Jump to content

Featured Replies

comment_6638

jag undrar lite vad mustang II -74 har för motor? i min bil sitter en 2,9liters v6 och killen jag köpte bilen av sa att det inte var original.

och nu till problemet med den.. när jag kommer över ca 2500 varv med motorn så knackar den, det låter lite som ventilknackningar men inte alls lika mycket.

Killen som hade bilen innan mig sa att bilen hade knackat så länge han hade ägt den (sen 1996), och eftersom det inte hade blivit värre så hade han inte brytt sig om det.

när bilen blir varm så blinkar oljetryckslampan till ibland på låga varv men killen som ägde bilen innan mig sa att han hade bytt givare till en saab givare på bilen och saab skulle enligt honom ha lite högre oljetryck så det var inget att oroa sig för.

ska byta olja i den hade jag tänkt och funderar då på att hälla i en tjockare olja.

är det nån som har haft nått liknande problem?

http://printscreen.no-ip.com/henrisbil/

här finns lite bilder på hur motorn ser ut

comment_6642

Tror inte på ramlager.

Ytterst sällan de går sönder.

Mer slut på hydral lyftarna och kammen.

Kanske slut på vevlager också men det brukar "dunka"

Det kanske är samma konstruktion som på äldre Sierra/Taunus motorerna.

Dom var ökända för att köra ner sig i kamaxeln.

Den motorn har små tunna oljerör som sprutade olja på kamnockarna.

Dessa rör blev lätt igensatta vilket resulterade i att kammen fick för dålig smörjning.

OBS! Jag är inte säker på om det är samma konstruktion på USA motorerna!

comment_6649

Om motorn är en 2,9 liter är jag nästan säker på att den kommer

från en scorpio. Då är det med största sannolighet en tysk motor.

Ses på utgående axel från motorn till vxllådan.

74:a fanns 2 motor alternativ en 4:a 2,3l och en 6:a 2,8l.

testa köp en riktig tryckgivare till den motorn se om den fortfarande blinkar lite tjockare olja me kanske.

Min motor (2,3l) knackade lite

med det löste jag med att hälla ur ca 2l olja i med lika mycket diesel,

starta motorn låt gå varm ca 10 min. Då tystnade knacket. I med ny olja

har dock lite tunn (10/30) nytt filter. Inga problem (förutom att lagret i vatten pumpen låter illa).

Förresten någon som vet om man kan byta lagret i vattenpumpen

på 2,3l motorn.

// Micke

• Author
comment_6663

jag ska nog byta olja.. kan ni rekommendera nån olja? jag har läst massor om oljor och frågar massor av personer med fortfarande inte fått nån riktig klarhet.

jag vill ha en olja som låter bilen leva länge.

micke vad hände när du hällde i diesel, rengjorde den systemet eller?

hade du cirka hälften olja hälften diesel i systemet?

hade du gamla filtret kvar när du gjorde det?

knackade din bil hela tiden eller bara på lite högre varv som min?

många frågor jag vet....svara på så många du orkar

var kan man få tag på en givare? hansen?

comment_6664

Jag tappade ur ca 2 liter olja ur motorn och ersatte med diesel detta

rengjorde motorn och alla detaljer som har kontakt med olja.

du ska byta filter samtidigt som oljan, efter rengöringen. Oljan jag

tappade i var 10/30 (var vad jag hade hemma) tunnaste laget säger

de som vet. Men har tryck och allt. Innan har jag kört på billigaste

mackarna hade. 20/50 ska vara bättre har jag hört.

min motor knackade hela tiden men tystnade efter behandlingen.

Fick detta tipps här på forumet. Kan ju vara så att ventilerna

hänger med på låga varv men inte på högre ett billigt alternativ

att försöka med innan man river ner allt.

jag köpte min givare på hansen men kolla biltema eller liknande du

har ju troligen en lite nyare motor från scorpio.

Du är välkommen att ringa om du har fler frågor.

// Micke

comment_6665

Typ av olja spelar ingen roll alls utan en hederlig vanlig 10W/40-10w/30 mineral- eller blandolja duger alldeles utmärkt.

Dagens oljor är långt bättre än vad det var när bilen var ny.

Dieseltipsen funkar säkerligen då Diesel är en grymt bra avfettare.

Testa spruta Diesel på en asfaltstänkt lackyta så får du se.

Det som händer när du skickar i Diesel i motorn är att alla avlagringar och proppar i motorn löses upp.

Då får man fart i ventillyftarna som kanske kärvar.

