Jump to content

Musse-Daniel

Medlemmar
  • Inlägg

    34
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • Stad
    Örebro
  • Yrke
    Egen inom IT
  • Intressen
    Bilar

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Musse-Daniel's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • One Year In
  • Conversation Starter Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done

Recent Badges

1

Omdömespoäng

  1. Jag vill gärna veta om du byggt eller köpt mätarhuset på A stolpen?
  2. Vet inte om det är relevant i just det här fallet, men originalsäkringshållaren sitter bakom kopplingspedalen, kanske är det en glassäkring som gått? Om inte annat så är det inte jättekrångligt att dra nytt kablage, så man vet att det är helt och hur det är draget.
  3. Låter mystiskt att det är just fram, och båda dessutom... Kan det vara nån ombyggnation som går genom en säkring som pajjat kanske? Skulle nog följa kablarna och se var de tar vägen.
  4. Jag köpte av misstag en pitman arm för servobil fast jag inte har servo. Det gick bra att montera ändå, enda skillnaden var att jag fick vända på den jackade muttern så jacken går inåt istället. Gick fortfarande att sätta dit en saxpinne och det har hållt sen dess.
  5. Avslutar den här tråden med lösningen. Det var castervinkeln som var helt fel på höger sida. Jag var inte kunnig nog på området men efter att ha pluggat på så jag förstår hur det hänger ihop så blev det plötsligt logiskt. En mätning senare så kunde jag bekräfta att höger framhjul låg flera centimeter fel. när jag lossade bulten så var det precis som att bilen redde ut sig själv, och när jag sen skruvade ihop allt så kändes det nästan helt bra. En hjulinställning senare så fick jag bekräftat att bilen var bra. Man måste dock åka till någon som kan hjulinställning på gamla bilar. Jag var hos Speedy förra året och de sa att allt var bra, men det var det alltså inte.
  6. Jag ska för säkerhets skull ut och kolla igen, men bussningen gick inte in med mindre än några bestämda slag med gummihammaren, så jag tror inte den är fel. Funderar på om min "lower control arm positioning upgrade" kan snedbelasta eller nåt... Som sagt jag måste nog ut och kolla en gång till för det är nåt som inte stämmer.
  7. Jag installerade just nya länkarmar på min 70'a, men stötte på lite patrull när jag skruvade åt den nedre... Jag tycker inte jag skruvar särskilt hårt, men det tar liksom inte stopp. Jag skruvade såpass mycket att fästet (i chassit) böjdes inåt och liksom klämde ihop över bärarmen, och det kändes inte rätt. Jag skruvar absolut inte lika hårt som killen i den här videon; Känns nästan som att fästet är dåligt (fast det inte ser så slitet ut), eller vad säger ni?
  8. Samma här, man är inte inne så ofta och kollar forumet Nej, jag tycker inte Grant är särskilt bra. Är säker på att det finns bättre konstruktioner.
  9. Är inte säker på vad du menar, måste nog se det för att förstå. Min är en 70.
  10. Låter som en förklaring. Tack för det. Det får bli vinterprojektet då! Det kan även förklara varför det gnisslar så förbannat från övre länkarmsfästet. Det, plus att det saknas smörjnipplar. Så jag hade fått byta dem ändå känns det som. Men då ska jag samtidigt flytta upp dem.
  11. Mer fakta; Pratade med killen som byggde om bilen 2014-2018 och han säger att han gjorde en Shelby-sänkning, alltså sänkte länkarmarna 2 tum. Han kände att den spårade lite då men killen som gjorde hjulinställningen sa att allt var okej. Han säger också att allting var nytt då, bussningar, länkar och lager. Bilen har också förzinkade "export braces" för att stabilisera fjädertornen (de går från fjädertornen till torpedväggen).
  12. Fick ihop det. Ställde camber först på båda sidor. Tyckte det såg bra ut, mätte för säkerhets skull, skiljde 1 mm med bilen på backen så jag nöjde mig så. Ställde toe, perfekt lika. Tog en sväng, camber på båda sidor är helt mongo, toe självklart också. Upp igen, ställde camber max inåt, ställde ner - hjulen ser ut som harvskivor (!) - testsväng. Hjulen står exakt som förut igen, dvs helt åt *******. Jag ger fan upp.
  13. Fick bort den gamla precis så. Att få dit den nya var inte så enkelt, jag förstår vad du menar med att lägga nåt emellan, men jag tyckte redan vinkeln var fel innan. Slutade med att jag värmde / drog isär och sen svetsade ett plattjärn mellan så armen inte kan klämmas ihop. Spraylackade allting för rostskyddets skull och väntar nu på att det ska torka. Ska bli spännande att se om det eliminerar problemet!
  14. Ja, länkarmen rör sig för mycket, dessutom är det svårt att komma åt, så min slutsats blev också att den måste tas ner. Men då får man väl problem med spindelleden istället
  15. Du har förstås helt rätt. Fick titta noga men hylsan är ju kvar. Får inte bort den med vanliga verktyg nu så det får vänta tills jag kan värma på det. Tack!
×
×
  • Create New...