Jump to content

Recommended Posts

Hej forumet.

Tänkte höra om någon har haft problem med sin cabb och som kan ge mig lite tips.

Min bil är en gt 2001 cabb (av förståliga själ).

I sommras började cabben krångla och ville inte komma upp. Såg en liten oljepöl på höger sida. Den går ner men inte upp och den går ner utan "slagsida". Har handjagat den upp resten av sommaren men tänkte fixa den nu.

Någon som har erfarenheter av att fixa detta?

Vad kan vara troligast fel, motorn eller cylindrarna eller kanske rent av läckage i slangarnas skarvar?

Har öppnat upp och kan inte se något direkt oljeläckage.

Tacksam för tips och ev. bilder om någon har

Eric

CMC 1959

Hej.

Tack för svaret.

Jag får kolla detta.

Det verkar som om kolvarna på båda sidor inte fungerar då det går att få ner cabben men jag får inte upp den.

Om bara en sida var fel skulle inte cabben gå "snett"?

Mvh Eric

Hej Henrik.

Tack för tippset. Ja jag hör motorn, så jag skall kolla upp detta.

MVH Eric

Och ett gott mustangår 2009 önskar jag dig också.

• 3 weeks later...

Nja, det har inte gått något vidare ännu.

Har rivit ur bagageluckan och kommit in till elmotorn. Ser ok ut.

Försökte följa "hydralslangarna" för att söka något läckage, men tji.

Nu verkar det inte bättre än att man måste riva hela cabben för att komma åt cylindrarna som verkar sitta bakom sidopanelerna i baksätet.

Har inte orkat göra dettta ännu. Vi har ju fått lite kyla här nere också och det är så förbaskat kallt i garaget. Man har ju blivigt bortskämd med värmen så här långt söder ut :P .

Får göra nya försök när temperaturen flyttar sig över 5 sträcket.

• 1 month later...

Har bytt mina cab kolvar på min 96:a inte så svårt, men tar lite tid att göra bara.

Min 96 och den karostyppen som kom efter är ju vad jag tycker identiska inuti så kan inte tänka mig att det skilljer så mycket i hur man gör byttet.

Gör en liten snabb guide till dig här.

Men innan du plockar i sär allt smörj lederna i cabstälningen så det inte är att dom kärvar som gör att motorn inte orkar dra upp caben kan göra avsevärd skillad i kraft för motorn att öppna och stänga caben om allt kärvar.

Är det för lite olja i systemet så hör du det direkt när motorn går upp i varv och ändrar ljud samt att det kan gurrgla och bubla i det. Vilket jag fått inrycket att det inte har gjort i din.

På min gick ena kolven helt sönder på en gång och det bara forsa olja ur den fick göra en rätt omfattande sanering i bilen efter de med byte av ljudisolering under baksättet som var helt indränkt i olja bland annat så se upp för läckage det tränger även ut på golvet

också om det blir allt för mycket olja, lyckades rädda min matta med ett nöd hår från att bli olje indränkt.

Nu till hur du byter kolvara.

Guiden

1. Ta ur baksättet du hittar några skruvar här och där som håller det samt dra i rätt riktning när du tagit los skruvarna sen kommer det enkelt ur samt sitsen sne ser du cab motorn och slangarna.

2. nu tar du bort sidopanelerna samma där några skruvar och dra i rätt riktning så lossar dom.

3. nu ser du kolvarn och allt.

4. bara att byta kolvarna några bultar och slangar ser du hur du gör.

5. öppna lilla skruven som du fyller på olja i cab motorn och test kör kontrolera oljenivån igne och efterfyll om det behövs. På min stog det at tman skule fylla med Dextron 3 olja och har fungerat utmärkt i 3 år nu sen bytet av kolvarna.

Klart.

Fick med en liten guide av grufman när jag köpte kolvaran av honom du kan nog tigga till dig den med vid en bestäning av kolvar lite bra info i den hur man byter kolvarna.

Mvh

MrV8

• 4 weeks later...

Hej.

Nej tyvärr är jag inte där ännu då jag har fått ett mycket större problem med att den inte vill start. Läs mina andra trådar om startproblem.

Tack för omtanken, jag återkommer så fort jag får tillbaks en livfull häst.