Kan vara så att jag fått ordning på överhettningsproblemet nu. Ofta, som i mitt fall tror man det värsta, typ att det är spricka i blocket eller så. Dock så verkar det ha varit så enkelt som att det låg en massa rostflagor/mm i motorn. Bilen har ju rullar i 50 år och då huvuddelen av tiden i New Mexico, det har förmodligen varit lite si och så med riktig kylarvätska (men rostskydd i). När jag tömde kylsystemet var det en genomskinlig grumlig/rostbrun vätska som rann ut och det var inte glykol i varje fall. Givetvis spolades kylsystemet då ur flera gånger med olika rengöringsmedel, mm. Sedan byttes toppackningarna, toppar och blocket synades, mm, vattenpumpen byttes, den nya kylaren som följde med bilen monterades. Termostaten byttes, tändningen justerades. mm. Men jag hade fortfarande problem med att motorn överhettade vid tomgång och över huvud taget. Då det fortfarande syntes små flagor i kylaren, fanns det bara en sak att göra, nämligen att ta till ett gammalt "Raggarknep". Bort med kylaren, koppla in en vattenslang i nedre kylslagen, plugga alla andra anslutningar (bypas, värmepaket), tog bort termostaten, kopplade in ett rör till övre kylarslangen som jag ledde ut framför motorn. Sen kopplade jag på full kräm på vattnet, startade motorn och varvade upp då och då. Snacka om att det kom ut rostflagor. ändrade sedan flödet (dvs vatten slangen in genom övre kylslagen. Höll på så där i ett par timmar och fick säker ut en deciliter rostflagor. Sen monterades allt tillbaka och fylldes på med kylvätska, bilen startade och gick på tomgång i ca 30min utan att temp mätaren nämnvärt steg över det normala. Det känns som att det fungerar nu. Det var förmodligen denna rost som var orsaken till mina överhettningsproblem.