Jump to content

Recommended Posts

Då var det dags att konvertera belysningen.

En undran:

Panelen som sitter framför Smart Junction Box måste man väl ta bort för att kunna ta bort boxen? Är det bara att rycka bort den eller...?

Mvh M-O

Först måste du dra bort tröskelplasten sen drar du loss panelen som sitter över sjbn , och ja det är bara att rycka den sitter med clips.

Var försiktig dock , tappar du den så kan den tydligen lätt bli skrot.

Linde: Halvljus ej aktuellt, det är bakljuskonvertering inför reg.bes.

Henrik: Tack, panelen borta.

/M-O

Linde: Halvljus ej aktuellt, det är bakljuskonvertering inför reg.bes.

Henrik: Tack, panelen borta.

/M-O

hehe jag läste den andra tråden om halvautomatiken och sen läste jag den här o läste mellan raderna som inte fanns :)

Då är jag med varför du ska pilla där ;)

Remember databoxen är väldigt kinkig om man inte gör rätt. Kostar 16 000:- :/

I know.

Hej det är bromljus utgången som är svag så tänk på att inte belasta den, jag föredrar att sätta relä det finns flera trådar här på forumet om detta.

Ps. Va ute och körde nercabbat i solen på torr väg här i skåne i går :-- lite kallt men ändå! he he :P

Jo, jag har funderat på relä också eller alternativt LED-lampor. Frågan är hur snyggt det blir med den typen av lampa?

/M-O

Jo, jag har funderat på relä också eller alternativt LED-lampor. Frågan är hur snyggt det blir med den typen av lampa?

/M-O

Har du tänkt byta ut bakljusen eller ska du köra på orginalarna?

Köper du nya bakljus från tex Grufman får du en installations anvisning med kopplingsschema. :)

Jo, jag har funderat på relä också eller alternativt LED-lampor. Frågan är hur snyggt det blir med den typen av lampa?

/M-O

Har du tänkt byta ut bakljusen eller ska du köra på orginalarna?

Köper du nya bakljus från tex Grufman får du en installations anvisning med kopplingsschema. :)

EU-bakljusen vid reg.besiktningen men sedan troligtvis original tillbaka.

Ja, jag känner till det.

/M-O

Hej det är bromljus utgången som är svag så tänk på att inte belasta den, jag föredrar att sätta relä det finns flera trådar här på forumet om detta.

Min sjb gick sönder och detta gjorde att bromsljuset lyste hela tiden även när bilen var avstängd , fick en ny box på garanti som jag satte dit själv.

Tror ni det kan vara så att den nya sjbn kommer att gå sönder igen eftersom själva utförandet av bromsljus modifieringen är felaktig?

Har ett halvår garanti kvar så det vore bra att få det fixat innan det går ut isf.

Går det att få en sjb lagad , har nämligen den trasiga kvar skulle vara fint att ha i reserv.

Hej det är bromljus utgången som är svag så tänk på att inte belasta den, jag föredrar att sätta relä det finns flera trådar här på forumet om detta.

Min sjb gick sönder och detta gjorde att bromsljuset lyste hela tiden även när bilen var avstängd , fick en ny box på garanti som jag satte dit själv.

Tror ni det kan vara så att den nya sjbn kommer att gå sönder igen eftersom själva utförandet av bromsljus modifieringen är felaktig?

Har ett halvår garanti kvar så det vore bra att få det fixat innan det går ut isf.

Går det att få en sjb lagad , har nämligen den trasiga kvar skulle vara fint att ha i reserv.

Förra ägaren till min eller om det va Autoclassica som hade gjort min modifiering vet jag inte. MEN de hade tatt signal från bromsljuskontakten vid foten för att få ström till bakljusen. Detta gjorde att min farthållare fungerade sporadiskt då det tydligen fick SJBn att tro att allt inte va ok.

