Jump to content

mikeo cmc 748

Klubbmedlem
  • Inlägg

    760
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

mikeo cmc 748 last won the day on 1 mars 2024

mikeo cmc 748 had the most liked content!

1 Följare

Medlemsinformation

  • CMC
    748
  • Region
    Syd
  • Stad
    Malmö

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

mikeo cmc 748's Achievements

Lärling

Lärling (3/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare
  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter Rare

Recent Badges

2

Omdömespoäng

  1. Okej, jag får mäta och kolla hur den fungerar.
  2. Jag behöver en sladd som har 12V vid tändnings- och startläge. Är det någon som vet var man kan hitta en sådan sladd? Funderade först på tändningslåset men det är kanske antingen tändningsläge #933 PNK eller startläge #919 RED/BLU och ingen både och? Det finns ju många B+ sladdar som radio B+ etc. men de verkar bara ha 12V på tändningsläge. Ska man koppla in sig med ett relä på något sätt?
  3. Tack för det! Hittade en passande Grade 8 bult där. Lite förvirrande när vissa hemsidor listar UNC skruv med ISO hållfasthet.
  4. Lyfte ut motorn i vinter och en av mina skruvar hade då skurit så fick såga loss den. Ska nu köpa en ny vilket kanske inte är helt enkelt att hitta UNC skruv i Sverige. Skruven är en 1/2 UNC grade 8 (sex streck). Söker på nätet vad grade 8 motsvarar i ISO då de UNC skruvar jag hittar i Sverige benämns med ISO standard. När jag söker hittar jag information att en grade 8 kan motsvara 10.9 eller 12.9 beroende på tillägg på grade 8 skruven. Vad rekommenderar nu för hållfasthetsklass på skruven 10.9 eller 12.9?
  5. Innan säsongens slut så provade jag PCV ventilen men oljeläckaget bestod. Plockade ut motorn här nu, bifogar några bilder. Man ser att där är olja vid tätningen till tråget, när jag kände med fingret så var det bara lite fuktigt precis under veven men svårt att avgöra om det har läckt därifrån och samlats vid kanten till oljetråget. Det jag funderar över är hur läckaget vid tråget kan bete sig. Som man ser så är där olja i kopplingshuset som har slungats runt. Där är även olja på båda sidor av kopplingshusplåten samt svänghjulet. Om det läcker vid oljetråget borde inte det vara mer av rinnande karaktär alltså att det bara droppa ner och bör då inte spridas ut i kopplingshuet. Jag är lite inne på att rensa motorn och lämna iväg blocket för modifiering och sätta dit en one-piece packning. Men det är ju dock inte säkert om det skulle hjälpa då det även kan vara packningen vid tråget som läcker. Jag har bytt trågpackningen till en one-piece packning (3:e packningen nu) samt bytt packboxen till ramlagret en gång. Jag har ett Milodon tråg, finns det något annat bättre om jag nu ska köpa nytt tråg?
  6. Så kan det säkert vara. Mina kåpor är eftermarknads men har beställt gummi så att jag kan få dit ventilen. Problemet är bara nu att jag inte har vakuumuttag på insuget och jag har bara ett större vakuumuttag på förgasaren. Så får se hur jag ska lösa vakuum till både pcv ventil och bromsservo. Kanske blir till att göra hål i spacern till förgasaren.
  7. Okej nej jag har inte haft pvc ventil på denna motor eller på min förra Mustang. På min förra hade jag inget problem med oljeläckage, det va inte installerat någon ventil när jag köpte den. Det va ingen ventil installerat på denna motor när jag köpte den. Bilen har dock inte gått särskilt långt så jag har inte upplevt det som ett problem men tänker att de är dags att ta tag i. men jag ska kanske börja med PVC ventil och ta de andra stegen därefter.
  8. Okej ja luftflödet ökar ju för jag märker att den drar luft ut i hörnorna. Men jag gjorde även hål med gummiduk för att minska turbulensen och genomsläpp av fartvind. Tidigare körde jag utan fläktkåpa för de två mindre fläktarna men det fungerade inte. Man kan väl säga att jag provar på alla tips jag får varför jag byggde en fläktkåpa för utvärdering. Ja jag hör till de som har satt termostaten fel men jag har även provat att köra med rättvänd termostat och även utan. Men inget av det funkade med den tidigare setup med två mindre fläktar i kombination med mekanisk eller elpump. Jag har satt en kåpa från grillen bak till kylaren för att tvinga in luften. Jag har sågat hål i torpeden upp till ventilationsgallret för att evakuera luft. Headersen har silverkeramisk coating samt lindade. Problemet uppstår när bilen är genomvarm, luften har inte kommit ut från motorrummet. Men det jag märker nu med den ny fläkten är att varmluften kommer ut under bilen på sidorna vilket det inte har gjort tidigare. Det skulle säkert kunna fungera med denna fläkten och mekanisk pump, problemet är bara att jag inte får plats med det, även om jag tar bort fläktkåpan.
