HD-Man January 26, 2009 Report January 26, 2009 Angående Octane så finns det 3 sätt att ange oktan på, RON och MON och en blandning.Research Octane Number, Motor Octane Number.98 RON är samma som 88 MONsen mäts ibland oktanet RON+MON/2 88+98/2=93Våra kära standard Mussar skall åka på 87 r+m/2Vad är då detta vid pumpen i Sweden, som jag kan se det så är 95 Octane rena raketbränslet om man anpassar rovan till det?Kan vara en förklaring till varför bilen gick som en asmatiker då den kom och nu ryter som en svärmor...Någon som har några ide'erVänligen Per Citera
Simon G January 27, 2009 Report January 27, 2009 Vad jag har lyckats ska fram gäller följande på ett ungefär: 91octane (US) = 95 oktan svensk93octan (US) = 98 oktan svenskDärför kör jag med en tune som ska motsvara 91 octane dvs våran 95otktan.Jag har dock kört bra länge på 95oktan utan att ha tune o det har inte vart nåt problem. /Simon Citera
HD-Man January 27, 2009 Author Report January 27, 2009 Ur Mussens instruktionsbok -If you experiencing starting, rough idle or hesitation driveability problems, try a different brand of gas “premium” unleaded gasoline is not recommended for vehicles designed to use Regular.Statoils bränslespecifikationer, deras 98 oktan håller 98,5 RON och 88 MON vilket blir ungefär 93 PON, dvs samma som Premium i USA som normalt är 93 PON.Med andra ord så anser i alla fall Ford att man inte skall tanka "premium" utan regular som vi inte har i SwedSå det enda rätta borde vara att anpassa bilen till det bättre bränslet som vi är förärade med? Citera
tomasaxel January 28, 2009 Report January 28, 2009 Ur Mussens instruktionsbok -If you experiencing starting, rough idle or hesitation driveability problems, try a different brand of gas “premium” unleaded gasoline is not recommended for vehicles designed to use Regular.Statoils bränslespecifikationer, deras 98 oktan håller 98,5 RON och 88 MON vilket blir ungefär 93 PON, dvs samma som Premium i USA som normalt är 93 PON.Med andra ord så anser i alla fall Ford att man inte skall tanka "premium" utan regular som vi inte har i SwedSå det enda rätta borde vara att anpassa bilen till det bättre bränslet som vi är förärade med?Ja, skaffa en SCT tuner (eller för den delen en Diablo), så kan du välja vilken soppa du vill anpassa bilen efter så får du lite extra hästar under huven. Citera
streetsaleen January 28, 2009 Report January 28, 2009 men det funkar väl inte på SCT Xcalibrator 2? Citera
tomasaxel January 29, 2009 Report January 29, 2009 men det funkar väl inte på SCT Xcalibrator 2?Jag antar att du har custom tune. Då har förhoppnings den som gjort din tune anpassat för soppan du tänker köra på. En custome tune kan du inte göra något åt.Har du däremot tex en SF3, SCT's variant med färdiga standard tunes så kan du välja en del olika inställningar, bland annat vilken soppa du vill optimera för. Citera
streetsaleen January 29, 2009 Report January 29, 2009 okay Ja jag hoppas dom gjort rätt me min tune Bilen går ju bra iaf Citera
tomasaxel January 29, 2009 Report January 29, 2009 okay Ja jag hoppas dom gjort rätt me min tune Bilen går ju bra iaf Ja, fy fan... Din bil går riktigt bra Det bara tjuter till så är du borta! Citera
streetsaleen January 30, 2009 Report January 30, 2009 okay Ja jag hoppas dom gjort rätt me min tune Bilen går ju bra iaf Ja, fy fan... Din bil går riktigt bra Det bara tjuter till så är du borta!Jag vart väldigt förvånad när jag såg filmen i Borås när vi åkte iväg mot regementet, visste inte att det tjöt så mkt om kompressorn vet inte om det var du eller din bror som filmade. men synd att kameran dog just när jag åkte iväg. Citera
tomasaxel January 30, 2009 Report January 30, 2009 Jag vart väldigt förvånad när jag såg filmen i Borås när vi åkte iväg mot regementet, visste inte att det tjöt så mkt om kompressorn vet inte om det var du eller din bror som filmade. men synd att kameran dog just när jag åkte iväg.Ja det var riktigt, riktigt surt! Det var jag som filmade, och så dog batterierna, grrrrr! Citera
*Micke* January 30, 2009 Report January 30, 2009 ja så kan de va inget o göra åt Ni får göra om det i sommar, med ny laddade batterin....kanske i Sveista ponys on track...ylande kompressor och rykande bakhjul .//Micke Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.