Då det var tre lika värden som mättes via SJBn och ett skiljde sig så ska inte farthållaren fungera och det hände ju mig då man snodde ström från en sådan. :/

Hej det är bromljus utgången som är svag så tänk på att inte belasta den, jag föredrar att sätta relä det finns flera trådar här på forumet om detta.

Min sjb gick sönder och detta gjorde att bromsljuset lyste hela tiden även när bilen var avstängd , fick en ny box på garanti som jag satte dit själv.

Tror ni det kan vara så att den nya sjbn kommer att gå sönder igen eftersom själva utförandet av bromsljus modifieringen är felaktig?

Har ett halvår garanti kvar så det vore bra att få det fixat innan det går ut isf.

Går det att få en sjb lagad , har nämligen den trasiga kvar skulle vara fint att ha i reserv.

Om du har 5 bromsljus så rekommenderar i alla fall Grufman sina kunder att koppla bort 2 st, se följande:

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... nvertering

Vad gäller reparation av SJB kanske signaturen "bjerra" här på forumet har en del tips. Han verkar ha en trasig box som vinterprojekt.

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hlight=sjb

/M-O

Är ganska säker på att det är 3 bromsljus det höga och dom yttersta som lyser på min , men när jag var och rotade runt i skuffen på bilen när bromsljuset hade hängt sig så såg jag att dom hade monterat två ljusarmaturer en på var sida inne i skärmarna (såna som brukar sitta på släpkärror) med två lampor i sig.

När jag frågade dom där jag köpte bilen sa dom att armaturerna krävdes för att få rätt motstånd eller nått i den vägen , kan det vara dom som gör att det drar mer ström än sjbn klarar av?

La även märke till att mina baklyktor inte ser ut som dom grufman säljer , mina har tre röda glas kan det bli problem vid besiktningen?

Är ganska säker på att det är 3 bromsljus det höga och dom yttersta som lyser på min , men när jag var och rotade runt i skuffen på bilen när bromsljuset hade hängt sig så såg jag att dom hade monterat två ljusarmaturer en på var sida inne i skärmarna (såna som brukar sitta på släpkärror) med två lampor i sig.

När jag frågade dom där jag köpte bilen sa dom att armaturerna krävdes för att få rätt motstånd eller nått i den vägen , kan det vara dom som gör att det drar mer ström än sjbn klarar av?

La även märke till att mina baklyktor inte ser ut som dom grufman säljer , mina har tre röda glas kan det bli problem vid besiktningen?

Det är väl möjligt att dom har med saken att göra eftersom med dessa 2 lampor (i skuffen) har du i praktiken 5 lampor inkopplade. Jag skulle i ditt fall höra med dom som sålde bilen (eller dom som konverterade belysningen) hur dom verkligen har gjort omkopplingen.

Har du någon bild på bakljusen?

/M-O

La även märke till att mina baklyktor inte ser ut som dom grufman säljer , mina har tre röda glas kan det bli problem vid besiktningen?

Du menar att du har orginallyktorna?

De med rött,vitt,rött är en piratmodell gjord för oss här i Svearike.

Det är väl möjligt att dom har med saken att göra eftersom med dessa 2 lampor (i skuffen) har du i praktiken 5 lampor inkopplade. Jag skulle i ditt fall höra med dom som sålde bilen (eller dom som konverterade belysningen) hur dom verkligen har gjort omkopplingen.

Har du någon bild på bakljusen?

/M-O

Får ringa och höra med dom , inte roligt om sjbn går sönder igen och jag får betala den + omprogrammeringen själv.

Det jobbiga är att det är så svårt att få någon information där jag köpte den , troligtvis för att jag fortfarande har garanti och dom vill inte betala.

Du menar att du har orginallyktorna?

De med rött,vitt,rött är en piratmodell gjord för oss här i Svearike.

Ja det är nog orginal antar jag , har eftermonterade backljus som sitter under bakre stötfångaren.

Man måste inte ha rött vitt rött för att det ska gå igenom besiktningen väl?

Man måste inte ha rött vitt rött för att det ska gå igenom besiktningen väl?

