Jump to content

Recommended Posts

Någon som vet vad det skall vara för vaccum värden för att bromsservon skall fungera tillfredsställande??? Eller om man kan hjälpa servon med att sätta på en vaccum behållare. Har ett vaccum värde på 15-16 i dag

Ja du behöver minst 18'' vaccum för att det ska vara okej.

Behållare kan kanske hjälpa lite men en nödlösning.

Om motorn ändå inte ger tillräckligt med vaccum så blir det heller inte mycket bättre.

Har du så vass kam?

Har troligen original kam. Lurar på om ventil fjädrarna är slacka.

Glömde att säga motorn skall vara renoverad i usa olje tryck helt ok komp test visade 8 rakt över alla cylindrar.Motorn är förövrigt en 289a 2portare 2100 Autolite. Såg även att cj ponnyparts hade denna RAKE BOOSTER VACUUM PUMP KIT

If your your engine produces less than 17" of vacuum in gear due to a large cam and you would like power brakes, this vacuum pump may solve your problem. This 12 volt pump will provide a constant 18-20" of vacuum, and includes an automatic vacuum switch to turn on the pump when needed.

Click image(s) for larger viewhttp://www.parts123.com/parts123/yb ... Z50000016e

Då ska du inte ha problem med vakuum!

Kolla alla slangar insugspackningar.

Kolla att inte förgasarspjällen står för mycket öppna.

Dra ner tomgångskruven så långt det bara går och öka tändningen så du får upp varvtalet den vägen istället.

Jag har själv elektrisk vakuumpump och det funkar fint.

Men du ska inte behöva det.

OK har med hjälp av höjd tändning lyckats få upp vaccumet till 18 på tom gång. Tyckte inte det gjorde någon märkbar skillnad. Får fortfarande ta i när jag brommsar. Kan med nöd och näppe låsa hjulen.

Ser att du har en egen lösning på kickdown resp gasvajer men tänkte vara lite ful att i tråden fråga vad det är för "kabelslang" du har för det är väl ändå inte en vanlig för 230 kabel den är väl större :?:

Gaswire = orginal men avkortad

Kickdown wire = Lokar Performance Products

Kabelslangen är nog en vanlig 12mm...Finns på de flesta tillbehörsbutikerna.

Du kanske bör kolla om servoklockan är dålig.

Pröva suga i slangen som går in i klockan. Det ska kännas ungefär som att suga i en flaska. Det ska bli vakuum utan att ny luft kommer in.

Om du inte lyckas suga ett vakuum så är klockan körd.

En dålig klocka kan också ge en benhård känsla i pedalen.

En annan idee.............

I fördelningsventilen som sitter strax under klockan så sitter det en ventil som fungerar som en säkerhetsventil som löser ut vi händelse av brott.

Då tänds bromslampan i instrumenteringen

Om den ventilen har flyttat sig tex vid luftning så kan den främmre bromskretsen vara helt eller delvis blockerad.

Du kan enkelt mäta med en testmejsel på kontakten på fördelningsblocket om ventilen löst ut.

Men i det fallet bör du isåfall få bromsverkan i den andra kretsen

Föresten pröva även om det är enkelt att lufta främmre krets.

Bromsslangarna kan även dom "packat" ihop.

Tack för tipsen men jag gråter snart.

Bromsservon och huvudsylindern är nya.

Fördelnings ventilen har jag haft ur och 0 ställt.

Luftningen är gjord med vaccum.

Nya broms slangar fram till oken.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...