  9. Jag har haft ett mindre läckage från bakre ramlagertätningen vilket jag försökte åtgärda förra vintern. Problemet kvarstod dock efter byte av tätningen om än aningen värre nu. Har försökt leta efter sätt att åtgärda problemet men det verkar vara svårt att få det helt tätt. Jag har idag vevhusventilation endast genom locken på topplocken. Har hittat några tips gällande en "seal saver" någon som har provat om det funkar? https://www.summitracing.com/parts/fel-16250 Ett annat tips är header evac kit som man svetsar dit på headers, bra eller dåligt? https://www.jegs.com/p/Allstar-Performance/Allstar-Performance-Crankcase-Evacuation-System/3410509/10002/-1 Planen är att lyfta ut motorn i vinter för att byta tätningen igen och samtidigt klocka in växelhuset på motorn.
  10. Problemet har varit att jag inte fått plats med en stor fläkt då vattenpumpen har varit i vägen. Nu när jag bytte till elpump så kunde jag få dit en större fläkt, vet inte riktigt hur jag ska lösa mitt värmeproblem annars då bilen kokar om jag kör under 40 km/h. Man ser kanske inte helt tydligt på bilden här men fläktmotorn är i höjd med remmen till AC:n vilket hjulet för vattenpumpen var tidigare. Då hade jag nog behövt köpa en smalare kylare för att möjligtvis få dit en mekanisk pump. Tidigare hade jag en mekanisk pump med två mindre fläktar men då kokade bilen efter ca 20 min körning i stan från att bilen var kall. IMG_3591.HEIC
  11. Problemet löst, efter att ha bytt relä efter de gamla fläktarna så funkar det nu med 40A relä och säkring. Tror även att mitt värmeproblem kan vara löst nu när jag har monterat den nya fläkten med fläktkåpa. Lyckades få plats med detta då jag gick från mekanisk vattenpump till en Davies Craig elvattenpump. Tidigare så fick jag inte plats med en större fläkt men Davies Craig pumpen är mindre så nu funkade det. Fick även plats med en egentillverkad fläktkåpa. Var tvungen att flytta upp fläkten så mycket jag kunde i ena hörnet för att få frigång till AC-remmen.
  12. Tack Per och Lars för svaren. Var osäker på hur stor säkring som jag vågar gå upp till men ska prova 40A. Är väl att den sliter på säkringen så att den går till slut efter ett antal start och stopp. Har även en 4mm2 jordkabel till jordskena så den ska vara tillräcklig. Installerade en 160A generator nyligen då jag har installerat elservo, elvattenpump så det var bäst att uppgradera. Jag har blandat Bosch och Nagares relä men ska kolla över vad som sitter där och se till att det är ett 40A Bosch innan jag provar vid nästa tillfälle.
  13. Jag har tidigare haft två mindre elfläktar på bilen, kopplat till en 30A säkring och ett relä vilket har funkat utan problem. Jag har dock haft problem med kylningen och har nu köpt en större SPAL fläkt på 245W. Räknade fram att det då krävs minst 20A men körde på 30A säkring. https://www.speeding.nu/p/motorstyrning-el/kylflakt-spal/sugande/spal-kylflakt-385mm-16-sugande-varsting.html Fläkten går igång om jag sätter på den manuellt och jag har inte haft problem med att säkringen går. Jag skulle sen ut och prova den nya fläkten och det funkade bra till en början ca 20min körning, fläkten gick igång och stängde av sig med termostaten. Men sen gick säkringen under färd. Jag har nu bytt till 4mm2 kabel till elfläkten (grövre kablar än elfläkten), satte dit en ny 30A säkring. Samma sak som tidigare, efter ca 20min färd så går säkringen igen. Har kollat att fläkten drar 20A under drift när bilen är avstängd. Vad kan man göra, hur stor säkring vågar man gå upp till för att inte ta sönder fläkten? Jag har inte problem med att några andra säkringar går på bilen och jag hade inget problem på den kretsen tidigare med de två mindre fläktarna.
  14. Dock noll service minded. Har gett upp han gällande att beställa delar ifrån och köper mina delar annanstans. Jag verkar ju inte vara ensam om att tycka så.
  15. Det är det som gör det lite märkligt om nu din fungerar med originalkylare. Det skiljer kanske inte så mycket mellan våra motorer i effekt. Vi har båda en 20" antar att originalkylaren inte är i aluminium likt min. I vilket fall borde det ju fungera. Jag har ju dock två mindre fläktar jämfört med din enkla. Det är ju säkert en skillnad men inte överdrivet kanske. Fick tipset om att byta kylarlocket till högre tryck, ska prova detta. Har även funderat på elvattenpump som kan ge högt flöde men samtidigt är det kanske inte så bra med för högt flöde. Men sätter jag dit elpump så har jag kanske utrymme till att sätta dit en större enkelfläkt.
×
×
  • Create New...