Jump to content

Lasse cmc625

Medlemmar
  • Inlägg

    158
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Kontaktvägar

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Lasse cmc625's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Det är nog en riktig iakttagelse COCS gjort vad gäller som är till salu på Blocket just nu. Vi har alla olika utgångslägen och ett är att utnyttja vår "krympande värld". Här är ett förslag som är hur kul som helst och som ger minnen för livet. Det är roligare om man kan få med sig några kompisar med bilintresse. Blir det affär, grattis. Det är inte svårare än att jaga i Sverige, bara kuligare! Sätt dig framför datorn och följ upp bilar på e-bay, craigslist m.fl. under en period och boka sedan en 14 dagars resa till USA. Fördel om du riktar in dig på "rostfria" stater som Arizona eller Kalifornien. Kolla Mustang-klubbar i området, lokala bilhandlare, träffar och swap meets, du kan hitta allt på nätet med lite jobb. Med lite planering hinner du åka och titta på 3-5 bilar om dagen för att själv bedöma skick och "value for money". På 14 dagar hinner du se fler bilar att välja på än du förmodligen hinner med att göra i Sverige på samma tid och förmodligen till en lägre kostnad. Med lite tur hittar du vad du sökte eller också har du fått ett minne för livet och en bra uppfattning om vad du får för pengarna. Efter en sådan resa kan du här i Sverige avgöra ganska bra hur mycket säljaren har betalat för sin importerade Mustang han försöker sälja på Blocket för 150.000 kr. Man lever bara en gång!
  2. Det är inte helt enkelt att spontant skriva på det här Forumet och försöka vara lite hjälpsam mot nybörjare. Och Per, jag skrev så här om ditt inlägg; "Det må vara hur rätt och klokt som helst." "En Mustang under 100.000 är det dyraste han kan köpa!" "Bästa klippet är bilar runt 200-250.000 De kan i regel vara i toppskick!!" Tyckte bara att det lät lite hårt efter en ganska ödmjuk fråga från en förstagångsfrågare på Forumet, men jag retirerar och lägger mig platt.
  3. Just det tips som Per nu gett HFR/Henrik är det svar som ingen nybörjare vill ha. Det må vara hur rätt och klokt som helst. Hur gjorde du själv när du skaffade dig din första Mustang Per ? Hur bor du ? Köpte du ett färdigrenoverat hus/lägenhet för flera hundra tusen kronor mera bara för att det var "färdigt" ? Jag tycker inte det är fel att satsa på en Mustang med lite jobb på som första Mustang. Ok, har du pengar i överflöd och det inte spelar roll om den kostar 95.000 kr eller 295.000 kr, då hade du antagligen inte frågat här på Forumet utan redan köpt någon bil du gillat, oavsett vad andra tycker. Mitt tips är att försöka hitta en Mustang-modell du gillar, HT, cabriolet eller fastback och i ett skick som gör att den går att köra med, dvs är besiktad och laglig. Sedan gör man mindre projekt med bilen så att den inte blir stående för att man plockat ned den för mycket. Det är då man har mest glädje av bilen och det kostar mindre pengar per tillfälle. Köper man en fin och färdig bil, vad skall man då göra ? Oroa sig över om man skrapar i garageporten när man backar ur garaget första gången i maj och vad kostar en lackskada att åtgärda på en 100.000-kronorslack ?. Mitt tips, ha kul med bilen, använd bilen och skaffa/byt en del i taget. Det är ett stort nöje att bara leta efter rätt del som man vill ha och att sedan montera den över en helg. Ju mindre rost utgångsobjektet har, desto bättre. Och nu finns det ju väldigt mycket importerade mindre rostiga California-bilar i Sverige vilket är betydligt roligare att börja med än gamla uppsvetsade svensksålda Mustanger. Lycka till !
  4. Bara undrar om någon är intresserad av ett domännamn som hör Mustang-hobbyn till? www.classicmustang.se kan bli ledigt inom kort. Hör av dig snarast möjligt om du har intresse. Lasse cmc625
  5. Kan du hitta enbart skärmkanter och skärmarna i övrigt är ok så är det att föredra. Men hur ser innerskärmarna ut? Vet att någon i Dalarna förr i tiden knackade till skärmkanter till Mustang, Lången kanske? Det var också vanligt att sätta på Amazonens skärmkanter, inte rätt profiler men ett sätt. Jag har dock ännu inte sett några reproskärmar som passar eller känns rätt och de kräver många timmar att få dem att passa och knacka om. Hittar du ett par NOS skärmar tror jag det blir bäst och kanske billigast. Lycka till!