Nej, inte vid en vanlig besiktning. Däremot skulle den nog inte gå igenom en registreringsbesiktning.

/M-O

Man måste inte ha rött vitt rött för att det ska gå igenom besiktningen väl?

Nej, inte vid en vanlig besiktning. Däremot skulle den nog inte gå igenom en registreringsbesiktning.

/M-O

Det kan gå, men förmodligen inte.

Min är reggad med utanpåliggande det är väl det mest normala.

Skulle rekomendera att skaffa eu ljus slipper det stå nått i tilläget hos VV :)

Ser finare ut :)

Funderar nu på att lösa problemet genom att köpa led och sätta i för att minska strömförbrukningen , men vilka är det jag ska ha egentligen om jag har original lyktorna?

Hittade den här sidan http://www.besthongkong.com/index.php?cPath=10_58

Om nån kunde hjälpa mig med detta så vore jag evigt tacksam.

Av en vänlig själ har jag fått tips om att Biltema har LED-lampor. Värt att kolla.

/M-O

Henrik77

Problemet är att konverteringen är felaktigt utförd från första början.

Om du är intresserad av att göra det riktigt så kontakta mej så skall du få utförliga instruktioner och tipps om var du kan få tag på rätta ljusinsattserna till rätt pris... ;)

Du kan fråga MOS om referenser angående mitt kunnande i ämnet, kan snart doktorera i detta skitproblem som vägverket :evil: har ålakt oss att följa.

Vänligen // Per (HD-Man) :)

Funderar nu på att lösa problemet genom att köpa led och sätta i för att minska strömförbrukningen , men vilka är det jag ska ha egentligen om jag har original lyktorna?

Hittade den här sidan http://www.besthongkong.com/index.php?cPath=10_58

Om nån kunde hjälpa mig med detta så vore jag evigt tacksam.

Precis som HD-Man säger så är nog konverteringen felaktigt gjord. De två extra lamporna som du sa sitter i skuffen är ett tecken på det. Lösningen på ditt problem är nog att koppla bort dessa och du får då 3 lampor och således ingen risk för överbelastning.

/M-O

Det är värt att testa men...

Det troliga är att resultatet blir tokblinkningar dvs fler än 110ggr/min (godkänt är 90ggr/minut +-20)= se säker 2:a men det är ju lätt att ta reda på Plocka ur glödlamporna så får du se.

Funkar det så håll god min och åk till besiktningen och testa men är det reggdito så glöm det

Skulle kunna tänka mej att det inte är något gjort vid SJB:n utan att man hel enkelt har kopplat in blinket till backljuset och adderat ett par andra lampor för att jämna ut förbrukningen mellan front blinket o bak dito (därav det extra backljuset under bilen) eller ännu fulare trick monterat godkänt ljus under inreggningen och sedan plockat av detta och återmonterat de gamla lamporna med ovanstående konfiguration.

Har du köpt bilen av ett företag så kräv din rätt och se till att du får en bil som klarar en besiktning, det gör inte din bil i dag!!!

De bakre ljusinsattserna skall vara E-märkta och så även sidoblinkersen, är de inte E-märkta så har du blivit blåst vänd dig till ex konsumentrådgivaren är mitt råd/ biter du i sten så hör av dej

Vänligen // Per "HD-Man"

Många tack för hjälpen HD-Man och MOS , ska ta tag i detta så fort jag bara har tid.

Känns just nu som jag har blivit blåst eftersom bilen stått mer stilla än den rullat pga att den krånglat , och om man ringer och försöker få hjälp så drar dom ut i oändlighet innan man får hjälpen.

Sidoblinkersen är tydligen saab blinkers som är monterade i hålen där mustang loggan satt , är såna E-märkta?

Ska ringa ner till företaget jag köpte bilen av igen och verkligen kräva en förklaring på hur problemet ska lösas.

Kan jag kräva att dom betalar en korrekt montering av bromsljusen hos tex grufman eller har man kanske ingen sån rätt?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...