Jump to content

kolla utvxl


Recommended Posts

Hallå,hur var det nu man kollar utvxl på en odiffad bil.

Hissar man det ena hjulet,vrider kardan stången tills man har

ett varv på hjulet,räknar varven på kardan stången och multiplicerar

med 2.Var det så eller missminner jag mej?

Link to comment
Share on other sites

Jag har för mig att du ska dividera med 2 ?? :?

På ospärrad axel går ena hjulet bakåt och andra frammåt med ½-drivningen vardera när dom hänger fritt.

Men det är ju bara att prova så märker du på mattematiken vad du ska göra! :D

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret.Jag har redan provat med båda hjulen uppe men

när jag snurrade på kardanen så snurrade hjulen åt olika håll

det är riktigt.Sen blev jag yr i huvudet,ena hjulet släpade på broms-

banden och stannade sen det andra hjulet så jag fick ingen riktig

avläsning.Det var därför jag undrade om det fanns något annat

knep.Anledningen till testet är att jag tycker att bilen varvar mycket

(-65 ht 289 c4)original skall den ha 2.80:1 det verkar stämma med

matematiken men i 90-100 kmh låter det som den varvar 3000rpm.

Märkligt.

Link to comment
Share on other sites

Har du rätt däckdimension?

Det är enkelt om man räknar baklänges via däckens omkrets

Ex däck 185/75-14 ger 357 km/h utan att räkna med bakaxelutväxling

Har du 2:80 skulle du då komma upp i 127 km/h

Alltså ger det 3:55 i bakaxel utväxling för 100/kmh

185/50-14 ger 326 km/h vilket alltså är 3:25 utväxling för att komma ner till 100km/h

Link to comment
Share on other sites

Formel! hmmmm Jag räknar så här............

Räkna ut omkrets på hjul = pi x D

Tex 3,14 x 632mm=1985mm=1.985m

Bilens fart vid 3000rpm om det ej fanns uväxling bak!!

3000rpm x 1.985 x 60min=357km/h

Bilens verkliga fart med utväxling

357km/h

---------- = Bilens verkliga hastighet

utvx

Link to comment
Share on other sites

För att kolla utväxlingen skulle man kunna göra så här, för att undvika problem med hjul som snurrar åt olika håll osv:

Låt ett hjul stå stilla (en hjälpreda kan hålla det still åt dig, eller du kan ställa ner det på marken). När det fria hjulet snurrat TVÅ varv (tack vare att det andra hjulet är låst) så har kardanstången snurrat lika många varv som utväxlingsförhållandet (2,80 eller 3,00 tex).

Hoppas du förstår hur jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...