Jag har tidigare haft två mindre elfläktar på bilen, kopplat till en 30A säkring och ett relä vilket har funkat utan problem.
Jag har dock haft problem med kylningen och har nu köpt en större SPAL fläkt på 245W. Räknade fram att det då krävs minst 20A men körde på 30A säkring.
https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/kylflakt-spal/sugande/spal-kylflakt-385mm-16-sugande-varsting.html
Fläkten går igång om jag sätter på den manuellt och jag har inte haft problem med att säkringen går.
Jag skulle sen ut och prova den nya fläkten och det funkade bra till en början ca 20min körning, fläkten gick igång och stängde av sig med termostaten.
Men sen gick säkringen under färd.
Jag har nu bytt till 4mm2 kabel till elfläkten (grövre kablar än elfläkten), satte dit en ny 30A säkring. Samma sak som tidigare, efter ca 20min färd så går säkringen igen.
Har kollat att fläkten drar 20A under drift när bilen är avstängd.
Vad kan man göra, hur stor säkring vågar man gå upp till för att inte ta sönder fläkten? Jag har inte problem med att några andra säkringar går på bilen och jag hade inget problem på den kretsen tidigare med de två mindre fläktarna.