Jump to content

Röksignaler


Pelle cmc 375

Recommended Posts

När jag skulle försöka köra i gång mina signalhorn började det ryka efter några sekunder, efter att jag öppnat dom ser jag att det sitter något som jag tyder som ett motstånd och det är där det ryker när dom varit inkopplade en stund. Dom låter som dom ska men det verkar väl lite riskabelt att sättai dom i bilen?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Är det original horn så håll i dom eller sälj dom till mig

skämt och sido. :D

Det är mycket vanligt att original horn är tysta eller

knorrar lite.

Att åtgärda detta brukar gå till på följande sätt på

baksidan av hornet finns en justerbar skruv denna

måste först lossas kan vara tjurigt ibland. :?

När den är lossad så att det går att skruva in eller

ut så lägger du hornet på bänken i garaget sprutar

in en stor mängd rostlösande olja typ 5-56 sedan

skall hornet ligga ett dygn. :)

Efter detta dygn så brukar man koppla hornet

löst med sladdar från batteriet.

Nu kan det vara bra att vara två en som håller

i sladdar och horn och en som skruvar på ställ-

skruven.

Håll grejorna borta från ansiktet då det brukar stänka

en del skit.

Justera skruven tills du tycker att ljudet är rent kan ta

en stund man bör göra pauser tänk på hörseln. :shock:

Vid några tillfällen då jag gjort detta så har det kommit

rök från hornet men i övrigt har det fungerat som det

ska.

Har fortfarande ett sånt monterat och det fungerar ännu.

Att det ryker ur hornet är inte konstigt det är gammalt

och tungjobbat. :o

Ett tips är att montera in ett litet relä på kabeln från

tutknappen efter som det original är draget direkt plus. :idea:

Ett relä gör att funktionen i tutan blir mer direkt och

att det inte blir samma belastning på el. :)

Använd samma typ av relä som är till extra ljus ett litet

svart fyrkantigt i plast som går att gömma. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är original, dom är åtminstone stora som dom ska vara på 64½, märkta fomoco. Justerskruven sitter under plåtkåpan som man får bort genom att böja undan några plåttungor. Det känns lite otäckt när det ryker, man vill ju inte elda upp Mussen.

Varför är inlägget flyttat?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om det är original, dom är åtminstone stora som dom ska vara på 64½, märkta fomoco. Justerskruven sitter under plåtkåpan som man får bort genom att böja undan några plåttungor. Det känns lite otäckt när det ryker, man vill ju inte elda upp Mussen.

Varför är inlägget flyttat?

På 64½ sitter det 1st singnalhorn, din beskrivning verkar

stämma.

Sitter nere på ramen innanför kylaren på vänster sida

inte framför kylaren och 2st som på 65an.

Det är också så att dessa horn och resten av elen är på

64½ är likström.

Kanske detta kan vara en annledning till att hornet skadats

om det körs med växelström. :?:

Detta är bara en tanke från min sida efter som du påstår

att det ryker från ett motstånd. :roll:

Dom horn som jag jobbat med är 65 och uppåt dom som

alltid är monterade par framför kylaren och kallas för

Hi och Lo. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört dom direkt på batteriet som jag tror är tankat med likström:-)

Enda skillnaden på elen mellan 64½ och 65 är väl generatorn, eftersom det i växelströmsgeneratorn sitter en likriktare så har vi nog samma ström i alla bilar. Mina signalhorn är oxå märkta med hi/lo, och ser exakt ut som på bilden på sid 11 i "Den svenska boken om Mustang". Där får jag även uppfattningen av att det ska vara två st även på 64½?

Link to comment
Share on other sites

... en lite kommentar...64½ har också två horn (lika stora trattar, men en mindre och en större snäcka - Hi och Lo) Dessa sitter på varsin sida i motorrummer nere vid rambalken.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...