Gresse January 31, 2004 Report Share January 31, 2004 Hallå,hur var det nu man kollar utvxl på en odiffad bil.Hissar man det ena hjulet,vrider kardan stången tills man harett varv på hjulet,räknar varven på kardan stången och multiplicerarmed 2.Var det så eller missminner jag mej? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 2, 2004 Report Share February 2, 2004 Jag har för mig att du ska dividera med 2 ?? På ospärrad axel går ena hjulet bakåt och andra frammåt med ½-drivningen vardera när dom hänger fritt.Men det är ju bara att prova så märker du på mattematiken vad du ska göra! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gresse February 2, 2004 Author Report Share February 2, 2004 Tack för svaret.Jag har redan provat med båda hjulen uppe mennär jag snurrade på kardanen så snurrade hjulen åt olika hålldet är riktigt.Sen blev jag yr i huvudet,ena hjulet släpade på broms-banden och stannade sen det andra hjulet så jag fick ingen riktigavläsning.Det var därför jag undrade om det fanns något annatknep.Anledningen till testet är att jag tycker att bilen varvar mycket(-65 ht 289 c4)original skall den ha 2.80:1 det verkar stämma medmatematiken men i 90-100 kmh låter det som den varvar 3000rpm.Märkligt. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 2, 2004 Report Share February 2, 2004 Har du rätt däckdimension?Det är enkelt om man räknar baklänges via däckens omkretsEx däck 185/75-14 ger 357 km/h utan att räkna med bakaxelutväxlingHar du 2:80 skulle du då komma upp i 127 km/hAlltså ger det 3:55 i bakaxel utväxling för 100/kmh185/50-14 ger 326 km/h vilket alltså är 3:25 utväxling för att komma ner till 100km/h Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gresse February 2, 2004 Author Report Share February 2, 2004 Tack,tack.Verkar intressant.Snälla du,har du formeln förräkenskaperna skulle jag vara tacksam.Det snurrade till lite i mitticke matematiska huvud. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 2, 2004 Report Share February 2, 2004 Formel! hmmmm Jag räknar så här............Räkna ut omkrets på hjul = pi x DTex 3,14 x 632mm=1985mm=1.985mBilens fart vid 3000rpm om det ej fanns uväxling bak!!3000rpm x 1.985 x 60min=357km/h Bilens verkliga fart med utväxling357km/h---------- = Bilens verkliga hastighet utvx Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gresse February 2, 2004 Author Report Share February 2, 2004 Tusen tack Per.Nu kan till och med ett "mindre"matte snille som jag förstå. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gäst February 2, 2004 Report Share February 2, 2004 Lycka till!! Ingen Einstein själv så ibland blir 1+1=3 !! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie S February 3, 2004 Report Share February 3, 2004 För att kolla utväxlingen skulle man kunna göra så här, för att undvika problem med hjul som snurrar åt olika håll osv: Låt ett hjul stå stilla (en hjälpreda kan hålla det still åt dig, eller du kan ställa ner det på marken). När det fria hjulet snurrat TVÅ varv (tack vare att det andra hjulet är låst) så har kardanstången snurrat lika många varv som utväxlingsförhållandet (2,80 eller 3,00 tex).Hoppas du förstår hur jag menar. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
göran cmc 302 February 3, 2004 Report Share February 3, 2004 PÅ TEKNIK-sidan kan ni hitta länkar till kalkylatorer för att räkna ut utväxlingar, hastigheter, varvtal samt alla blandningar därimellan.Bara så att man inte behöver rådbråka sin glömda skolmatte !! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gresse February 3, 2004 Author Report Share February 3, 2004 Jätte tack grabbar för all hjälp. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.