bennybirdie October 30, 2008 Report October 30, 2008 302 c4 har enligt utsago plockats ur en och samma bil bara dagar innan jag förvärvade paketet. Levererades separerade. Vid montering får jag inte ihop motor och låda! Sätter dit turbinen och den jackar i oljepumpen vad jag kan konstatera i alla fall. Det finns väl bara ett läge hack som den skall i? Det blir en springa på 10mm ungefär på ena sidan sedan tar startkransen i och motorn går ej att snurra? Den tar emot plåten. Då jag satt tubinen på plats så livar bultarna på turbinen exakt men vxl lådan, skall den längre in????????????????????????????????? Har något pajat? gör jag fel? Please alla mussehjärnor hjälp så lovar jag att jag skall störa er igen Citera
ThomasFB October 30, 2008 Report October 30, 2008 Vi utgår från att det är rätt delar:Turbinen skall ännu längre in, rikta upp hela paketet så att jacken kommer "ungefär", lägg sen försiktigt in turbinen i lådan och vicka lätt med- och moturs, och vips: turbinen går 10 mm djupare in. Piece of cake! Citera
bennybirdie October 30, 2008 Author Report October 30, 2008 Ok tack testar i kväll om det inte funkar kan något ha pajat vid tidigare försök, i så fall vad? Jag tycker att jag har vickat och vickat. Men men vickar lite till. Vi kan i alla fall konstatera att den skall in längre. Skall turbinen så pass långt in att den går att snurra och passa in i startkransen med lådan monterad? via hålet för startmotorn?? Än en gång tack. Citera
Janne Holm CMC1740 October 30, 2008 Report October 30, 2008 Jag tror att de flesta väljer att montera turbinen på lådan för att sedan sätta dit de fyra muttrarna mot startkransen genom att vrida motorn och via hålet där inspektionsplåten sitter. Fast det går att montera med turbinen på motorn (har gjort det i två fall) men man får vara väldigt försiktig så man inte skadar oljepumpen Citera
bennybirdie October 30, 2008 Author Report October 30, 2008 Faan va intressant vilken respons. TACK TACK ett förtydligande bara. Säger du att efter det att man monterat lådan med turbinen ditsatt kan snurra motorn utan att de fyra bultarna tar i startkransen. Turbinen ska alltså såpass långt in?MVH Citera
Per Berglund October 30, 2008 Report October 30, 2008 Faan va intressant vilken respons. TACK TACK ett förtydligande bara. Säger du att efter det att man monterat lådan med turbinen ditsatt kan snurra motorn utan att de fyra bultarna tar i startkransen. Turbinen ska alltså såpass långt in?MVHDet stämmer turbinen skall kunna rotera bakom startkransen.Tog du i med våld i ditt första försök med att montera så är det stor risk du knäckt oljepumpen.Alltså om du försökte tvinga på motor mot lådan med bultarna som håller ihop låda och motor?Isåfall bör du inspektera oljepumpen.Ett fel jag sett många gånger Citera
ThomasFB October 30, 2008 Report October 30, 2008 Aja-baja. Jag trodde du försökt lägga turbinen till LÅDAN- inte lådan till till turbinen. Man bör alltid montera automaten med turbinen färdigt på plats - manuella lådor monteras med koppling och tryckplatta och installerad och centrerad.Hoppas inget gått sönder. Turbinen skall "bäras" av ingående axeln, och turbinen skall snurra mycket lätt- då är den på plats. Om det kärvar, är det risk att något är sönder, garanterat fel. Citera
bennybirdie October 30, 2008 Author Report October 30, 2008 Givetvis kommer då nästa fråga hur ser man att oljepumpen är knäckt efter demontering (såg en tidigare beskrivning av demontering) samt är det någonting man skall byta efter demintering packning packbox eller dyligt??? Kan väl upplysa om att det inte var undertecknad som i sådana fall knäckt pumpen utan tidigare ägare) så jag inte får dåligt rykte Citera
ThomasFB October 30, 2008 Report October 30, 2008 Pumpen ur lådan- pumpen isär- sen ser du nog om pumpen kass http://www.customclassictrucks.com/tech ... to_14.html Citera
Stefan cmc 1169 October 31, 2008 Report October 31, 2008 Hej"Säger du att efter det att man monterat lådan med turbinen ditsatt kan snurra motorn utan att de fyra bultarna tar i startkransen."Visst måste väl bultarna av innan man sätter dit lådan med turbinen. Citera
