Jump to content

TBOLT

Medlemmar
  • Inlägg

    5
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

TBOLT's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Enligt personer som var på plats på EDPS på Mantorp 24/9 så körde Persåker ett par 11:or då. Sen var det slutkört - ingen båge i bilen! Så det blir till att kavla upp ärmarna ytterligare. Lycka till!
  2. Om jag förstått er diskussion rätt så gäller det för dig Sune mer att få ut HP:ns effekt än att kopiera motorkonstruktionen som sådan. Detta underlättar en del men det är också saker som kommer att kosta. Ramlageröverfallen kan du lämna som dom är (HP:n hade grövre men EJ några fyrbultade). Vevstakarna hade en kraftigare nederdel och grövre 3/8 bult. Du borde klara dig med dina orginal (5/16 bult) en ordentlig renovering (ev. polering) och nya ARP-bult. Kolvar får du väl anpassa efter vilka topplock du tänkt använda. KB's Silv-o-lite hypereutectic är nog lämpliga och finns i flera utföranden. Kam och lyftare får du väl anpassa efter ditt val av alla andra grejer. Köra mekankam som var orginal i HP:n är en överdrift i ditt fall. Det finns gott om bra morderna hydrauliska varianter. Topplock och här kommer vi till din akilleshäl. De du har på din motor (om de inte är bytta) är inte bra. De har 63 cc's stora förbränningsrum och ger ett dåligt kompressionsförhållande. Väljer du att använda Edelbrock-grejer så har de även bra aluminiumtoppar om än med kanske lite väl stora förbränningsrum de också, 60 cc. Orginal 289-lock 64-66 + 67 4V har 54,5 cc däremot är ventiler och kanaler samma. Ska du använda dessa får du förutom att inskaffa ett par göra följande jobb: modifiera för gängade vipparmsbult och ev. guideplates, skaffa nya större ventiler och fräsa om sätena, byta styrningar, köpa ventilfjädrar som passar din kam, porta avgaskanalerna, insug duger som dom är. Kontentan av det hela blir troligen köp aluminiumlocken och kompensera med lite dome på kolven. Sedan faller det sig nog naturligt att ta de övriga prylarna från Edelbrock också, kanske även förgasaren. Till sist - Lycka till!
×
×
  • Create New...