Jump to content

Recommended Posts

Har funderingar kring ljuskonverteringen av bakljusen.

Att byta ljusoptiken till de EU-godkända och koppla om elektroniken är väl kanske det vanligaste. Men jag har tänkt behålla originalbakljusen och koppla om dessa så att, ja ni vet, blinkers istället för backlampa, etc.

Någon vänlig själ som har kopplingsschema eller tips för detta?

Mvh M-O

Det som var gjort på min, innan jag kopplade in EU-ljusen, var att man hade dragit en kabel från frontblinkers till sido blinkersen och vidare till en orange lampa som satt i backlampspositionen. Jag vet inte hur databoxen gillar detta, men det funkade iaf för mig utan vidare...

/Simon

Ja, så kan man ju fixa blinkersen. Antar då att kabeln till backlampan bara klipptes av?

Men för att ta bort sammankopplingen av bromsljus och blinkers som det är i original behöver man nog in a boxen också.

Har du nån koll på det Simon?

/M-O

Ja precis backlampskabeln var avklippt och isolerad.

Precis som du säger blinkar ju fortfarande bromsljusen som tidigare, detta kan nog inte ens justeras via SJB. Det måste nog programeras bort, iaf om du vill ha kvar bromsljuset. Då detta är vad jag kan förstå helt styrt av programvaran.

/Simon

Har funderingar kring ljuskonverteringen av bakljusen.

Att byta ljusoptiken till de EU-godkända och koppla om elektroniken är väl kanske det vanligaste. Men jag har tänkt behålla originalbakljusen och koppla om dessa så att, ja ni vet, blinkers istället för backlampa, etc.

Någon vänlig själ som har kopplingsschema eller tips för detta?

Mvh M-O

Du har mail....

/Daniel

När man kopplar in EU-godkända bakljus så behöver man ju göra en uppdatering av kablaget på SJB. Men måste man också göra om vid bakljusen, t.ex. klippa bort det svarta motståndet etc. om bilen från början är helt i originalutförande?

/M-O

Svar : JA den ska klippas bort.

Jag har kopplat om mina bak ljus nu. kopplade den blå kabeln till bromsljusen(dimljus). istället för den röda. då lyser det i yttre och bromsljuset i dom innre. Annars lyser både broms och bakljus i yttre.

Hängde du med :) .

//Micke.

Mja då e re väl bättre och köra med dubbla bromsljus ( problemet med överbelastat drivsteg löses lätt med Biltemas LED-Lampor Art#42-1903)dessa drar endast 1Watt styck så då har man 5 bromsljus utan risk för haveri...

Höga bromslampan är däremot ett problem, var fan får man tag i en sådan 9.5mm fot och 10 watt Biltema hade 8.5mm sockel men endast 4Watts effektuttrykts som vanlig glödtråd.

Lycka till med kopplandet Mats O

// Per

Skall trycka dit lamporna i morgon och ser det snyggt ut så vete fan om det inte blir samma lösning för de yttre lumorna med

Mja då e re väl bättre och köra med dubbla bromsljus ( problemet med överbelastat drivsteg löses lätt med Biltemas LED-Lampor Art#42-1903)dessa drar endast 1Watt styck så då har man 5 bromsljus utan risk för haveri...

Höga bromslampan är däremot ett problem, var fan får man tag i en sådan 9.5mm fot och 10 watt Biltema hade 8.5mm sockel men endast 4Watts effektuttrykts som vanlig glödtråd.

Lycka till med kopplandet Mats O

// Per

Skall trycka dit lamporna i morgon och ser det snyggt ut så vete fan om det inte blir samma lösning för de yttre lumorna med

Tack för det Per!

Morgondagen är vikt för just detta.

Det vore mycket intressant att få höra din kommentar till Biltemas LED-lampor. Hur det ser ut rent estetiskt när de är monterade, hur ljuset är jämfört med den andra "vanliga" lampan etc. Du kanske kan lägga ut en bild här i forumet rent utav!?

/M-O

Har testat och ärligt talat så var det inte snyggt. biltemas LED-Lampor projcerar ljuset rakt bak och står man nära så ser det ut som om det bara glöder där bak och inte förän man backar 5-6 meter så ser det hyfsat ut.

Men det lär finnas andra varianter på LED- lumor som ser ut som en igelkott och då funkar det.

En annan lösning om man önskar 5 bromsljus bak är att köra över ett relä.

Ex art 42-302 Biltema där ansluter man pol 30 till en separat matnig från batteriet 87orna till respektive bromsljus (blåkablar) på de nya EUljusen (dessa skall klippas och ena änden använder du som manöverspänning till relät)dvs pol 86 och slutligen pol 85 jordas.

Ps MOS "Loud pipes saves life" *LoL* Ds

Svar : JA den ska klippas bort.

Jag har kopplat om mina bak ljus nu. kopplade den blå kabeln till bromsljusen(dimljus). istället för den röda. då lyser det i yttre och bromsljuset i dom innre. Annars lyser både broms och bakljus i yttre.

Hängde du med :) .

//Micke.

Eller så kan du ju byta ut 21W-lampan i den inre till en lampa på 5W och sedan koppla denna (blå kabel) till det andra positionsljuset (stift nr 6).

Två bakljus - inre och yttre - och bromsljus på den yttre.

Så har jag gjort nu vilket blev bra tycker jag.

/M-O

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...