bennybirdie October 31, 2008 Author Report October 31, 2008 Hallå har nu plockat ner oljepumpen konstaterat att den var hel (hoppas jag) när jag hade pumpen lös så fick jag in den 15mm till tyckte jag. Nu har jag problem vid montering. Har följt instruktioner från Per B i tidigare inlägg. Tror att jag tidigare fått en låda renoverad av Per! Jag får inte in pumpen ordentligt den sak väl nästan liva men själva huset sakll man dra den på plats med bultarna? känns inte så. Har jag inte fått bitarna på plats? Det hände ner en bricka halvägge in som jag centrerade och allra längst in fanns en bricka men den borde inte vara i spel? vad gör jag för fel ytterst tacksam för svar/Benny Citera
MrTurbo_1645 November 1, 2008 Report November 1, 2008 Intressant tråd! Jag har ju strulat en del med motor och framför allt växellåda innan. Jag har en låda där man inte kan snurra turbinen efter man satt fast den på lådan. Tryckt in den så den hakat tag i pumpen å sedan går den ej att rubba. Visst skall det gå att snurra turbinen för hand?När jag monterar ihop motor och låda trycks ju turbinen in i bott på lådan och sedan passas lådan in på motorn och efter det ska väl turbinen bultar in genom startkransen. Om nu inte turbinen går så långt in att den går fritt, vad kan vara galet då? Citera
Per Berglund November 1, 2008 Report November 1, 2008 Hallå har nu plockat ner oljepumpen konstaterat att den var hel (hoppas jag) när jag hade pumpen lös så fick jag in den 15mm till tyckte jag. Nu har jag problem vid montering. Har följt instruktioner från Per B i tidigare inlägg. Tror att jag tidigare fått en låda renoverad av Per! Jag får inte in pumpen ordentligt den sak väl nästan liva men själva huset sakll man dra den på plats med bultarna? känns inte så. Har jag inte fått bitarna på plats? Det hände ner en bricka halvägge in som jag centrerade och allra längst in fanns en bricka men den borde inte vara i spel? vad gör jag för fel ytterst tacksam för svar/BennyBenny inget får tvingas alls.Det ska lätt glida in på plats.Som jag skrev i tidigare inlägg beskrev jag monteringen här-->>http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2/viewtopic.php?p=75994&highlight=#75994Använd en gnutta fett på axialbricka nr2 så hänger den kvar under montering.Skruva du isär oljepumpen för inspektion?Du ser de 4 skruvarna sm håller ihop den på denna bild. Citera
bennybirdie November 2, 2008 Author Report November 2, 2008 Tjenare Per och tack för svar/en pumpen har tagits isär och ser ok ut. Men mina problem kvarstår jag får inte ihop bitarna. Kan man vid demontering ta med sig paketet ut någon centimeter? Jag får inte pumpen att bottna då jag sätter dit den och förstår jag dig rätt skall den göra det. Det känns inte som man kan göra så mycket fel här men tydligen gör jag det ytterst frustrerande. Gör ett nytt försök tar lite bilder och återkommer. Citera
bennybirdie November 2, 2008 Author Report November 2, 2008 Nu har man skitit i det blå.........Efter lite pill för att få pumpen på plats så fastnade den halvvägs in. Jag juckade líte på pumpen och när jag fick ut den så hade en an oljringarna gått av!!!! Efter det så var det inga problem att få pumpen på plats???Förstår att jag måste införskaffa en ny ring hur och var gör jag ¨det finns det eller blir det någon renoveringssats? Biderna visar vad jag menar. Ringen satt väl i hack två från höger räknat och den andra bilden visar ringen Citera
Per Berglund November 2, 2008 Report November 2, 2008 Jag har såna ringar så om du skickar din adress kan jag posta upp det.Troligen har lådan slitit in kanter inuti främre trumman och en ring har fastnat i den och gått av.Dom gånger jag råkat ut för det så använder jag lite fett på ringarna och med fettets hjälp kan man då hålla ringarna exakt i centrum på navet. Citera
bennybirdie November 2, 2008 Author Report November 2, 2008 Värdsklass min Benny PetterssonÖstanvägen 12177 71 JärfällaOch det ekonomiska??? Citera
Per Berglund November 2, 2008 Report November 2, 2008 Skickat P.M till dig Kan lägga en påse komplett med alla ringar på post i morgon Citera
Recommended Posts