Jump to content

Recommended Posts

Angående Octane så finns det 3 sätt att ange oktan på, RON och MON och en blandning.

Research Octane Number, Motor Octane Number.

98 RON är samma som 88 MON

sen mäts ibland oktanet RON+MON/2

88+98/2=93

Våra kära standard Mussar skall åka på 87 r+m/2

Vad är då detta vid pumpen i Sweden, som jag kan se det så är 95 Octane rena raketbränslet om man anpassar rovan till det?

Kan vara en förklaring till varför bilen gick som en asmatiker då den kom och nu ryter som en svärmor...

Någon som har några ide'er

Vänligen Per

Vad jag har lyckats ska fram gäller följande på ett ungefär:

91octane (US) = 95 oktan svensk

93octan (US) = 98 oktan svensk

Därför kör jag med en tune som ska motsvara 91 octane dvs våran 95otktan.

Jag har dock kört bra länge på 95oktan utan att ha tune o det har inte vart nåt problem.

/Simon

Ur Mussens instruktionsbok -If you experiencing starting, rough idle or hesitation driveability problems, try a different brand of gas “premium” unleaded gasoline is not recommended for vehicles designed to use Regular.

Statoils bränslespecifikationer, deras 98 oktan håller 98,5 RON och 88 MON vilket blir ungefär 93 PON, dvs samma som Premium i USA som normalt är 93 PON.

Med andra ord så anser i alla fall Ford att man inte skall tanka "premium" utan regular som vi inte har i Swed

Så det enda rätta borde vara att anpassa bilen till det bättre bränslet som vi är förärade med?

Ur Mussens instruktionsbok -If you experiencing starting, rough idle or hesitation driveability problems, try a different brand of gas “premium” unleaded gasoline is not recommended for vehicles designed to use Regular.

Statoils bränslespecifikationer, deras 98 oktan håller 98,5 RON och 88 MON vilket blir ungefär 93 PON, dvs samma som Premium i USA som normalt är 93 PON.

Med andra ord så anser i alla fall Ford att man inte skall tanka "premium" utan regular som vi inte har i Swed

Så det enda rätta borde vara att anpassa bilen till det bättre bränslet som vi är förärade med?

Ja, skaffa en SCT tuner (eller för den delen en Diablo), så kan du välja vilken soppa du vill anpassa bilen efter så får du lite extra hästar under huven.

men det funkar väl inte på SCT Xcalibrator 2?

Jag antar att du har custom tune. Då har förhoppnings den som gjort din tune anpassat för soppan du tänker köra på. En custome tune kan du inte göra något åt.

Har du däremot tex en SF3, SCT's variant med färdiga standard tunes så kan du välja en del olika inställningar, bland annat vilken soppa du vill optimera för.

okay :--

Ja jag hoppas dom gjort rätt me min tune Bilen går ju bra iaf ;)

Ja, fy fan... Din bil går riktigt bra :)

Det bara tjuter till så är du borta!

Jag vart väldigt förvånad när jag såg filmen i Borås när vi åkte iväg mot regementet, visste inte att det tjöt så mkt om kompressorn vet inte om det var du eller din bror som filmade. men synd att kameran dog just när jag åkte iväg.

Jag vart väldigt förvånad när jag såg filmen i Borås när vi åkte iväg mot regementet, visste inte att det tjöt så mkt om kompressorn vet inte om det var du eller din bror som filmade. men synd att kameran dog just när jag åkte iväg.

Ja det var riktigt, riktigt surt! Det var jag som filmade, och så dog batterierna, grrrrr!

ja så kan de va inget o göra åt :--

Ni får göra om det i sommar, med ny laddade batterin....

kanske i Sveista :roll: ponys on track...ylande kompressor och rykande bakhjul :-- .

//Micke

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...