Jump to content

Recommended Posts

Jag flyttade ut utblåsen ca. 2cm utanför karosskanten och fick då bort mycket resonans, jätte enkelt!

Bra tips!

Har testat det också, det ända som hände var att regskylten börja vibrera vid vissa varvtal ! Dessutom var resonansen kvar.

Vad jag tror mig veta är att rostskyddsbehandlade bilar har mindre resonans i kupén, dvs ljudisoleringen är bättre pga rostskyddet. Jag tror också jag minskat resonansljudet i kupén genom att lägga på 5 kilo underredsmassa i håligheten runt ljuddämparna. Har som sagt inte kört bilen ännu mer än att jag suttit och varvat lite på gården och det låter annorlunda än tidigare. Funkar inte detta så biter jag ihop och lovar att aldrig skriva ett ord om resonans mer !

Vad jag har förstått så är det raka rör á la SLP Loudmouth/MAC Boomtubes/Pypes muffler delete eller motsvarande som saknar resonans ("helt"), eller Corsas system, som desvärre är dyrast av dem alla.

Precis, problemet heter ljuddämpare. Förstår inte varför folk envisas med att ha dom kvar. ;)

Loud Mouth har ett visst resonansljud när man segdrar runt 2000 varv, men hur ofta gör man det då? Är i princip bara när det lutar uppför på motorväg man märker det!