OBS! Detta ska man vara försiktig med eftersom smörjningen av motorn försämras drastiskt när så länge dieseln finns där.

Har du riktig otur kan det bli värre än innan om motorn är väldigt sliten.

comment_6666

Min uppfattning av olja är att använda valvolines racing olja 20\50

Mycket bra olja till en ny eller ej renoverad motor som knackar lite ,man får bra olje tryck och i regel så försvinner lite små knack i motorn..

:idea: Det som låter i din motor är nog ventilerna prova med att justera dessa (har för mig att de är mekaniska) som på andra ford 6:or:- 8)

comment_6682

Hej

Motorn på bilderna är USA-versionen av 2.8, och alltså bilens "originalmotor" (om ingen mekat dit 2.8-toppar på ett 2.9-block men det är inte så lätt...).

Det betyder också att du har en motor med mekaniska lyftare och den ska ticka litegrann från topparna. Men kolla upp ventilspelen först, och justera om det behövs.

Ibland blir ram/vevlager dåliga och det går bra att ta en vanlig Europa-2.8 som bottendel och använda dina toppar och ditt insug. Välj i så fall gärna en 2.8 från Sierra/Scorpio så får du lite bättre prylar och högre kompression vilket gör att du ökar effekten uppåt 120-130 hk istället för de 107 hk du har nu).

/Gustaf

• Author
comment_6684

jag vet inte om det är originalmotorn för man ser att vissa hål i den är igenpluggade med bultar och så...kanske bara är provisoriska lagningar vad vet jag?

micke har du nån mer bild på din mustang?? den ser exakt likadan ut som min på det lilla man ser.

motorn tickar litehela tiden när man kör och det låter helt okej men det är knacket på högre varv som oroar mig.

jag kanske bara inbillar mig men jag tror att det knackar mindre innan motorn har blivit varm. kan det bero på att jag har en olja som blir för tunn när den blir varm?

vad är valvoline racing för olja? syntet? ifall man har kört en dieselbehandling så borde det inte vara nån fara att syntetolja drar med sig skit som kleggar ihop systemet, men kan den ändå sippra igenom slitna packningar mer än mineralolja eller är det bara myt?

ursäta luddig svenska..gick upp tidigt imorse.

comment_6685

Jag har en HT med 2,3 liters rak 4:a i bilder:

http://majstro.mine.nu:83/musse_ut/musse%20planch.jpg

att den tystnar får jag mer till att oljan blir tunnare och på så sätt

fungerar det bättre än när den är kall. Tror inte att det är någon

större fara med oljan. Har bilen gått fint innan såska det nog inte

vara någon fara.

Valvoline är ett märke så vitt jag vet. Du bör köra en mineralolja i en

gammal motor. Tror du ska enligt tidigare talare.

// Micke

comment_6707

Jag håller på lite med sierra v6:or, e det en 2.9 så e det ju hydraliska lyftare. finns en oljetillsats man kan hälla i motorn för att ventiler ska sluta knacka, har provat det på en bil och efter några hundra mils körning försvann oljudet. har du en 2.8l så e det enda att prova att justera ventilerna. Använd tunnare olja!

Jag har måtten för ventilspelen för granada/sierra v6:an 2.8l

MVH

Martin

FORDEVER!

• Author
comment_6725

snygg lack på bilen micke (till skillnad från min).

nej men jag ska också fixa till nått på den sen när jag får ihop lite pengar.

ska ringa förra ägaren och fråga vad det är för motor i bilen sen återkommer jag..

comment_6748

Hej

Som sagt, att topparna är US 2.8 råder det ingen som helst tvivel om. 2.9-toppar ser helt annorlunda ut. Bröstkåpan är också 2.8.

2.9 har kamkedja istället för drev så kamaxeln snurrar åt andra hållet - liksom då fördelare och oljepump. Det är alltså inte så enkelt att klämma dit insug, toppar, förgasare och fördelare från US 2.8 på ett 2.9-block...

Motorn kan ju däremot vara borrad.

/Gustaf

• 2 weeks later...
  • Author
comment_6912

ifall ni kollar på bilderna på min motor, är luftburken original? eftersom det finns ett kallstartsluftintag eller vad det heter som inte verkar sitta riktigt rätt så är min gissning att den inte är original.

funderade igår ifall man skulle kunna dra dit en v8 luftburk istället... en sån där filtret synns? det skulle se mycket grymmare ut.

vet nån ifall det finns nått från nån bil som passar på en mustangförgasare?