Jump to content

Funderingar om kontollventilen till sevostyrningen


busse

Recommended Posts

Hur fungerar kontrollventilen till servon på en 65:a? Jag förstår principen att man flyttar sliden och leder om oljan på då det sättet, men vad gör de två små fjäderbelastade "sliderna" dom som sitter på var sin sida på kontrollventilen? Misstänker att dom har nån dämpande funktion för att få mjukare funktion på ventilen. Orsaken till att jag frågar är att jag hade isär kontrollventilen och bytte det som ingick i en repsats då bilen var nyköpt i juni och då upptäckte jag att det var två brickor mot fjädern på den ena av "små sliderna" medans det bara var en bricka på andra sidan. På alla sprängskisser är det ju bara en bricka mot fjädern, vad tror ni skall jag ta bort eller låta den extra brickan vara kvar? Skall byta bronsbussningen på bilen så allt skall ju isär då och då är det ju lämpligt att ta bort bricka om den skall bort. Narturligtvis är det dubbla brickor på "insidan" mot centerliken. Felet i styrningen som den är nu att den vill "hugga" åt höger men det kan ju ha att göra med en nött bronsbussning. Skall även byta hjälpstyrarmen som är smådålig för att se om den har nåt med saken att göra. Nån som har nåt tips?

Link to comment
Share on other sites

Har haft isär det hela i dag men ingen skillnad, tog bort den "extra brickan" i kontrollventilen. Bytte hjälpstyrarmen och bronsbussingen, kulan och kontrollventilen är repad sen tidiigare men problemet kvarstår. Då man styr åt höger och bilen står stilla eller att den rullar väldigt sakta så "hugger" den ett par gånger, åt vänster går den den jämt och fint men inte åt höger. Testade även att "släppa" på snäckan men det gjorde ingen skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Läs tråden servoproblem.

Den kanske kan hälpa dig lite?

Darne

Har läst den, hade du problem åt bägge hållen? För mig så "hugger" det bara åt höger. Servotuben skall vara bytt ganska nyligt och det finns kvitto och den ser ut ny i alla fall sen om den är hel är ju en annan sak. Funderar på om det kan vara så att det är snäckan som tjorvar och hugger?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Justeringen för växelventilen kanske inte är rätt

inställd, den kanske är för hårt åtdragen, i rätt

justerat lägge sitter den så löst att man kan uppfatta

den som att den inte är rätt inställd, feljusterad. :?

Gör inte som jag omvandla moment för inställning

i fel måttabel :oops: , kan ge kraftiga skador på

hela funktionen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Justeringen för växelventilen kanske inte är rätt

inställd, den kanske är för hårt åtdragen, i rätt

justerat lägge sitter den så löst att man kan uppfatta

den som att den inte är rätt inställd, feljusterad. :?

Gör inte som jag omvandla moment för inställning

i fel måttabel :oops: , kan ge kraftiga skador på

hela funktionen. ;)

Har testat att ha justermuttern både dragen i botten och väldigt mycket släppt. Då den är mycket släppt så får jag ingen servoverkan åt vänster helt igendragen så verkar den fungera ungefär som den gör då den är släppt 1/4 varv, huggen åt höger kommer. Dessa hugg är ju inte så faligt egentligen men irriterande och så undrar jag vad bilprovningen tycker om dom vid en besiktning. Då vi körde hem bilen så kunde den komma in i "självsvängning" vilket inte var kul på enkelfil men vajerräcken på bägge sidorna, men detta fenomen har inte synts till sen jag repade kontrollventilen och då var kontrollventilens justerskruv dragen i botten.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det där med att muttern ska dras med ett visst moment har vad jag kan förstå inte nåt med en viss justering att göra. Bara ett mått på att man

"bottdragit" den lagom hårt. I varje fall på -67 års modell.

Om styrsnäckan hugger borde det kännas nu när den är frilagd från ventilen.

På min var det cyl.som felades fastän den var nybytt vid renov.-03.

Troligtvis fabrikationsfel!

Darne

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt hur mycket du vågar göra ;)

men har du problem med den så finns inte så mycket att förlora då konstruktionen är 40år gammal så plocka bort allt ihopp lägg det på köksbordet gör rent allt i kristallolja eller diesel plocka tillbaks det med ny servoolja var noga med att alla biter kommer på rätt plats annars kommer konstiga biverkningar ;) Erkänner att jag råkade få en bricka fel vid ett tillfälle och bilen ville bara gå åt vänster ;)

Link to comment
Share on other sites

Kontrollventilen är haft isär och rengjord så gott det går och bytt alla grejer som ingår i repsatsen. En sak som jag kommer på är att det inte hugger om jag har bilen uppallad, samma sak om man rullar lite fortare. Huggen kommer då bilen står still och man vrider åt höger eller rullar sakta, alltså verkar det som att det har att göra med hur mycket belastning som det är på styrningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...