Gäst September 16, 2008 Report September 16, 2008 Är det normalt att tempmätaren inte pekar rakt upp vid varmkörd motor? På min bil pekar den snarare på klockan 11 än 12. Är det läge att byta termostat eller är det som sagt normalt? Citera
*Micke* September 16, 2008 Report September 16, 2008 Så står min med. skulle tro det är normalt.// Micke. Citera
grufman September 16, 2008 Report September 16, 2008 det där är nog lite toleransfel i visaren om man är extremt petig kan man ju alltid ta ut instrumentet och flytta nålen en aning.. det borde funka Citera
SimonHagg May 31, 2009 Report May 31, 2009 det där är nog lite toleransfel i visaren om man är extremt petig kan man ju alltid ta ut instrumentet och flytta nålen en aning.. det borde funkaHur gör man det? Alltså tar ut instrumentet?Min mättare har blivit knäpp, först så vände den sig ett kvartsvarv alltså så när den stog på "C" så var den på "H" och när den skulle var på "H" så var den långt under i det tomma svarta.Och idag så vände den sig ett kvartsvarv till så den är alltså upp-och-ner... Någon som har vart med om något liknande?Så jag tänkte... Hur kommer man smidigast åt mättaren för att antigen "vända tillbaka" eller byta ut hela mättaren?//Simon HäggFord Mustang V6 - 2005 Citera
Daniel Linde May 31, 2009 Report May 31, 2009 det där är nog lite toleransfel i visaren om man är extremt petig kan man ju alltid ta ut instrumentet och flytta nålen en aning.. det borde funkaHur gör man det? Alltså tar ut instrumentet?Min mättare har blivit knäpp, först så vände den sig ett kvartsvarv alltså så när den stog på "C" så var den på "H" och när den skulle var på "H" så var den långt under i det tomma svarta.Och idag så vände den sig ett kvartsvarv till så den är alltså upp-och-ner... Någon som har vart med om något liknande?Så jag tänkte... Hur kommer man smidigast åt mättaren för att antigen "vända tillbaka" eller byta ut hela mättaren?//Simon HäggFord Mustang V6 - 2005När jag bytta mätartavla gjorde jag så här Så här gjorde jag: 1. Ta kort på hur mätarna står! Vid avstängd tändning, med motorn igång(kall). 2. Ta loss panelen! Den sitter med tre klipps. Dra försiktigt utåt! 3. Skruva loss skruvarna. Ta loss mätarhuset 4. Mätarhuset är anslutet via 1st kabel. Ta loss den! 5. Skruva bort plasten som är över mätarhuset. 6. Använd en gaffel för att plutta ut mätarna som sitter på "nålar". 7. Pilla försiktigt bort orginal tavlan(en stor hel tavla) den är limmad mot botten. 8. Lägg dit den nya tavlan(limma om du vill, min fastnade bra i gamla limmet). 9. Sätt dit mätarna ungefär som de satt innan i vilo läge. 10. Sätt i kabeln till mätarhuset. Slå på tändingen! 11. Jämför hur de står i avstängt läge/motorn på nu mot för tidigare. 12. Justera om det behövs(fick göra det en 10-15 gånger själv innan det blev perfekt) 13. Montera tillbaka allt. 14. Ut o bränn gummi! Citera
SimonHagg June 1, 2009 Report June 1, 2009 Tack så mycket för hjälpen, nu har jag fått isär allt och har kommit fram till att "tempmätaren" är "kass" så jag får ta och beställa en ny och byta. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.