pools February 3, 2004 Report February 3, 2004 Hej alla!Är det någon som har försökt att förzinka skruvar och bultar själv? Eller är det till och med någon som kan ta på sig att göra detta?Jag har någonstans sett en beskrivning hur man gör men, hittar inte igen den.M.v.h. Citera
Gäst February 3, 2004 Report February 3, 2004 Ja du såg det säkert i Wheels?Kan bara rapportera att det är totalt bortkastad tid.Det är väldigt dyrt med syrorna och råämnen.Kvalite'n blir ganska värdelös då det är oftast är ren zink man jobbar med som snabbt blir vitrostig.Ytbehandlarna betecknar den kvalite'n som fzb eller i dagligt tal "Blåzink"Lämna det till proffsen så kan du där rådfråga om vilken kvalite' du behöver.Det finns alla möjliga beroende på var skruven sitter.Tex i motorutrymmet brukar man köra gulkromatering för att klara miljön.Vill man "glänsa" lite så finns blankförzinkning och lite mer hårdare yta så skickar dom på nickelAtt jag vet dom här grejjerna beror på att jag jobbar med inköp av ytbehandlingar.Tekniken kan jag inte men snappat upp en hel del om vad som passar.Eskilstuna där jag bor finns en hel drös olika firmor som pysslar med ytbehandling. "smedstan" Citera
pools February 3, 2004 Author Report February 3, 2004 Tack för svaret Per!Kan du rekomendera någon firma?Förresten, lönar det sig att zinka om bultarna till generator- och servopumpfästena, eller ska man helt enkelt köpa nya?Jag menar, man skall ju skicka dom någonstans, få dom behandlade och sen ska dom skickas tillbaka. Citera
Gäst February 3, 2004 Report February 3, 2004 Det lönar sig verkligen!!!Just generatorbult & servopump bult är dyra som bara den!!Igentligen är dom inte behandlade men du kanske vill ha lite "gläns" i utrymmet?Jag vet flera firmor lokalt men en del har blivit lite tjuriga mot privat personer.En bra firma som heter Eskilstuna Ytbehandling AB är duktiga och har hjälpt mig tidigare privat.Om du vill kan jag kolla hur läget är med dom då jag anlitat dom många gånger via firman.Funkar det så kan du bara skicka prylarna till mig så fixar jag det. Citera
göran cmc 302 February 4, 2004 Report February 4, 2004 Hej PoolsEtt alternativ är ju att köpa ettf färdigt kit med bultar från AMK i USA.Då t.ex. bultarna i motor & motorutrymme är många och olika och med olika ytbehandling så brukar det bli väldigt dyrbart att göra alla olika behandlingar.Ett kit från AMK som ex. täcker alla motorns bultar kostar 1000 SEK ochinnehåller då alla bultar med rätt märkning och rätt ytbehandling.Jag tror inte att Du kan få ytbehandling på ca 50 bultar till detta pris. Citera
pools February 4, 2004 Author Report February 4, 2004 Tjena Göran!Jo, det är klart att det vore det bästa att byta ut alla bultar samtidigt. Nu har jag ju redan bytt en hel del bultar och muttrar, och dom som är kvar är inte så många. Dom utbytta har dock inte alltid rätt märkning och ytbehandling och jag har redan spräckt budgeten för denna vinter, så jag får vänta till senare med utbyte av alla bultar med rätt märkning o.s.v. Det blir nog så småningom. Tack ändå!Du sätter griller i huvudet på mig varje gång jag pratar med dig. Ska jag göra allt riktigt på en gång eller ska jag vänta tills senare. Men samtidigt vet jag ju hur du har gjort, bytt ut saker allt efter du kommit över NOS-delar. Så jag får se vad Per kan göra åt ytbehandlingen på mina fästbultar.Du är liksom Per en guldgruva att ösa kunskap ur.M.v.h. Citera
Jörgen F February 5, 2004 Report February 5, 2004 Hej alla,när jag renoverade mitt motorrum så bytte jag nästan inga bultar och skruvar. Min erfarenhet är att det är bäst att använda original så långt det är möjligt. Enda anledningen att byta ut rubbet är om det är tveksamt om det är rätt saker som sitter där.Fick då hjälp att ytbehandla hos Göteborgs krom och förnickling. Lämnade in i två olika hinkar det som skulle fosfateras och det som skulle förzinkas.Jag kommer ej ihåg exakt vad det kostade, har det uppskrivet hemma, men det var i alla fall inte dyrt. Fosfaterade då även huvgångjärn och annat.Skärmbultar och annat skall vara fosfaterat (på en 66:a i alla fall) och det blir lite mycket kattguld tycker jag om man förzinkar allt. Men gör det som du tycker blir bäst, det är din bil. Originalrenoverade Mustanger finns det redan gott om.Jörgen Citera
Gäst February 10, 2004 Report February 10, 2004 Prisuppgift som jag har fått dagsfärskt idagGulkromateringSvartkromateringVanlig FZB3.5kr/kgDock minimiavgift 450kr Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.