bulan October 3, 2008 Report October 3, 2008 Hej! Efter att jag nu äntligen vågar dra på lite med bilen nu när framvagnen börjar vara okey och man inte längre håller på att flyga av vägen när man gasar har jag nu övergått till bromsjobb.Det känns tydligt att jag inte har någon Power Brakes. Gjorde provbromsningar idag och konstaterade att trumbromsarna bak tar bättre än skivbromsarna fram samt att de är tröga och inte påverkas positivt av vacuum från motorn. Tänker nu felsöka från vacuumslang till Power Booster men redan när jag ser slangen blir jag skeptisk. Den verkar vara allt för mjuk och inte bra fastsatt. Är det tal om stor kraft på vacuumet här? Har hört lite olika info. när man frågar runt på firmorna som säljer slang. Någon sade att det skulle vara en styv stomme av plast eller stål i slangen och att man måste värma den med varmluftpistol och vulka på den på infästningarna. Däremot har jag sett slangklämmor på bilder av dessa på nätet. Hur gör jag nu? Självklart kan det vara själva Power Boostern som är trasig också men jag tänkte ändå börja med slangen först. Tacksam för tips!!! Mvh. Mats NilssonCMC 2089 Citera
maberg October 4, 2008 Report October 4, 2008 Hej!Du kan köpa slang avsedd för vaccum på MECA, Auto-Experten, Mekonomen eller Hansen Racing. Det viktiga är att Du får rätt dimension, mät vad Du har för mått/diameter på anslutningen till kontrollventilen och anslutningen på insuget-välj en slang med något mindre innerdiameter. Ha gärna på lite vaselin vid monteringen.Mvh, Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 4, 2008 Report October 4, 2008 Hej.Det kan som du skrev vara fel på vaccumklockan, det kanockså vara fel på Huvudbromcylinder, har du kollat att kretsartill fram och bak är öppna. Det kan vid fel metod vid luftning av bromsar göra att kretsfram eller bak stryps, gäller f.o.m 1967-73, det sitter ett fördelningsblock för bromsarpå insidan innerskärm under huvgångjärn på vänster sida. Detta fördelningsblock är också en säkerhetsventil, i dennasitter en kolv som stänger en trasig sida i bromssystememtom det t.e.x. gått av en ledning. Samma säkerhetsventil kan om man luftar för hårt i en kretsuppfatta som att det blivit läck och därför stängt av kretsen,ofta så letar man fel, byter o byter delar men inget hjälper. Kolla därför alltid denna säkerhetsventil först, före man börjaratt leta annat fel i bromssystemet. Citera
bulan October 4, 2008 Author Report October 4, 2008 Tack för tipsen! Har också funderat på ventilen vid vänster innerskärm men jag vet nu att den bromsar på alla 4 eftersom jag provat att vrida runt hjulen med bilen uppallad och med pedaltryck. Har hört att det kan ta sämre bak än fram vid avsaknad av bromsservo så jag ska prova med ny slang och annars byta min Power Booster.Mvh. Mats Nilsson CMC 2089 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.