Jump to content

Cobra 2003 hobbybil


Gasser

Recommended Posts

Denna Cobra Terminator skaffade jag mig i höstas, den är tänkt som hobbybil och lite att pyssla med när man behöver koppla av under kalla vinterkvällar..

-Bilen känns fräsch och välvårdad, behöver inte någon renovering då den bara gått 3000mil men lite pyssel, översyn och förbättringar är alltid trevligt! Inga större projekt är alltså inplanerade, men smärre uppdateringar kommer att ske.

Bilen hade vid köpet redan en Kenne Bell 2.2 liters Blowzilla-kompressor, KB spjällhus, Boost-a-pump, Even-Flow kylning mm.

Väghållningsmässigt så hade den Eibach-sänksats, camberplattor för framvagnen, delrin-bussningar i bakvagnen och Baer-bromsskivor.

-Klart tillräckligt för att bli en skoj gatbil!

post-8798-144839583739_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Är ju en heting orginal redan :P

Tack, jag gillar den också! Jag såg vi bor i samma trakter, kanske ses vi på vägarna snart!

Lite uppdatering på vad som sker i garaget:

-Ett paket från Fulltiltboogieracing med förstärkt diffkåpa, modifierat bakre diffklumpsfäste, bränslefilter och oljor dök. Jag ville passa på att förstärka bakvagnen med Motorsport-diffkåpan då det började att fukta lite olja vid originalkåpan.

post-8798-144839584718_thumb.jpg

Jag kommer att få över en IRS differentilal brace från BilletFlow och ett bakre originalfäste till diffklumpen med inmonterad Delrinbussning från Fulltiltboogieracing om någon behöver, passar Cobra 1999-2004.

post-8798-144839584904_thumb.jpg

Jag passade även på att byta bränslefiltret då diffklumpen ändå var nere från bilen, lite bättre med plats då…

post-8798-144839584984_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Motorrummet på bilen vid inköp:

post-8798-144839586161_thumb.jpg

Tycker att det ser propert ut under huven men jag ville göra några uppdateringar, jag fick tag i Morosos svarta expansionskärl till kylare samt värmeväxlare/kompressor som jag tyckte skulle passa in bra. Tyvärr var jag tvungen att ta bort huvisoleringen då den tog i kärlen… Men den sparas bland de övriga originaldelarna.

-Originalbatteriet bytte jag ut mot ett Optima Red Top.

post-8798-144839586168_thumb.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Paket från Lethalperformance väntade när man kom hem, trevligt!

-Ny större värmeväxlare till kompressorn från Afco för att hålla ner temperaturen.

post-8798-144839586811_thumb.jpg

Afco jämfört mot original, ett snäpp större men passar rakt på i originalfästena.

post-8798-144839586883_thumb.jpg.

Link to comment
Share on other sites

Det blev inte så mycket skruva av i helgen, men en liten uppdatering:

-Jag tyckte att original radioantenn var fruktansvärt ful, ett långt rakt spröt som stod spikrakt upp från skärmen. Vet inte om denna vart så mycket snyggare, men lite annorlunda är den i alla fall.. ;)

post-8798-1448395883_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade nya fälgcenter-kåpor på Ebay, tycker det är trevligt att ha original SVT-emblem där istället för fälgtillverkarens egna. Ser mer rätt ut tycker jag!

post-8798-144839589103_thumb.jpg

Samtidigt kom det lite godsaker från Lethalperformance: metallomspunna teflonslangar till bromsarna från Maximum Motorsport och ett Line-Lock kit från SLP.

post-8798-144839589245_thumb.jpg

post-8798-144839589251_thumb.jpg

Bromsslangarna var smidiga att montera men line-locken var inte kul… Det var trångt och bökigt då solenoiden skulle monteras nere vid fördelningsblocket. Fick alltså ta loss huvudcylindern och bromsrören till den. Naturligtvis blev inte tätt mellan nya bromsröret och huvudcylindern, jag fick ta bort igen och göra om..

Jag har inte bestämt mig för hur jag skall placera strömbrytaren till Line-locken, vill inte borra i inredningen i onödan. Jag läste på nå´t forum om att jänkarna ibland kopplade den via OFF-knappen på farthållaren. Det lät lite spännande tycker jag.. Kanske går det att använda knappen för bakrute-defrostern istället. Får klura vidare på det tror jag, förslag emottages tacksamt!

