Jump to content

Information ang. Musse 5.0 GT


deix

Recommended Posts

Hejsan!

Har blivit sugen på att skaffa mig en mustang V8 nu till våren. Cab eller coupé har jag inte bestämt mig för än. Skulle gärna vilja ha lite prestanda uppgifter samt allmän information om hur den är att äga. Har en en chippad Audi i dagsläget och jag vill inte skaffa mig en bil med midre ös i, gärna mer :)

Läste ngt om byte av bakaxel så det blev bättre ax? vad kostar sådant och vart gör man det?

Posta gärna tips om vart man får tag på styling/tuning prylar till denna kärra.

Tacksam för all info jag kan få :)

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Jag kan säga med stor säkerhet att Mustangen är billigare att äga än de flesta bilar. Prestanda! kan inte det där med noll-hundra. Erfarenhet säger att BMW 530 & 740 brukar få flytta på sig när man rejsar, det är bara BMW ägare som är så dumma och uppkäftiga att de tror de vinner allt, sorry bmw! Mustangen är billig att trimma och enkelt att öka effekten.

Cab eller coupe?

När, var, hur skall du använda bilen?

Cab

+Impfaktor

+Soft

+Uppmärksamhet

-Kortare sesong

-bullrig (dålig isolering)

-mindre vridstyv

Coupe

+Billigare försäkring

+(-) Mer "vanlig" bil

-Bara vanlig ac :-P

Listan går att göra lång...

Link to comment
Share on other sites

Jag har tänkt att ha bilen året runt (sthlm). Har tyvärr ingen möjlighet att ställa undan en bil under vintern. Vet att det är lite ruttet med cab på vintern men det är grymt skönt på sommaren :)

Var å kollade på en coupé i fredags och den var grymt mycket snyggare i verkligheten än på bild. Blev inte direkt mindre sugen :) Synd bara att det var 6:an och automat. Vill ha 8:an med manuell låda.

Nån som har koll på soppaförbrukingen på en 5.0 V8? Lite surt om den dricker 2 liter milen.

Mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Min GT coupe manuell snittade på 1,25 l/mil ibland 1,5 l/mil i stockholmstrafik, om det närmade sig den 25:e vart det mer :-) Den drar inte så förfäligt mycket ändå. Om du skall köra motorväg/landsväg kan man nog nudda litern.

Jag tycker att om man skall ha en mustang är det bara ÅTTAN som gäller.

Har hört folk säga att den nyare V6 har ungefär lika många Hk (200) som V8 5.0 så varför välja en V8 som drar mer soppa?

Blir lite arg då! Ljudet i en V8 går inte att ersätta vridetmomentet är det Dubbla! Bilen gungar till när man varvar upp motorn (Mäktigt). Soppaförbrukingen....kom igen ge er. Soppa förbrukningen är inget att bråka om....köp en ford fiesta 1.0 då!

Då har jag fått argumentera lite. Tack för mig!

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Jag har en mustang cab men jag tycker det inte bullrar så värst mycket när suffletten är uppfälld. Men det är klart att det är synd att köra med den på vintern. När jag hämtade min bil i tyskland körde jag 50´mil på 3/4 tank och då höll vi mellan 160 - 200 hela vägen :P.

Köp V8!!, v6 drar inte så mycket mindre, plus att den är svårsåld!!

Ang fiestan.. hmm min 1.1 drack mer än mustangen :shock: 15mil på 35l och maxade bara i 130 :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft båda cab och har en coupé nu, eller Hatchback som det heter...

Visserligen var båda en "fox" den ena en 88:a, den jag har nu är en 92:a...

Soppa drar dom, inget att förneka, men ändå inte så värst mycket, den jag har nu ligger mellan 1.1 och 1.3 per mil, beroende på hur jag kör, och vart jag kör...

Cabben ska du ha som "andra bil", ska du köra året runt så välj en coupé...

Du var redan inne på att ha en V8:a och manuell låda, klokt beslut där!

En annan sak, dom går bra, redan från låga varv och ganska jämnt upp till 5500rpm, inte som en turbo där man får en "kick" vid 3000rpm....

byter du utväxlingen från 2.72 till ex 3.73 så accar den enligt vad jag hört, mycket bättre, en sa till mig att det känns som att ha 100kusar till under huven, speciellt på 2 och 3:e växeln....

Har själv funderingar på att köpa nya drev och så, kostar runt 200usd+frakt och så...

Sen ska man hitta ngn som sätter i det också, man ska tydligen mäta upp med klocka för att få det riktigt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ska 5.0 vara törstiga eller... Har själv en 93a med manuell och BBK luftfilter med rör som enda utöver standard. Kör ofta lite längre och mellan vetlanda till träffen på bromma för några två år sen klockade jag in den på 0.86/ mil. Har kollat ett antal långresor därefter och det ligger mellan 0.9 - 1.0 , aldrig mer.

I stadstrafik går det väl ner nån deciliter mer men va fan... rödljus suger.

Vad det gäller effekter på V8 vs V6 har jag lite funderingar.. Av naturliga skäl så har det blivit lite snabba jämförelser bilar emellan. Har fått för mig att det krävs minst 280 hästar V6 för att hänga med en standard 93a femnolla. En kille med en nissan 300 dubbelturbo hängde inte med, inte varken från stillastående eller under gång. Det ska väl vara närmare 300 i en sån bil..

Vad det gäller utväxling så är nog 2.73 i värsta laget.. tror en 3.55 skulle gå billigare vid 90-100. Min minsta bränsleförbrukning ligger vid 130-140.

/j

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer att den har runt 300 hk och 400 nm. En Nissan 300 ZX tt gör noll-hundra på 6.5 sec. Mustangen skall också ligga runt de tiderna men ändå är en turboladdad motor så mycket vassare. (fick nästan spö av polarn med sina V70 och 9-5 (båda har runt 265-270hk)) Ta en Typhoon: V6 på 4,3L med turbo 280 hk & 490nm. bilen väger 1750 kg och har AWD. Men ändå skenar skåpbilen noll-hundra på 4.8 Sec!!! och öser på i samma rappa takt ända upp i 200km/h. Mussen har stel bakaxel vilket gör att det blir med fördel snabbare i acc men världelös i "rondeller". Om man jämför en 04 mach 1 & cobra så är mach1 snabbare just för att den har setel bakaxel. Tror inte 280hk gränsen håller?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...