-
Mustang GT 1994 blinkers och p-ljus fram
Den lysdiodslampan du har köpt förutsätter mycket riktigt att alla trådar är kopplade. Tänk på att du förmodligen även kommer behöva sätta dit ett extra motstånd för att undvika för snabb blinkfrekvens, då blinkrelät förväntar sig ett visst motstånd. Får den inte rätt motstånd så tror den att en lampa är trasig och gör dig som förare uppmärksammad om detta genom högre blinkfrekvens. Det finns särskild motstånd för detta på marknaden, men de flesta leverantörerna/butikerna tar hutlösa priser för dem. Enklare då att koppla in en extra lampa (per sida) och gömma i tex skuffen, för att få relät att tro att allt är som det skall vara =)
-
glödlampa
Om inte jag minns fel, så heter denna sockeltyp 3157. Finns ju både med en och tvåtråds och i olika färger. Och återigen förlitar jag mig på mitt minne, inte hårda fakta, så är alla tre tvåtråds, men bara de två yttersta kopplade till bromsljuset (så att den tredje kan även visa att du blinkar samtidigt som du bromsar när det originalkopplat).
-
Hur få tillbaka originalfunktion på blinkers-positionsljus?
I grundutförandet så är det mycket riktigt en tvåpolig lampa, som lyser svagt som positionsljus och lyser starkare när blinkersen aktiveras. Lite som i baklyktorna med bromsljus/bakljus). Men som alla med amerikanska bilar i Sverige vet, så är det farligaste som finns trafiken just röda bakblinkers och positionsljus med orange färg. Det finns alltså ett flertal myndigheter som gör allt för att stoppa detta. Men i Sverige där alla beslut kan ha ett lika bakvänt undantag, så är det inte lika farligt med röda blinkers och fast lysande oranga lampor i fram om bilen är en veteranbil eller flyttgods. Då förstår ju alla att dina medtrafikanter tänker ”bilen framför är flyttgods, så då förstår jag att den har för avsikt att svänga när en av de röda lamporna blinkar” osv men inte om det är en importerad bil För att lösa position/parkeringslljus på min bil tryckte jag dit 10cm ledlister mellan blinkershus och huvudstrålkastaren. Ibland får man tjafsa lite med dem på Bilprovningen men det har hittils gått bra. Att jag sedan kopplar om efteråt är en annan historia…
-
Hur tar man bort sidospeglarna?
Enligt min erfarenhet så är det snabbaste sättet att få bort sidospeglarna att backa ut ur garaget lite för nära dörrkarmen. I den hållfasthetstävlingen vinner dörrkarmen i de flesta fallen
-
Prioritet
Jag väntade för länge med mitt insug, och från en liten läcka vid termostaten till ett stort hål gick på bara en sekund vid en hård accellerering. Nu hade jag tur och var mer eller mindre hemma, så det blev inte så stora skador. Bytte vattenpump ändå när jag ändå hade isär allt. Sannolikheten för att även ditt insug kommer att brista är stor, men vem vet, det kanske håller hela bilens livslängd.
-
Avgasystem
Jag kör med Pypes race-kattar (inklusive x-pipe) men med original dämpare längst bak. Det är en jäkla skillnad i ljud, vid fullt pådrag, men behagligt ljud vid vanlig körning oavsett om det är i 50 i stan eller 110 på landsväg. Hade även tänkt att byta dämparna, men de jag fick hem hade fel ofset, så jag skickade tillbaka dem. Tyckte det låter bra ändå så jag har aldrig brytt mig om att beställa igen. Inga problem med bilprovningen heller.
-
Soppaproblemen?!
Jag har ju haft liknande problem i ett par år med min -98GT, och har gjort det mesta du nämner. Det slutade med pumpbyte och nu går den som en dröm igen. Dock var det fler saker som krånglade, som jag har åtgärdat "på köpet" så att säga. Nya kattar, nya tändspolar nya filter osv. Men hade jag börjat med pumpen hade det märkts störst skillnad direkt. Nu säger jag inte att det är det på din bil, men säger som de andra - prova med annan pump.
-
Kolikåsna istället för vildhäst?
Det var naturligtvis inte fel att bytta kattarna också, vilket gör att den är lite roligare nu. Inte minst ljudet Men han som fixade bilen hade en "vanlig" GT inne samtidigt och påstod att min är märkbart vassare.
-
4,6 Motorerna med plastinsugen som spricker
Hur gick det med det här? Oavsett vilket rekomenderar jag dig verkligen att byta insuget också, när du ändå river i motorn. Förr eller senare kommer det med största sannolikhet att spricka. Och det är inte roligt kan jag meddela av egen erfarenhet.
-
Kolikåsna istället för vildhäst?
-
Kolikåsna istället för vildhäst?
Case closed. Det hela var en kombination av flera fel. Huvudproblemet var skit i tanken och en bränslepump som gjort sitt. Det upptäcktes samtidigt under felsökningen att ena tändspolen missade ibland, så båda dessa är nu utbytta också. Nu jäklar varvar motorn igen
-
Självutlösning av (panik)larm vid kyla
Gammal tråd, men problemet kvarstår. Nya kontakter beställda idag. Alla andra tips gällande detta mottages tacksamt.
-
Bromsar
Vilka årsmodeller har detta systemet? Behövs det verktyget även på en -98?
-
Check Engine
Bor du i närheten av Skara kan jag hjälpa dig.
-
Magnaflow vs Flowmaster
Hej Jag bytte ut mina katalysatorer i somras, mot ett par Pypes High flow, men behöll orginal dämparna. Hade även tänkt att byta dessa, men de jag fick hem hade fel offset på rören. Brydde mig inte om att fixa ett par andra som passar, då det är fullt tillräckligt med ljud ändå nu Vrålar gött vid fullt gaspådrag, men knappat märkbart mer när man cruisar i jämn fart. Inga resonansljud öht. Dessutom går den ju lite bättre nu än innan...