Jump to content

Saleen Besiktnings frågor??


evert cmc1622

Recommended Posts

Får snart hem min Saleen Cab båten kommer till Göteborg på måndag.Får kanske bilen denna veckan.Hade lite frågor angående Reg-bes.Det är väl samma saker man ska göra denna gången också som på den röda jag hade innan. Har en fråga där är Miles mätare på denna bil,går det igenom bes?

1.Bullerintyg-Vilket är godkänt? Dekra?

2.stansa in chassie numret i stötdämpartornet

3.Sidoblinkers

4.Ändra bakljusen-Sätter blinkersen backljuset på denna bilen ,vill inte ändra på utseendet där bak.

5.Blinkers fram

6.Titlen från Usa

Någon annan som vet något annat som behövs?Tacksam för svar.

Link to comment
Share on other sites

Får snart hem min Saleen Cab båten kommer till Göteborg på måndag.Får kanske bilen denna veckan.Hade lite frågor angående Reg-bes.Det är väl samma saker man ska göra denna gången också som på den röda jag hade innan. Har en fråga där är Miles mätare på denna bil,går det igenom bes?

1.Bullerintyg-Vilket är godkänt? Dekra?

2.stansa in chassie numret i stötdämpartornet

3.Sidoblinkers

4.Ändra bakljusen-Sätter blinkersen backljuset på denna bilen ,vill inte ändra på utseendet där bak.

5.Blinkers fram

6.Titlen från Usa

Någon annan som vet något annat som behövs?Tacksam för svar.

Tjena Evert jag tror att det ska räcka me att sätta dit klisterlapper me siffror på plasten. blinkers fram behövs väl inte ändras? möjligtvis om det sitter vita blinkerslampor i fronten.

Rätta mig om jag har fel, men är inte plasten till bromsljusen i bagageluckan matt? Såg att det var på Anders Nylens Saleen Mustang oxå. kanske ska vara så på de nyare Saleen Mustangerna, vad vet jag

/// Björn

Link to comment
Share on other sites

Är det inte samma sorts blinkers-glas fram till denna Saleen som en valig Mustang?Där finns att köpa färdiga kmp/h mätare har jag tagit reda på.Är dom svåra att byta? Kan man göra det själv?Det beror väl på vilken bes-man man får . Det med klisterlappar är det godkänt.Får väl kolla bromsljusen när bilen kommer.

Link to comment
Share on other sites

Vad skall man göra istället? Man vill inte ändra utseendet på bilen.Kan man sätta på utanpåliggande blinkers vid bes.?

Japp, det går utmärkt. Men då måste du vara medveten om att det kommer stå i dina regpapper. "Positionslykta bak, utanpåliggande montage". Åker du på en flygande med borttagna blinkers så har du ändrat utförandet på bilen och då blir det ny regbes... det är inte vanligt, men det händer varje vecka.

Det enklaste är att göra såhär:

Fram: Byt till vita p-ljusinsatser. Det är godkänt och det funkar (ja, dom passar din bil)

Sida: Borra in sidoblinkers antingen i backspeglar (svårt att hitta godkända) eller i skärmarna (nej bilen rostar inte bara för att du borrar ett litet hål), lätt att hitta godkända och snygga blinkers.

Bak: Byt till godkända ljusinsatser. Det finns flera som säljer dessa, vi, sw. autolights, diverse på blocket osv. Du kanske inte gillar att förändra utseendet, men tänk såhär istället: Din bil blir helt unik och dessutom slipper du dra ner bilhobbyn i fuskar-träsket. Ingen av oss som kämpar med att få igenom godkända bilar vinner på att bilprovningen blir sura och misstänksamma

Sen om man inte vill ha ett vitt och ett rött fält bak (du flyttar ju över den svarta plastskivan till dom nya baklysena), så kan du ju alltid solfilma baklysena eller sätta på ett redigt blackout-kit. DET är fett.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte samma sorts blinkers-glas fram till denna Saleen som en valig Mustang?Där finns att köpa färdiga kmp/h mätare har jag tagit reda på.Är dom svåra att byta? Kan man göra det själv?Det beror väl på vilken bes-man man får . Det med klisterlappar är det godkänt.Får väl kolla bromsljusen när bilen kommer.

1) drag bort sargen runt instrumenthuset

2) Skruva bort 4st 7mm skruvar som håller i instrumenthuset

3) Koppla loss 1st kabel på baksidan av instrumenthuset

4) Skruva bort ett antal skruvar som håller plastlinsen (framför mätarna). tror det är 5.5mm, någon får gärna rätta mig om jag har fel

5) Tag bort mätarna med en gaffel

6) Drag bort den gamla mätar-plasten.

7) Sätt på den nya mätarplasten.

8) Montera ihop.

9) Besiktningsmannen nöjd

Skippa lösa klisterlappar. Det bästa (för körkortet) är att fixa fram en km/h-skala som du monterar. Det är busenkelt och är det fräshaste (du vll ju inte sabba din fina bil med sunkiga klisterlappar, right?)

Link to comment
Share on other sites

Är det inte samma sorts blinkers-glas fram till denna Saleen som en valig Mustang?Där finns att köpa färdiga kmp/h mätare har jag tagit reda på.Är dom svåra att byta? Kan man göra det själv?Det beror väl på vilken bes-man man får . Det med klisterlappar är det godkänt.Får väl kolla bromsljusen när bilen kommer.

1) drag bort sargen runt instrumenthuset

2) Skruva bort 4st 7mm skruvar som håller i instrumenthuset

3) Koppla loss 1st kabel på baksidan av instrumenthuset

4) Skruva bort ett antal skruvar som håller plastlinsen (framför mätarna). tror det är 5.5mm, någon får gärna rätta mig om jag har fel

5) Tag bort mätarna med en gaffel

6) Drag bort den gamla mätar-plasten.

7) Sätt på den nya mätarplasten.

8) Montera ihop.

9) Besiktningsmannen nöjd

Skippa lösa klisterlappar. Det bästa (för körkortet) är att fixa fram en km/h-skala som du monterar. Det är busenkelt och är det fräshaste (du vll ju inte sabba din fina bil med sunkiga klisterlappar, right?)

går väl att ta bort klisterlapparna igen

man vänjer sig rätt snabbt med MPH mätare.

Link to comment
Share on other sites

Är det inte samma sorts blinkers-glas fram till denna Saleen som en valig Mustang?Där finns att köpa färdiga kmp/h mätare har jag tagit reda på.Är dom svåra att byta? Kan man göra det själv?Det beror väl på vilken bes-man man får . Det med klisterlappar är det godkänt.Får väl kolla bromsljusen när bilen kommer.

Är mätarna dyra eller? har hört att dom ska vara det.

när pappa besiktade hans Mustang 73:a första gången med mph mätare så sa dom att han kunde sätta dit klisterlappar o sen komma tillbaka. Men det beror väl på lite vilken besiktningsgubbe man får.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Låna någons fula försvenskade bakljus och regga med? Sedan kan du ju köra med blinkers i backljuset... Men blinkers i backljus syns inte alls tycker jag. Mer trafiksäkert att blinka rött isf. :roll:

dessutom precis lika olagligt/lagligt

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att blinkers i backljus inte är godkänt vid regbes.. du får styra upp ngt annat där.

Min är regbesiktad med blinkers i backljuset och det var inga problem.

Som alltid när det gäller bilprovningen så finns det *alltid* saker som slinker igenom. Jag har lyckats regga bilar med både xenon och solfilm. Problem blir det dock vid flygande besiktning, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...