Jump to content

Recommended Posts

Fick hem mitt nya fynd häromdagen och fick genast problem.

Nyckel och tändningslåset var mycket slitet. När jag skulle starta fastnade allt i tändningsläget. Jag kan vrida hö mot start men ej till off eller acc. Det går att ta ur nyckeln. Har någon ett knep att få loss kolven igen så jag kan byta? Ska jag använda våld eller ta ur hela låset ?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Bland alla andra småfel som dök upp efter mitt Cougarköp i somras så var ett att nyckeln fastnade i tändningslåset. Innan detta akuta problem fjädrade låset också dåligt tillbaka till tändläge efter startförsök.

Efter lite joxande och sprayande resp. smörjning med 2-26 electro(typ 556) och olja så fick jag ut nyckeln ur låset. Allting gick därefter lätt och fint. Var väl inte smörjt sedan 1970 antagligen :)

Du behöver komma åt själva sliden där alla kontakter sitter. Av med kåporna runt om tändningslåset alltså. Värt ett försök ?

Fick hem mitt nya fynd häromdagen och fick genast problem.

Nyckel och tändningslåset var mycket slitet. När jag skulle starta fastnade allt i tändningsläget. Jag kan vrida hö mot start men ej till off eller acc. Det går att ta ur nyckeln. Har någon ett knep att få loss kolven igen så jag kan byta? Ska jag använda våld eller ta ur hela låset ?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

HEJ.

Jag tror att du måste byta hela tändningslåset då det brukar

vara rejält slitet både i cylinder och kontaktstycket. :(

Det är mycket vanligt på 65-66 att låset är slitet och bör

bytas även om det går att få det att fungera med olja.

Du får inte bort tändningslåset komplett utan att ta bort

låscylinder. :?

För att ta bort låscylindern så skall du ta ett gem och

räta ut det så du får ett verktyg till att stoppa i det lilla

hålet under nyckelspringan. :)

Det är ett runt hål i hålet sitter en liten spärr som måste

frigöras med tryckning använd gemet låt det sitta kvar. :shock:

Försök att vrida låset förbi ACC en liten bit så trillar

cylindern ut. :)

Sedan skall det gå att demontera hela tändningslåser, håll

emot tändningslåset på baksidan av instrumentbrädan. :?

Tryck hela delen mot dig nu skall den kromade ringen med

markeringarna ACC OFF ON START gå att vrida lite. 8)

Ringen rammlar av har en s.k. bajonetfattning två piggar

som måst frigöras genom vridningen tändlåset hoppar nu

loss på baksidan håll i hela tiden. :?

Tappa det inte för det finns en del lösa delar på den, metall

hylsa och fjäder som skall sitta på ett specielt sätt.

Lycka till hoppas att beskrivningen är förstålig.

Mvh Lars O.

Det där med gem och hålet osv har jag gjort några gånger tidigare på andra Mustanger jag haft. Nu är ju problemet att jag inte kan vrida tillbaka kolven till det läget så jag kan få in gemet i hålet. Det sitter fast i tändningsläget.

HEJ IGEN.

Det går inte att ta bort tändninglåset om inte låscylindern

är borta. :shock:

Du får vara agresiv med cylindern och försöka att ta bort

den borra går också men då får du börja med liten borr och

gå upp i storlek. :?

Du får först försöka med att lirka med nyckeln går inte detta

så får du bryta av nyckel och borra. :(

Några andra knep finns inte då det är låscylindern som är

den som spärrar. :wink:

Tack för svaren. Det var just det jag ville höra att det nu bara är att gå på det lite hårdare, man blir ju så försiktig och hoppas att man inte skall skada något och att allt skall ha en enkel lösning. Skall beställa nytt lås.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...