Fredde77 Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 Hej.Vet någon hur man kommer åt det främre lagret (det som sitter närmast remskivan) i generatorn? Jag vet inte hur jag skall få ut axeln..../Fredde Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 18, 2008 Report Posted August 18, 2008 Hej Fredde.Kul att höra från dig igen, lagret sitter låst bakom en platta,skruvas bort 10A355 först för att frigöra lagret. Quote
Fredde77 Posted August 18, 2008 Author Report Posted August 18, 2008 Hej Fredde.Kul att höra från dig igen, lagret sitter låst bakom en platta,skruvas bort 10A355 först för att frigöra lagret. Hej Lasse,Får be om ursäkt för min anonyma tillvaro. Det har varit en del den senaste tiden Tro nu inte att jag har ledsnat på mussen för det Min rullande renovering är avklarad vad anbelangar kaross- samt det mekaniska. Nästa fas är att angripa det elektriska och att lägga in ny ljudisolering i kupén. Då denna fas ej är påbörjad så är det förmodligen anledningen av att jag så sällan ställer frågor på forumet. Men tro för all del inte att jag inte kollar in hemsidan. Det brukar bli ett par gånger i veckan. Jag och mussen har avverkat ca 100 mil tillsammans i sommar och fler lär det bli Tyvärr hade jag ett mindre bakslag efter besiktningen i somras. Min nya generator hade slutat att ladda varför batteriet dog på väg hem efter besöket hos bilprovningen (som för övrigt gick alldeles galant). Då jag tog isär generatorn visade det sig att ett kol "hängt" sig varför det hela löste sig ganska snabbt. Hur som bestämde jag mig för att i samma veva ta itu med orginalgeneratorn vilkens lager var helt slut. Därför ovanstående fråga Men hur får man bort plattan? Krävs ett specialverktyg eller skall 10328 och 10335 tas bort först...Tack för ovanstående svar /Fredde Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 19, 2008 Report Posted August 19, 2008 Hej.Det var ett bra tag sedan (år) jag renoverade en generatorsist, har för mig att man tar loss framifrån först alltså rem-skivan, sedan drar man ur axeln. När väl axeln med delar är urdragen så skall det vara ett minimalt problem att byta lager. Varför inte byta generator till en med inbyggt laddrelä, ochskrota bort laddrelä och annat löst till den gamla. Så gjorde jag på min FD Mach1, det blev minst lika braom inte bättre än den gamla. Quote
Fredde77 Posted August 19, 2008 Author Report Posted August 19, 2008 Ok, jag får prova detta. Tack på förhand!/Fredde Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.