-
Verkstad eller duktig privat person i norra Stockholm
Hej Har de senaste två åren inte haft tid med min Musse. Har behov av att göra lite småjobb men hinner inte riktigt med pga jobb och husbygge. Är det någon som vet om en bra mindre verkstad som är duktig alt. en duktig privatperson som gärna åtar sig det hela - norrförort Stockholm? Lars Hammar
-
oranga parkeringsljus/blinkers glas
När jag regbesiktade min Californienimport (-66a) för två år sedan sa killen som registreringsbesiktigade bilen att blinkers fram skall vara vita. Mina var gula så han skruvade av plastglasen och påpekade att "nu är dom vita men skaffa dig vita plastglas åtminstone till nästa besiktning".
-
KM TAVLA
Du behöver inte sätta dit km-skala. På bilar äldre än -70, tror jag det är. Besiktningen kräver det inte.
-
Vintercab
Kommer ju rimligen inte att köra cabben (-66) alltför ofta de närmaste månaderna . . Nu undrar jag över något som jag inte tror jag sett på forumet förut - är det bäst att den står i garaget med cabben uppfälld eller nedcabbat/hopvikt?
-
Billack och koder.
Du når mig på lars.hammar@bredband.net Själv har jag en 66:a cab, lilla motorn.
-
Billack och koder.
Är också på jakt efter Candy apple red. Har ett par mindre repor som jag skulle vilja fixa. Om din burk stämmer kan jag väl få leverantörsuppgifter alt svänga förbi ngn gng och jämföra när snön väl vikt ner sig. Bor själv i Sollentuna.
-
Trepunktsbälten
Jag vet att det tekniska har diskuterats tidigare flera gånger. Jag var främst ute efter att fysiskt kolla in det hela hos ngn i Stockholmstrakten för att se hur det tar sig ut. Geometrin blir ju inte den allra bästa.
-
Trepunktsbälten
Min är en 66:a cab (se bilden), så det finns inget förberett i b-stolpen. Har i dag 2 midjebälten fram samt 3 bak!
-
Trepunktsbälten
Tänkte planera lite vinterjobb. Frun tycker så mycket om mig så hon vill att jag skall ha trepunktsbälten i bilen . Har planerat att beställa från andover eller möjligen via Ullman. Det jag undrar är om någon i närheten av Sollentuna/Stockholm har gjort jobbet så att man via en snabbvisit skulle kunna se hur det tar sig ut i verkligheten samt kanske fånga upp lite erfarenheter. Lars
-
Servostyrning
Min servopump har lagt av (inline 6:a, -66a,- egen rem). Plockade av remmen och pumpen i avsikt att försöka renovera den (tror det är en original med det kraftigare påfyllningsröret). Har kört bilen lite utan servo och den är lite trögare att styra som väntat men i övrigt inget allvarligt . Frågan - kan något haverera om man kör utan pump och "nästan" ingen olja i systemet
-
Servostyrningen
Vad jag förstår sitter det koniska aluminiumtätningar i hoseln. Dessa dras ofta sönder om man bara i efterhand försöker täta med åtdragning. Om man istället plockar isär det hela riskerar man väl att upptäcka att ett antal andra tätningar och grejor måste bytas, för säkerhets skull. Man måste alltså ha reservdelarna liggande för att säkert få igång det hela relativt omgående? Finns det ingen som vet en duktig mekaniker/verkstad som har grejorna och kan ordna det relativt prompto? Kan man utan risk köra med servon ur funktion - dvs kan någonting skadas av det? Lars Hammar
-
Servostyrningen
Tog den första långturen(50 mil) nedcabbat i midsommarhelgen - underbart. Dock visade det sig, när jag kom hem, att det tidigare smygläckaget (ngn droppe i veckan) på servostyrningen ("fördelningsdosan-control valve hosel eller liknande tror jag den heter på originalspråket" nere vid hjulet) hade ökat dramatiskt och läckte nu relativt friskt - ngn droppe i minuten . Var under bilen idag och noterade att jag, med mina verktyg, inte kom åt bultarna - misstänker två av bultarna på ovansidan av fördelardosan eller tillhörande packning. Vet ngn ngn som har specialverktygen som krävs alt en bra kille/verkstad i närheten av Sollentuna som kan hjälpa mig?. En kompletterande fråga den olja de rekomenderar i min verkstadsbok heter C1AZ-19582-A motsvaras den av vanlig transmissionsolja 80W/90 idag?
-
rostskydd, MCA, CMC mfl
Tänkte rostskydda min nya (-66a) californiamusse. Det finns ju en uppsjö av metoder, kemikalieval mm. Det viktiga är väl rimligen att man gör det och på ett hyfsat seriöst sätt samt efterkontrollerar regelbundet. Jag undrar dock vad MCA, CMC och liknande organisationer har för syn på metodval - tunt besiktningsbart kontra tjocka ljud- och sprutdämpande skikt som döljer "allt" rost, svetslagningar etc.
-
Bakluckelås
Har just fått hem min nya 66 cab från Californien. Klantskallarna på fraktföretaget lyckades dock slarva bort nyckeln till bagaget. Jag har vissa möjligheter att åla ned i bagaget inifrån. Innan jag gör det tänkte jag kolla om någon kan ge mig en hint om låset går att öppna inifrån och isåfall hur - det kommer att vara trångt. Alternativet är att borra ur cylindern och sätta dit en ny antar jag.
- Regbesiktning mm