Jag avslutade kvällen lite klumpigt med att rulla in bilens front in i crosshojjen när den skulle ner från pallbockarna *suck*.. Bilen rullade av de plankbitar jag lagt på golvet, jag hade släppt på handbroms och lagt ur växeln när jag jobbade med den. Att jag missade att kolla det resulterade i en mindre lackskada på stötfångaren, alltid är det nå´t som min gamle far brukar säga..

Ingen större skada, men en ful lackrepa. Får kolla med lackeraren om han vill ha in hela bilen eller enbart fronten. Men just nu känns det som att det får bli till hösten, vill använda bilen lite nu!

Link to comment
Share on other sites

Angående placering av strömbrytaren/switchen till Line-Locken så löste jag det på detta viset för att slippa borra i inredningen.

-Jag tog bort myntfacket i mittkonsolen (det sparades självklart bland övriga originaldelar).

post-8798-144839591119_thumb.jpg

Jag filade till ett täcklock för myntfackets hål i mittkonsolen och ett mothåll till baksidan för att kunna montera fast brytaren.

Jag böt till en brytare med lock/skydd för att få skydd mot oavsiktlig aktivering under färd, är locket stängt så är brytaren automatiskt avstängd. Kanske inte en så vacker lösning men smidig. Framför allt så är inga hål upptagna så det går lätt att återställa om man så önskar.

-Så här blev det, funderar på att lacka det röda locket svart för att få det lite diskretare:

post-8798-144839591246_thumb.jpg

post-8798-14483959128_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är bilen påställd och i trafik igen, vi var på första åkturen till Sundby gård -trevligt! Bilen funkade precis som den skulle och det var ren njutning att köra den igen!

Har börjat planera lite inför kommande garagesäsong/vinter:

-Subframe connectors från BBK, de går både att bulta och svetsa på plats. Jag väljer att svetsa dit dem så de får vänta tills bilen står för vintervilan..

post-8798-144839592039_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Enligt min mening rätt val av bil.

Kompressor original, så det är lätt att byta till större utan bilprovningen klagar plus motorn är byggd för att hålla.

Tyvärr tycker de flesta i svedala inte om SN95 = gammalmodig.

Men 2003 - 2004 Cobra är något extra.

Uppgraderingarna du har gjort är helt i linje vad dessa bilar kräver.

Klart det finns lite olika inriktningar. Det ska det vara.

Bra också att du behåller original delarna för framtiden.

Bra att du hittat full tilt boogie racing, jag var där och hämtade mina delar på plats och fick en runda i hans "verkstad".

Mycket rent och fint plus att se vad som gömde sig bakom.. 2000 Cobra R (300 tillverkade) och Mustang Boss S 2013 ( 100+ tillverkade).

Själv var jag på jakt efter en sonic blue 2010 men sedan ville jag hellre ha en 2003 10:th anniversery, då föll valet på en silver metallic.

Mycket nöjd ett tag men besviken då jag fick missljud i motorn...

Slarviga mekaniker i USA var orsaken (finns i min tråd ang. Cobra 2003 motorrenovering plus annat).

Hoppas du följer http://www.modularfords.com/forums/17-2003-2004-SVT-Mustang-Cobra det är det bästa forumet för dessa bilar.

Inget blaj utan bara teknisk information. Har hjälpt mig mycket.

Där har de en TToC Terminator Table of Contents.

Har också sett att priserna i USA (i US dollar) verkar nästan öka sen jag köpte min 2010.

Jag gissar att du redan vet att plasten på tröskellådorna inte är från Cobra. Tror det är från GT.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Tack för tipset om forumet på Modularfords, skall grotta in mig mer där under regniga dagar..

-Angående sidokjolarna så är de nog från en GT eller tidig Cobra. Original ligger på önskelistan till jultomten.. Om någon har sådana liggandes så blir min bil komplett.

Står i valet och kvalet om jag ska riva av fronten för omlack nu när det ändå är dåligt väder, det blir inte så mycket köra av just nu ändå verkar det som.

-Jag beställde en KillerChiller för att motivera mig mer för att plocka loss fronten, tyckte att det kunde vara en trevlig pryl om det nu skulle bli en varm sommar.

post-8798-144839600742_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Intresserad hur killerchiller funkar.

Köpte du temp mätare också?

Jag är lika nyfiken jag... Vet inte om jag valde rätt nu, jag tog standardmodellen inte "Drag-varianten".. Det var ganska stor prisskillnad..

-Jag har några mätare i bilen redan som verkar kunna visa det mesta, bara att klicka runt i olika menyer så flippar nya mätpunkter/data upp.