  6. I rubriken är din fråga; "Vilken som är dyrast?". Det går ju inte att svara på, eller hur? Men vilken som betingar högst pris generellt är lättare att svara på. Den tidigaste modellen, 65-66, är ju den som de flesta känner för, åtminstone vi som är uppvuxna med bilen och kanske födda på 40-50-talet. Vad som kommer att gälla om 20-25 år är en annan sak. Om jag frågar vilken A-ford som är dyrast vad svarar man då? 28-29 eller 30-31? Roadster eller cabriolet? När det gäller Mustang kommer alltid Shelby att vara dyrast, oavsett modell eller årsmodell. Min syn på saken.
  7. Äkta 1965 GT? Har du inga papper på bilen från när den var ny som t.ex beställningsorder eller tillverkningspappret som följde med bilen i fabriken och angav just detta fordons utrustning och tillbehör mm, då är det svårt att till 100% säga att det är en "äkta" GT. Det är först fr.o.m 67 års modell du kan få tag på en "Marti Report" (build sheet som säger hur bilen var beställd från kund). Grunden är ju att bilen måste vara en A- eller K-code, är det inte det behöver du inte fortsätta. Därefter kan du ju undersöka om den utrustning som skall finnas på en GT finns på den bil du pratar om. Först måste du läsa på vad det är för grejor man monterade på fabrik och här tycker jag att du skall ta internet till hjälp. Det har skrivits en hel del här på Forumet genom åren bl.a. Jag föreslår att du börjar studera följande web-sidor. http://www.mustangmonthly.com/howto/mump_0001_how_to_spot_a_fake_65_66_gt/viewall.html http://www.karmustang.com/product.php?productid=16137&cat=278&page=1 http://www.early-mustang.com/ Det finns många, många fler. Fastnar du så fråga här på Forumet och du lär få svar av många duktiga.
  8. Efter många års erfarenhet rekommenderar jag http://www.virginiaclassicmustang.com.
  9. Det absolut bästa och billigaste bör vara att du först kollar de bilar som är till salu här i Sverige. På Blocket.se finns närmare 150st 60-tals-Mustanger till salu. Skall du anlita en firma att kolla utbudet i USA lär du få betala betydligt mera och samtidigt riskera att deras omdöme inte motsvarar dina för- väntningar. Har du däremot bestämt exakt vilken modell du vill ha kanske utbudet i Sverige kan vara begränsat och då får man titta utanför Sveriges gränser. Glöm inte att det finns gott om Mustanger nere i Europa också, se t.ex mobile.de.
  10. Fel inredning? Först skall du lära dig vilken typ av inredning de olika årsmodellerna hade från fabrik, sedan kan du avgöra om den bil du tittar på har rätt eller fel. Vill du ha absolut originalskick så är det ju inget att fundera på men om du kommer att köra mycket med bilen kanske man kan överväga en ombyggd inredning för komfortens skull. Eller att det finns nackstöd för säkerhetens skull. Det finns många tidiga Mustanger till salu på Blocket, bara att åka och titta och vara kräsen. Utbudet nu är något helt annat än för 5-10 år sedan. Lycka till!
  11. Det här måste vara bra pris !? http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mustang_GT_Automat_CAB_36013242.htm?ca=19&w=3
  12. Bob Perkins i USA, som antagligen är "Gurun Nr1" på Boss brukar ibland sälja ut lite delar på E-bay. Då gäller det i huvudsak endast NOS-delar. För ett tag sedan hade han bl.a bagagerumsmattor till 69 och 70 Boss att sälja. Jag följde inte budgivningen men utgångspriset på en matta var $3.500!!!!!!! Som sagt, man får vad man betalar. Sedan förstår jag att de som köper dessa delar aldrig kör med sina bilar utan endast har dem för show och till samlingen.
  13. Någon kanske kan säga hur många GT av varje modell det finns i klubben av 64,5 - 66 ? Det är ju en fingervisning i alla fall. Finns det t.ex flera än 30 st äkta 65-66 cabriolet GT i klubben?
  14. Någon kanske kan säga hur många GT av varje modell det finns i klubben av 64,5 - 66 ? Det är ju en fingervisning i alla fall. Finns det t.ex flera än 30 st äkta 65-66 cabriolet GT i klubben?
  15. Hej Hasse Det sitter fyra svarta gummipluggar i golvplåten under stolarna. Du ser dem när du tittar in under bilen. Ta bort pluggarna och där inne har du muttrarna till stolarna som har fastsvetsade pinnbultar. Du behöver en lång 1/2-tumshylsa på ett spärrskaft med förlängare. Ta det försiktigt när muttern börjar lossna så du inte tappar muttern inne i utrymmet, knepigt att få tag på dem igen. Börja med de bakre muttrarna, vik fram ryggstödet innan du lossar de främre, du märker varför du skall göra så. Lycka till!
×
×
  • Create New...