Jump to content

Recommended Posts

På Mythbusters konstaterades, att socker i bensinen inte påverkade något utan motorn gick på. Skrönan säger att en bensinmotor skär. Det har man "vetat" sedan moppeåldern!!

Men vad kan man hälla i tanken för att "garanterat" paja en motor?? Bensin, diesel eller två-taktare?? :--

Jag tror det var Bosse bildoktorn som riggade en BMC motor på ett stativ och testade sockerskrönan.

Till slut hällde han i socker direkt i förgasaren :shock: utan att motorn skar, den gick lite dåligt då sockret inte har energi som kan utvinnas genom förbränning i en motor :--

Jag har en egen erfarenhet av detta med socker när det gäller min Mustang.

Min sambo och jag var ute och åkte i Sankt Annas skärgård för några somrar sedan på midsommarafton och som ni säkert vet så finns det inget lås på tanklocket på en 66:a.

När vi hade gjort några stopp under dagen och åkte vidare så gick bilen fruktansvärt dåligt, när jag släppte gasen så dog den :?:? .

Vi tog oss hem efter mycket om och men, det blev bökigast vid stopptecken och rödljus för jag var tvungen att ha ett högt varv och kasta i driven för att motorn inte skulle dö :cry::cry: .

När jag sedan skulle ta reda på vad det var som var fel så tog jag bort bensinslangen in i förgasaren så tyckte jag att bensinen såg konstig ut och det var då jag upptäckte att det var socker i bensinen :evil::evil: .

Jag blev tvungen att göra rent förgasaren ( det blir som kristaller av sockret som fastnar överallt) , spola bränsleledningen, ta bort och göra rent tanken :twisted::twisted: .

Så numera har jag konstruerat ett lås på tanklocket via en vajer som går in i kofferten ;);)

Men motorn tog ingen skada vad jag vet och det mesta av sockret hamnade nog i förgasaren.

Jag tror att jag råkade ut för någonting som brukar kallas " den svenska avundssjukan" :evil::evil::evil:

// Tomas

Så numera har jag konstruerat ett lås på tanklocket via en vajer som går in i kofferten ;);)

Jag tror att jag råkade ut för någonting som brukar kallas " den svenska avundssjukan" :evil::evil::evil:

// Tomas

Har haft samma erfarenhet med Hemicudan...Därför används den väldigt sparsamt. (pop-up tanklock...utan lås alltså)

Hur gjorde du låsviren på Mussen? Måste göra samma på vår 65:a innan den kommer i trafik igen.

På min Musse har jag borrat ett hål i tanklocket. Som jag har en sprint av mässing i med en låspinne på insidan av skuffen. Funkar bra = Ingen kan ta mitt lock eller socker i tanken mm :lol: