Jump to content

Recommended Posts

Har konstaterat att det läcker under min bil. :evil: Inga mängder, men ett par droppar var 5e minut är det. Platsen dropparna faller i från gör det mer konstigt. Ja se själva på bilden. Det enklaste är ju naturligtvis att hissa upp bilen och se vad det kommer i från. Men jag har inte den möjligheten just nu. Konsistensen är mycket lik olja. Vad kan det vara?

Tja, ser ut att vara där växellåda ansluter till kardan. Heter säkert något som jag inte vet men det är ju en utgående axel från lådan där så det kanske är växellådsolja du har på golvet ?

Kors! Svårt o fixa? Dyra delar?

jag misstänker att du har en automatlåda... man får kika på om det har gått ner sig i struten lite. Sannolikt ingen större kostnad såvida kardanen inte har tagit stryk. Du får komma ner i veckan så kikar vi på den direkt

Har manuell låda.....glömde att säga det!

intressant. har faktiskt inte hört eller sätt ngt läck förut på någon låda. Men nån ska ju vara först. Det är automatlådeolja även i manuella lådor på fordar..

Ja visst är det mysko...men men, bilen är ju HELA 18MÅNADER GAMMAL!!!!!! Vad f.n ska man tycka om konstruktionen! Inte så konstigt att GM o Ford blöder till förmån för Honda o Toyota! Återköpsfrekvensen på Jänkare i USA är väl nere på den lägsta nivån någonsin. Och det värsta av allt är att ledningen för de båda biltillverkarna gör nada åt kvaliten! Btw, undra hur många meter eltejp det finns i motorutrymmet.

• 3 weeks later...

Man får vara glad för det lilla. Låg o svettades i sängen här om dagen och såg framför mig hur hela växellådan var tvungen att plockas ner. Så att bara ta bort kardanen lär nog vara en enkel match.

Man får vara glad för det lilla. Låg o svettades i sängen här om dagen och såg framför mig hur hela växellådan var tvungen att plockas ner. Så att bara ta bort kardanen lär nog vara en enkel match.

det man måste kolla är om det finns radialglapp i bussningen där kardanen går in i lådan... en packbox brukar ju inte börja läcka sådär bara... det är inte säkert att det räcker med att byta packbox. Du får kika och känna på hur lagringen känns

• 1 month later...

Kan då konstatera att läckaget kommer ut mellan axel/packbox i växellådan som i sin tur hänger ihop med växelspaken, (va f.n den nu heter)!? Den axeln är full med gravrost (!) och olja sipprar ut mellan den och packboxen. Så då blir det till att plocka ner hela växellådan enligt verkstadskillen. Kul på en ny bil :evil: ...det som skulle kännas bäst just nu är att köpa en sån här

o ställa Fårrden framför.

Kan vara bra och känna till för er som undrar. Det verkar som om mitt försäkringsbolag klassar detta som motorskada. Självrisken blir dubbel eftersom det är en importerad bil. Men för 3000:- spänn som den ligger på så slipper jag ta i skiten. Får se hur det blir.