Jump to content

Konstigt ljud


Lasse CMC 1263

Recommended Posts

När jag kör över en grop, t.ex. över ett lite djupare brunnslock i gatan så blir det ett konstigt ljud i bilen. Det låter som något slags tjutande ljud när framhjulet går ner i gropen.

Det låter som metall mot metall eller plåt mot plåt. Bilen är ganska hård i fjädringen så det känns lite stötigt när jag kör i ett gupp. Kör jag sakta i samma gupp låter det ingenting. Det verkar som det blir någon slags sättning i bilen när jag kör över gropen. Något förslag på vad jag skall kolla, som kan låta?

MVH

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Du kanske har Polyuretanbussningar i framvagnen?

Kan ge ett "knarrrrande" eller "gniiiiiislande" ljud :roll:

En annan sak jag varit med om är att undre bärarm kan gå emot chassit.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lasse.

Jag tror också att du skall se över dom inre bussningarna på övre bärarmar dessa kan glappa och gnissla.

Det går att smörja dom med fett eller bara olja ur en oljekanna.

Kolla om det fins nipplar monterade om det finns så kan du smörja dessa eller skruva bort dom och droppa i lite olja.

I vanligaste fall så sitter det inga nipplar på plats utan det brukar sitta små jängade pluggar som går att skruva bort.

Ta en oljekanna och förläng oljepipen med en bit spolarslang stoppa in änden och ge den ett par snapsar.

I första hand kan du göra detta för att konstatera var gnisslet kommer ifrån, oljan hjäper också till att lösa det fett som finns och då kan det räcka med detta.

Har du otur så kan den inre leden vara skadad och då är det byte som gäller.

Reservdelar finns att köpa på tex Hansen Racing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...