Jump to content

Musse-Daniel

Medlemmar
  • Posts

    27
  • Joined

  • Last visited

Members Information

  • City
    Örebro
  • Yrke
    Egen inom IT
  • Interests
    Bilar

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Musse-Daniel's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare

Recent Badges

1

Reputation

  1. Samma här, man är inte inne så ofta och kollar forumet Nej, jag tycker inte Grant är särskilt bra. Är säker på att det finns bättre konstruktioner.
  2. Är inte säker på vad du menar, måste nog se det för att förstå. Min är en 70.
  3. Låter som en förklaring. Tack för det. Det får bli vinterprojektet då! Det kan även förklara varför det gnisslar så förbannat från övre länkarmsfästet. Det, plus att det saknas smörjnipplar. Så jag hade fått byta dem ändå känns det som. Men då ska jag samtidigt flytta upp dem.
  4. Mer fakta; Pratade med killen som byggde om bilen 2014-2018 och han säger att han gjorde en Shelby-sänkning, alltså sänkte länkarmarna 2 tum. Han kände att den spårade lite då men killen som gjorde hjulinställningen sa att allt var okej. Han säger också att allting var nytt då, bussningar, länkar och lager. Bilen har också förzinkade "export braces" för att stabilisera fjädertornen (de går från fjädertornen till torpedväggen).
  5. Fick ihop det. Ställde camber först på båda sidor. Tyckte det såg bra ut, mätte för säkerhets skull, skiljde 1 mm med bilen på backen så jag nöjde mig så. Ställde toe, perfekt lika. Tog en sväng, camber på båda sidor är helt mongo, toe självklart också. Upp igen, ställde camber max inåt, ställde ner - hjulen ser ut som harvskivor (!) - testsväng. Hjulen står exakt som förut igen, dvs helt åt *******. Jag ger fan upp.
  6. Fick bort den gamla precis så. Att få dit den nya var inte så enkelt, jag förstår vad du menar med att lägga nåt emellan, men jag tyckte redan vinkeln var fel innan. Slutade med att jag värmde / drog isär och sen svetsade ett plattjärn mellan så armen inte kan klämmas ihop. Spraylackade allting för rostskyddets skull och väntar nu på att det ska torka. Ska bli spännande att se om det eliminerar problemet!
  7. Ja, länkarmen rör sig för mycket, dessutom är det svårt att komma åt, så min slutsats blev också att den måste tas ner. Men då får man väl problem med spindelleden istället
  8. Du har förstås helt rätt. Fick titta noga men hylsan är ju kvar. Får inte bort den med vanliga verktyg nu så det får vänta tills jag kan värma på det. Tack!
  9. Hmm... Du menar att det ska gå att ta bort mer... Ska kolla igen men det kändes inte så. Sen är det ju längden som skiljer också.
  10. Det är nog bara pga bilden, fälgen sitter rakt och fast. Ja, jag kollade precis när jag lossade bulten och den har gängor så det räcker. Den är måhända lite sliten längst in i gängorna så det skulle nog inte skada att byta, men jag tror inte muttern lossnat för det satt fortfarande hårt åtdraget.
  11. Mysteriet tjocknar... Den nya bussningen är helt annorlunda. Den gamla är 54 x 33 mm och den nya är 52 x 36 mm (på den smalare delen, den är lite konisk). Finns liksom ingen sportslig att den nya kommer passa, så antagligen kommer delar av bilen från en annan modell / årsmodell eller nånting. Nån som känner igen det?
  12. Nej, skulle nog säga att de är borta. Kan det vara så enkelt alltså? Tycker ju bulten passar ganska bra genom hålet, men det kanske räcker med nån millimeters spel? Hittade dem på Hansen Racing. 190kr/st så strunt samma, beställde nu och testar att byta.
  13. Jag tog isär och kollade nedre länkarmsbussningen idag. Den verkar okej, den rör sig åtminstone inte i någon riktning och verkar inte alltför sliten. Camberbulten sitter inte löst heller, det är bara brickan på baksidan som rör sig lite grann innan man drar åt den, men eftersom den främre brickan är svetsad på bulten har jag svårt att se att den skulle röra på sig under körning. Samma fel uppstod igen som alltid... När jag justerat camber (till och med överjusterat lite) så ser det ut på ett sätt, efter minsta rörelse framåt så flyttar sig vänsterhjulet i både camber och toe. Nyligen justerat, innan körning (lägg märke till toe in och lite positiv camber på vänsterhjulet): Efter 50 meters körning (kraftig toe out och negativ camber på vänsterhjulet): Bakre camberbrickan som spelar några mm: Vänster sidas länkarmsbussning, fram och baksida: Jag kan verkligen inte se något fel. Troligen måste jag väl ta ner hela fjäderbenet och båda länkarmar för att hitta felet, men jag tänker att man åtminstone borde kunna se nåt symptom eller kunna mäta fram problemet på nåt sätt?
  14. Finns i Fjugesta strax utanför Örebro. Skulle förstås vara oändligt tacksam för hjälp. Det brukar vara värt sin vikt i guld att snappa upp åratal av erfarenhet från nån som kan. Jag bjuder naturligtvis på fika eller en öl om det är så
  15. Tack för det tipset, ska genast inspektera. Bilen är ju helt ombyggd 2014-2018 så då borde man ju sett sprickor... Får helt enkelt kolla. Fick också tipset att en sway bar skulle kunna göra det bättre. Kanske kan göra en provisorisk lösning själv till att börja med.
×
×
  • Create New...