GT 500 har kompressor och sidoimportsbilar som den Brandt Fordstore i Båberg har till salu ska vara besiktigad och gatulegal.
I grunden så är det samma bil som den vanliga GT som från början är konstruerad för att klara en motor med kompressor. Problemet är att för att besiktiga med en eftermonterad kompressor så måste man ha två intyg från Ford, ett där Ford intygar att bilens konstruktion klarar en kompressormatad motor, det andra intyget ska visa att motorn med monterad kompressor uppfyller EU:s avgaskrav. Intyget från Ford om att bilen konstruktion klarar en kompressormatad motor är mest kritiskt då det är kört om Ford inte skriver intyget. Avgaskravet kan man få testat där man gör avgastester och klarar bilen kraven så skrivs ett intyg, men testet kostar en slant. Konstigt att Ford Performance inte har fixat intygen för hela EU så de kan sälja fler kompressorer.
Det kan vara intressant att se hur importbilar som GT500:an har visat att den klarar EU:s avgaskrav. Är det någon som har koll?
En fördel med kompressor på en vanlig GT Coyote är att bilen då bättre överensstämmer med den angivna bränsleförbrukningen enligt EU cykeln, som en Mustang utan kompressor har svårt att nå upp till .