Jump to content

salle123

Medlemmar
  • Inlägg

    35
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About salle123

  • Födelsedag 1962-08-31

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

salle123's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Jaha då var problemet ur världen, berodde på rost i motorn, som vid gaspådrag virvlade upp och sögs opp och täppte till kylaren. Passade på att köpa ett kylarvatten filter till en smalblock, har inte haft några som helst problem med överhettning sedan denna åtgärd
  2. Ok jag kör på det, dvs kopplar förbi resistorn alltså
  3. Vad gäller egentligen (vad blir bäst) har läst en massa ang. matarströmmen till spolen, vissa säger att det måste vara minst 12v, andra att det räcker med minst 8v. Om det är 12v som gäller vad är bästa sätter att ordna matning till spolen på, via tändningslåset och förbikoppla resistorn eller använda ett relä. Med vänlig hälsning Skippen
  4. Jag köpte mina ringar + tång från VP Autoparts och dom fungerade mycket bra, dock var det lite dålig kvalité på tången, men det fungerade.
  5. Jag gjorde detta själv för en drygt en månad sedan. Ny stoppning samt ny klädsel från VP Autoparts. Brottningsmatchen, för det var det, tog tre dagar med hjälp av hogrings+tång, kattstrypare samt en kompis. Tycker det blev hur bra som helst och helt klart värt att göra själv. Hör av dig om du har några funderingar.
  6. Hej! Har läckage i oljepåfyllningsröret till växellådan (C4 1965). Gissar att det sitter en o-ring som tätning, någon som vet om det är standardmått på denna o-ring eller om det är special. Andra frågan är, kick down wiren är för lång, fick tipps om att man kan slå knut på wiren, men tycker detta känns som en lite väl simpel "raggarlösning". Någon som har lite andra tipps Med vänlig hälsning Skippen
  7. Kan vara så att jag fått ordning på överhettningsproblemet nu. Ofta, som i mitt fall tror man det värsta, typ att det är spricka i blocket eller så. Dock så verkar det ha varit så enkelt som att det låg en massa rostflagor/mm i motorn. Bilen har ju rullar i 50 år och då huvuddelen av tiden i New Mexico, det har förmodligen varit lite si och så med riktig kylarvätska (men rostskydd i). När jag tömde kylsystemet var det en genomskinlig grumlig/rostbrun vätska som rann ut och det var inte glykol i varje fall. Givetvis spolades kylsystemet då ur flera gånger med olika rengöringsmedel, mm. Sedan byttes toppackningarna, toppar och blocket synades, mm, vattenpumpen byttes, den nya kylaren som följde med bilen monterades. Termostaten byttes, tändningen justerades. mm. Men jag hade fortfarande problem med att motorn överhettade vid tomgång och över huvud taget. Då det fortfarande syntes små flagor i kylaren, fanns det bara en sak att göra, nämligen att ta till ett gammalt "Raggarknep". Bort med kylaren, koppla in en vattenslang i nedre kylslagen, plugga alla andra anslutningar (bypas, värmepaket), tog bort termostaten, kopplade in ett rör till övre kylarslangen som jag ledde ut framför motorn. Sen kopplade jag på full kräm på vattnet, startade motorn och varvade upp då och då. Snacka om att det kom ut rostflagor. ändrade sedan flödet (dvs vatten slangen in genom övre kylslagen. Höll på så där i ett par timmar och fick säker ut en deciliter rostflagor. Sen monterades allt tillbaka och fylldes på med kylvätska, bilen startade och gick på tomgång i ca 30min utan att temp mätaren nämnvärt steg över det normala. Det känns som att det fungerar nu. Det var förmodligen denna rost som var orsaken till mina överhettningsproblem.
  8. Hej har nog gjort allt man kan göra nu, bytt kylare 3-raders, vattenpump, topplockspackningar mm, bilen kokar inte men när mätaren är i mitten öppnar termostaten, sedan stiger mätaren till maxläget, kan ju vara fel på mätaren...
  9. Nyligen köpt ett par Styled Steel fälgar från 67 som lämnades in för montering av däck samt balansering. Fick veta när jag hämtade dom att balanseringen hade gått bra men att tre av fälgarna vobblade (syntes tydligen med blotta ögat). Brukar dom vara så, med tanke på att det är gamla fälgar elller? Går det att göra något? Tänkte i alla fall testa att köra på dom och se om det märks.
  10. Ok, Har resonerat så själv också. Tack för rådet
  11. Hej undrar om någon skulle kunna ge nått råd. Jag har 5,5" x 14" Styled Steel fälgar som jag tänkte sätta på min Mustang HT -65. Har fått förslag om att följande däck passar 195/75-R14 el 205/75-R14. Har fattat att 205-däcken blir något lägre än 195-däcken. Vilken dimension blir bäst och snyggast. Med vänlig hälsning Salle
  12. Ok misstänkte detta, Tackar
  13. Undrar om någon kan svara på om ett par fälgar 6,5x14 som suttit på en mustang -67 passar rakt av på min mustang -65 (båda bilarna har 5 bult) Hoppas på snabbt svar Med vänlig hälsning Stefan
  14. Hallå igen! Jag behöver byta ut eller renovera säkringsdosan till min -65 HT någon som har en på lager eller vet var man kan få tag på nya metallbleck till den (i Sverige)
  15. Ok Har beställt en ny vattenpump och kommer byta den, kvarstår problemet är det nog så att toppackningarna har gått. Nåja Zigges Garage har nu betalat tillbaka pengarna tog bara 2 månader och en hel del påtryckningar och hot. Jag rekommenderar således inte denna firma
×
×
  • Create New...