De heter Aeroforce Interceptor, lite "Fast and the Furious" över dem tyvärr, men de verkar bra:

post-8798-144839600745_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har samma mätare fast i litet annorlunda utförande.

"Lekte" med den vintern 2010 innan jag tog ut Mustangen i min Mercury 01.

Tycker de är väldigt bra.

Mycket funktioner tex. för att sätta upp så att lysdioderna lyser.

Ska även gå att använda för att ta ut felkoder (så långt har jag inte kommit).

Det intressanta är om du checkar charge temp före och efter installationen av killerchiller vid liknande förhållanden.

Hoppas att du vet att vi bägge har gjort fel för att få ut max av killerchiller.

Vi har monterat större vatten/luft kylare, tyvärr kommer den att verka som ett värma paket.

Jag vet att det finns ett botemedel för detta också.

Lite omkopplingar av slangar.

Finns på modular forums.

Har för mig att det sista som vattnet ska gå igenom är killerchiller innan det går upp till kompressorn.

Tar bild på min uppsättning och lägger ut mot helgen då jag är hemma igen.

Jag tänkte åka upp till Grufman 10 års jubileum i helgen, kanske vi ses där

Link to comment
Share on other sites

När vi pratar om överladdat är det viktigaste AF (bränsle/luft föhållandet).

Magert = melt down in a hurry.

Det enda som kan ge det korrekt är en bredbanda sensor (finns som standard på 2011 och nyare Mustanger).

Har denna installerad i 2 av mina bilar (Mustang och T-bird) plus grabbens T-bird. I min uppfattning den mest prisvärda bredlambda mätaren på marknaden.

http://www.summitracing.com/int/parts/ngk-91101/overview/

Tyvärr finns den inte längre från NGK.

Men men, en annan firma har fått rättigheter att tillverka och sälja dem.

http://www.bmotorsports.com/shop/index.php/cPath/103_241?gclid=CJ7Z5o63y8UCFQYIvAodpHsAEQ

Litet annat namn, men den ska var minst lika bra.

Link to comment
Share on other sites

Har inte kört den mer än max 7-8 mil sedan motor renoveringen.

Blev inkörning av cylindrar/kolvringar förra somaren, tog ca. 1 timme, med stopp emellan. Allt enligt rekomendationer.

Sedan under Power Meet så blev det bilbärgare hem pga. att relä hade gett upp.

Var endast inreggad 1,5 vecka förra året, sedan åkte jag på jobb till Charleston USA för en ganska lång tid.

Nu behöver motorn lte mil i sig, klart det är Cobran jag tar dit.

Tar kort på hur min instrumentering ser ut, tidigast till helgen.

Har inte original radion, som är double DIN, den "nya" är enkel DIN därför sitter AF monitorn ovanför radion.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har det blivit en del åka med bilen och den har fungerat klockrent! Det enda egentliga önskemålet just nu är lite klistrigare bakdäck...

Vet inte om jag ska börja söka efter det nu eller vänta till nästa säsong.

-Har inte kommit mig för att montera KillerChillern ännu, väntar till hösten med det..

Beställde däremot lite annat som skall monteras på i dagarna, en oljeseparator och ett förfilter till vevhusventilationen från JLT.

post-8798-144839635152_thumb.jpg

post-8798-144839635159_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hoppas du har haft trevliga mil med bilen.

Har en likadan JLT olje separator, dock har jag inte monterat den ännu.

Detta pga.den angivna placeringen.

Jag har justering av kopplingen bakom och därför måste olje separatorn placeras på annat ställe.

Angående klistriga däck.

Jag har 17x10.5 fälgar bak och då får man på 315-35/17 däck.

Jag har valt Nitto NT05R som jag är rätt nöjd med. Tyvärr håller de ej i på 1:an och delar av 2:an.

Vanligt problem på dessa bilar.

Fortfarande intersserad hur killer chiller fungerar, har läst att de flesta är super nöjda med street versionen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Liten uppdatering, jag hittade nyligen (äntligen) rätt bakvinge/lucka till Cobran i en Blocketannons, till och med i samma stad!

-Det blev en snabb affär...

post-8798-144839648358_thumb.jpg

Helt klart ett steg i rätt riktning med originalvingen, jag böt även bakluckan då de är i plast och det var borrade hål i min...

-Nu suktar jag bara efter originalkjolarna...

Efter inlämning till en duktig lackerare blev slutresultatet med lucka/vinge så här (även svart Cobra-text på bakstötfångaren monterad):

post-8798-144839648368_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...