Jump to content

Några missöden med bilen....


Fröberg

Recommended Posts

Skulle hämta sambon i Sigtuna efter jobbet i torsdags. Tänkte att jag skulle ta Mustangen och testa om problemet med startmotorn var löst. Jag hade tidigare på dagen gjort om jorden mellan motor och kaross. Bilen startade galant och jag fräste iväg till Sigtuna denna underbara eftermiddag. Cruisade på strandvägen och vände sedan vid fiket vid bortre änden och körde tillbaks. Helt plötsligt började det bli imma på fönsterrutan och jag såg hur det rök under huven. HELVETE, den första sekunden tänkte jag på motorbrand men insåg snabbt att bilen kokade. Öppnade huven på bilen och det rök som fan såg. Från en slang kom flera små strålar med vatten i högt tryck och genererade en turkisk ångbastu när dom träffade motorn. Det ar en kylarslang som trillat ner och låg emot en fläkten :?

Lät bilen ånga av sig i 10 minuter och torkade sedan rent, hålen var inte värre än att det skulle gå att laga provisoriskt med silvertejp. Verktyg och silvertejp låg såklart kvar hemma... Likaså plånboken :S Sambon hade rent på kontot och inte bankdosan med sig. :--

Ringde några polare som tur var i närheten av Sigtuna, fick en rulle tejp. Efter ytterligare 30 minuter var slangen lagad och kylaren påfylld. Satte mig i bilen och vred på nyckeln - KLICK, KLICK. Jaha... Inte var det jorden som det var fel på i alla fall :D Fick en vänlig själ att stanna med sin bil för att prova med startkablar men det gjorde ingen skillnad. Det var bara att ringa efter bärgningsbil. Käkade en kebab, gick runt några varv i Sigtuna och tillslut kom bärgaren. Han kikade och testade fixade, kopplade sedan på en start boster. WROOOOOOOAM. Den gick igång :shock: Billig starthjälp, 1500 kr i självrisk. Körde bilen direkt till svärfars garage i Spånga så att jag kunde meka med den under fredagen.

Igår fixade jag den trasiga kylarslangen samt monterade bort startmotorn som såg relativt ny ut. Vi testade att koppla ström direkt till motorn men den var tvärdöd. Köpte en ny fin värsting på Hansen Racing. Tog hela dagen att fixa med allt då det var jäkligt trångt. Vi var stressade då vi skulle iväg på ett möte på kvällen, jag testade snabbt så att allt funkade det gjorde det. På kvällen, närmare bestämt 22.30 var vi tillbaks och skulle hämta bilen. Fick ta till starthjälp och startmotorn gick igång direkt. Jäklar vilken startmotor! Jag kör där ifrån då jag plötsligt hör någon som tutar som fan. Det var Allan min svärfar, han stoppar mig och pekar på lamporna. Dom lyser jäkligt dåligt, både fram och bak, batteriet verkar inte laddas? Det var bara till att parkera igen, lagom nervös då jag är tvungen att ställa bilen utomhus över natten då det är fullt i garaget. Sätter fast en nyligen införskaffad rattkrycka och hoppar ur bilen. Jag låser såklart genom att trycka ner knappen i dörren. Gissa vad? Japp bilnycklarna sitter fortfarande kvar i tändningslåset. Jävlar var arg jag var. Extranyckeln ligger i lådan 30 minuter bort (enkel resa). Som tur var visade svärfar några dolda tallanger och hämtade lite ståltråd, handduk och en skruvmejsel. Tog 1 minut sen höll jag i nycklarna :)

Jag som hade sett fram emot att få köra på Sveavägen i kväll! Men det verkar inte bli av om det inte går att åtgärda felet med lite kräm i batteriet.

:?: Någon som har några tipps på vad som kan vara fel när lamporna inte får någon ström? Kan det vara så att batteriet inte laddas? Är det ett enkelt fel att åtgärda eller blir det till att köpa en ny generator?

Oh detta hade jag inte räknat med när jag inhandlade en 71:a. :--

Är det inte bara att åka? :oops:

Skall man skruva också? :oops:

Man kanske har tagit vatten över huvudet?

Min starka sida är ju att putsa tur att man har kompisar som gärna smutsar ner sig. :--:--

Eller också gör man som Fröberg och Västbo lär sig under vägen. :lol:

Hej.

Batteriet behöver inte vara kass, lossa kablarna på

startrelä, gnugga kabelskorna rena och sätt tillbaka. :)

Ett mycket vanligt fel på alla USA bilar med just den

varianten av startrelä, kolla även att skruvarna som

reläet är fastskruvat med har bra jordkontackt. ;)

Det där med inlåsta nycklar är också vanligt, jag har

dålt en resev (extra) nyckel på min Musse, bara jag

vet var den finns hoppas jag. :roll:;)

Woho, yttligare en stolt Mustangägare! :--

Gör som Lars sa. När det skapades sådan kraftig dimma och massa vatten i motorutrymmet så kan kabelskorna ha ärjat. Går faktiskt sjukt snabbt. :?

Har du otur så gick laddningsrelät som (bör) sitta på vänster sida om batteriet. Ser ut som en liten plåtlåda dit alla kablar är kopplade. (Om den inte är inbyggd i generatorn dvs)

Exakt detta senario har hänt för en kompis med en Pontiac så chansen finns ju.

Lycka till iaf. :)

Jag hade först tänkt göra som Fröberg, att snabbt regga bilen och köra, men tänkte om rätt snart efter att kört den hem (satt på nålar :shock: )

Jag vill ha full koll på en bil, innan jag använder den. Därför river jag ner hela bilen nu, och till våren har man en bil i toppskick som man kan lita på :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...