Jump to content

Kvällens arbete


Recommended Posts

Kardanstången var ordentligt krokig som orginal nu har ja jag riktat upp den i en svarv.

Alltså, nu är jag ute på väldigt svag is. :roll: Men måste fråga ändå. Är kardanaxeln

inte ett rör? Jag menar den är väl inte av massivt järn?

Om man svarvar av ett rör som är krokigt. så att det blir rakt, får man då inte

ett rör med lite tunnare gods på de ställen där det putade ut? Röret är väl

då rakt på utsidan, men fortfarande krokigt på insidan. Och när det då

snurrar runt i hög hastighet så blir det väl obalans?

Många frågetecken, men rätta mej om jag har fel. :?

Mvh.

Yoken som sitter i framänden är en massproducerad historia som slängdes ihop grov justerades med balanserings vikter istället för att kontrollera att dom hamnade 100% rakt. när jag satte upp min kardan så felade den på ca 2mm, jag är nu nere på ca 3 tiondelar i slag fortfarande krävs en balansering för max resultat

Jag har svarvat bort orginal svetsen som du ser och innan ihop svetsningen har jag riktat den med en micrometer på kardanen så den "spårar" mot yoken. efter svetsning har jag riktat om den igen med värme och kyla

Precis som jag sa, hal is är inte roligt. Och nu drattade jag omkull, precis

som väntat. Jag fattade inte riktigt vad du pratade om. Man lär sej

mycket på detta forum. :)

Tack för upplysningen!

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Tjosan Magnus. Tusan vad duktig du är. Vilken energi som sprutar. När du sätter igång med något. Men visst det är det rätta sättet att få något gjort. Skönt att det funkar med kardanen. Man blir lite avis. Du har bra tillgångar till maskiner och verktyg. Det gör allt lite enklare. Allra helst att man kan håll på själv hela tiden. Det är bara att grattulera till detta. Spännande att förtsätta med vida utveckling av din bil. Bera

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...