kesa67 August 18, 2008 Report August 18, 2008 Någon som vet vad det skall vara för vaccum värden för att bromsservon skall fungera tillfredsställande??? Eller om man kan hjälpa servon med att sätta på en vaccum behållare. Har ett vaccum värde på 15-16 i dag Citera
Per Berglund August 18, 2008 Report August 18, 2008 Ja du behöver minst 18'' vaccum för att det ska vara okej.Behållare kan kanske hjälpa lite men en nödlösning.Om motorn ändå inte ger tillräckligt med vaccum så blir det heller inte mycket bättre.Har du så vass kam? Citera
kesa67 August 18, 2008 Author Report August 18, 2008 Har troligen original kam. Lurar på om ventil fjädrarna är slacka.Glömde att säga motorn skall vara renoverad i usa olje tryck helt ok komp test visade 8 rakt över alla cylindrar.Motorn är förövrigt en 289a 2portare 2100 Autolite. Såg även att cj ponnyparts hade denna RAKE BOOSTER VACUUM PUMP KITIf your your engine produces less than 17" of vacuum in gear due to a large cam and you would like power brakes, this vacuum pump may solve your problem. This 12 volt pump will provide a constant 18-20" of vacuum, and includes an automatic vacuum switch to turn on the pump when needed. Click image(s) for larger viewhttp://www.parts123.com/parts123/yb ... Z50000016e Citera
Per Berglund August 18, 2008 Report August 18, 2008 Då ska du inte ha problem med vakuum!Kolla alla slangar insugspackningar.Kolla att inte förgasarspjällen står för mycket öppna.Dra ner tomgångskruven så långt det bara går och öka tändningen så du får upp varvtalet den vägen istället.Jag har själv elektrisk vakuumpump och det funkar fint.Men du ska inte behöva det. Citera
kesa67 August 18, 2008 Author Report August 18, 2008 Ok skall genast gå ut i garaget och testa. Vad har du för el pump ?? Citera
Per Berglund August 18, 2008 Report August 18, 2008 Genant dåligt minne! Köpte den för ett år sedan men minns inte vad jag tog den från.Nått med "Classic" hette den men inte från MP BrakesSå här ser den ut iallfall och synns knappt men hörs. Citera
kesa67 August 18, 2008 Author Report August 18, 2008 OK har med hjälp av höjd tändning lyckats få upp vaccumet till 18 på tom gång. Tyckte inte det gjorde någon märkbar skillnad. Får fortfarande ta i när jag brommsar. Kan med nöd och näppe låsa hjulen. Citera
Janne Holm CMC1740 August 18, 2008 Report August 18, 2008 Ser att du har en egen lösning på kickdown resp gasvajer men tänkte vara lite ful att i tråden fråga vad det är för "kabelslang" du har för det är väl ändå inte en vanlig för 230 kabel den är väl större Citera
kesa67 August 18, 2008 Author Report August 18, 2008 Har själv samma kabel hylsa 12mm. Hansen Racing Citera
Per Berglund August 18, 2008 Report August 18, 2008 Ser att du har en egen lösning på kickdown resp gasvajer men tänkte vara lite ful att i tråden fråga vad det är för "kabelslang" du har för det är väl ändå inte en vanlig för 230 kabel den är väl större Gaswire = orginal men avkortadKickdown wire = Lokar Performance ProductsKabelslangen är nog en vanlig 12mm...Finns på de flesta tillbehörsbutikerna.Du kanske bör kolla om servoklockan är dålig.Pröva suga i slangen som går in i klockan. Det ska kännas ungefär som att suga i en flaska. Det ska bli vakuum utan att ny luft kommer in.Om du inte lyckas suga ett vakuum så är klockan körd.En dålig klocka kan också ge en benhård känsla i pedalen.En annan idee.............I fördelningsventilen som sitter strax under klockan så sitter det en ventil som fungerar som en säkerhetsventil som löser ut vi händelse av brott.Då tänds bromslampan i instrumenteringenOm den ventilen har flyttat sig tex vid luftning så kan den främmre bromskretsen vara helt eller delvis blockerad.Du kan enkelt mäta med en testmejsel på kontakten på fördelningsblocket om ventilen löst ut.Men i det fallet bör du isåfall få bromsverkan i den andra kretsenFöresten pröva även om det är enkelt att lufta främmre krets.Bromsslangarna kan även dom "packat" ihop. Citera
kesa67 August 19, 2008 Author Report August 19, 2008 Tack för tipsen men jag gråter snart.Bromsservon och huvudsylindern är nya.Fördelnings ventilen har jag haft ur och 0 ställt.Luftningen är gjord med vaccum.Nya broms slangar fram till oken. Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 19, 2008 Report August 19, 2008 Hej.Kanske dumt av mig, har du kollat att backventilen ärok på klockan. Citera
kesa67 August 19, 2008 Author Report August 19, 2008 Jo då den är okMåste vara för lite vaccum håller man 90-100 och släpper gasen bromsar den som den ska. Citera
Recommended Posts