Jump to content

Antee

Medlemmar
  • Inlägg

    31
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Antee's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Åker ju inte bara Mustang.... Måste ha en ny kylare till Fairlanen, men vem av dessa tycker ni är att föredra? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/3-ROW-Radiator-1963-1964-1965-1966-1967-Ford-Fairlane-/200602801800?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item2eb4dbd688 Eller: http://www.genesisautoparts.com/all_aluminum_radiator-ford-fairlane-1966-4dot7l_v8_289.htm mvh Ante
  2. Ja som sagt, jag har en 71°C termostat men vilket tempområde på givaren till elfläkten är att föredra? Jag har hittat ett par givare som kanske skulle fungera. Den ena sluter vid 82° och bryter vid 67°. Den andra sluter vid 85° och bryter vid 75°. mvh Ante
  3. Har nu monterat ny vattenpump, så långt allt väl.... Men när jag ska sätta fast remskivan på pumpen så passar inte bultarna från den gamla pumpen. Jag har mätt hålet till ca 6,4 mm vilket borde vara 5/16''. Jag har testat 5/16'' UNC bult och testat med 5/16'' UNC och 5/16'' Whitworth gängtapp men inget av dom verkar rätt, dom går att dra för hand ett varv sedan så nyper det fast. Förslag på annan gäng?? Pumpen är en Gates part no 43049 http://www.gatespowerpro.com/Comergent/ ... N=46548114 Ante
  4. Har en 289 från tidigt -65 med en vattenpump i aluminium och en transmissionskåpa i aluminium. Har köpt en gjutjärnspump från Hansen som skulle passa rakt av, oavsett vad som suttit där tidigare....passade inte!! Funderar på att byta transmissionskåpan till en som passar till en gjutjärnspump pga att det finns en hel del kavitationsskador i den som sitter där nu. Kan jag bara byta kåpan till en som passar gjutjärnspumpen eller måste jag hålla mig till aluminiumpump och kåpa som det varit från början? Vilken pump är att föredra? Bifogar bilder på kavitationsskadorna, måste jag byta kåpan eller är det ok?
  5. Har en fråga om ATF typ F/G (Ford M2C33). Undrar om någon vet vad ESP resp. ESW står för i oljespecifikationen? Texamatic 9330 Tekniska data Produkten uppfyller följande specifikationer: - Ford ESW-M2C33-F - Ford ESP-M2C33-G och OK/Q8 KVALTETSNIVÅ • Ford ESP-M2C33-F • Ford ESP-M2C33-G • Ford SQM-2C9007-AA mvh Ante
  6. Hallå Har i vinter helrenoverat en C4 från -69 (24/26 splines). Saknar nu endast oljesticka och röret till den. Har med hjälp av Nenne här på forumet kommit fram till att jag behöver en sticka med Ford nr: C6OZ-7A020-B och ett rör med nr: C9OZ-7A228-A. Hittar ingen av dem...men har möjlighet att köpa en sticka med nr: C6AZ-7A020-B och ett rör med nr: C6OZ-7A228-B. Skulle det fungera?? Vad är skillnaden?? Har även en fundering på att låta lådan få ta plats i en Fairlane från -66 med en 289 motor i. Skulle det fungera med de stickor och rör som jag har nämnt? mvh Anders
  7. Hemma igen... Tack för svaren men.....jag satte i lådan förra vintern och bytte då olja och filter. Växellägena är där dom skall vara, P, N och Backen ligger där dom ska. Märkte att den ville slira en aning strax innan den la av helt.. Varför fungerar backen precis som vanligt, inget slir eller konstigheter??
  8. Har varit ute och åkt några timmar, men när jag efter några timmars cruising stannade i en korsning så kom jag inte igång igen. Lådan bara slirar på 1, 2 och driven. Backen går i distinkt precis som vanligt, så det blev till att backa 5 km hem....... Vad kan felet vara??
  9. Hallå Undrar om det är någon som kan scanna in en bild på en trågpackning till en 1970 C4. Jag har en del packningar inscannade för att kunna skriva ut och ha som mall när jag gör nya men saknar denna, nu då jag behöver den... *AnteE*
  10. Ok bra veta att det finns om det skulle behövas. Har pressat på armen med loctite skruvlåsning på och sedan lagt på lite kemisk metall utanpå, får se hur det går. *Ante*
  11. Jo Roger det stämmer. Problemet är att på axeln, utvändigt lådan, så sitter en arm som bara är fast pressad. Det är ingen splines eller låsning av nått slag utan den är bara dit tryckt. *AnteE*
  12. Hallå Undrar hur ni får fast växelföraren/armen på en C4, alltså den som bara trycks fast på axel som kommer ur lådan. Har tryckt fast den och det funkar bra tills jag råkar lägga i P-läget innan jag har tryckt in parkeringsbromsen, då jag då rör växelspaken så lossnar växelföraren/armen pga av att det gör lite tungt att få ur P-läget. Sen är det kört, bara att hissa upp och banka fast grejorna igen. *A*
  13. Hallå Jag har tänkt att byta ut röret som går från insuget till automatlådan, en C4. Tänker använda en slang i stället, undrar nu om det är för kraftigt vaccum eller om det går att använda en armerad slang typ bränsleslang. Som det är nu så sitter det "vanliga" gummislangar i båda ändar på röret så det borde gå, men, men..... mvh *Ante*
  14. Nästa fråga Hur mycket olja rymmer en C4 -69--70. mvh Ante E
×
×
  • Create New...