pools October 24, 2008 Report October 24, 2008 Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.Alltså, nu är jag ute på väldigt svag is. Men måste fråga ändå. Är kardanaxelninte ett rör? Jag menar den är väl inte av massivt järn?Om man svarvar av ett rör som är krokigt. så att det blir rakt, får man då inteett rör med lite tunnare gods på de ställen där det putade ut? Röret är väldå rakt på utsidan, men fortfarande krokigt på insidan. Och när det dåsnurrar runt i hög hastighet så blir det väl obalans?Många frågetecken, men rätta mej om jag har fel. Mvh.Yoken som sitter i framänden är en massproducerad historia som slängdes ihop grov justerades med balanserings vikter istället för att kontrollera att dom hamnade 100% rakt. när jag satte upp min kardan så felade den på ca 2mm, jag är nu nere på ca 3 tiondelar i slag fortfarande krävs en balansering för max resultatJag har svarvat bort orginal svetsen som du ser och innan ihop svetsningen har jag riktat den med en micrometer på kardanen så den "spårar" mot yoken. efter svetsning har jag riktat om den igen med värme och kylaPrecis som jag sa, hal is är inte roligt. Och nu drattade jag omkull, precissom väntat. Jag fattade inte riktigt vad du pratade om. Man lär sejmycket på detta forum. Tack för upplysningen!Mvh. Citera
CMC 1061 Berra October 25, 2008 Report October 25, 2008 Tjosan Magnus. Tusan vad duktig du är. Vilken energi som sprutar. När du sätter igång med något. Men visst det är det rätta sättet att få något gjort. Skönt att det funkar med kardanen. Man blir lite avis. Du har bra tillgångar till maskiner och verktyg. Det gör allt lite enklare. Allra helst att man kan håll på själv hela tiden. Det är bara att grattulera till detta. Spännande att förtsätta med vida utveckling av din bil. Bera Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.