axelg89
Medlemmar-
Inlägg
266 -
Blev forummedlem
-
Senaste besök
Senaste Profilbesöken
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
axelg89's Achievements
Nybörjare (1/14)
0
Omdömespoäng
-
Hej Berra, Har legat lite under isen på sistonne när det kommer till internetaktiviteten (och garageaktiviteten...) Har inte kört många mil sedan sist, oljeläckagen har dock tätat sig själva så jag har nu iaf ett problem mindre. Nu står iaf bilen nytvättad i garaget och väntar medan jag jobbar dagarna i enda för att ekonomin ska återhämta sig. Inte särskillt spännande men det var nog dessvärre allt jag hade att bjuda på // Axel
-
Bilen kommer stå i startgropparna runt 14:00 - 14:30, startnummer 45. Det blir min far som sitter bakom ratten på bilen (känndes bäst så då det är han som har kontakterna innom KAK och även han som ursprungligen fick inbjudan, dessutom känns det av någon anledning lite konstigt att köra då min 30-år äldre far sitter bredvis trotts att jag vet att han älskar att köra...) Men jag finns i trakterna och / eller som passagerare. Mvh Axel
-
hoppas innerligt att lukas inlägg var meningen som ett skämt Om inte så vet e fasen om man vågar lämna bilen i hans garage något mer haha. Idag ska jag iaf köra in bilen till stan iaf då den stått parkerad hos några vänner ute i stocksund hela veckan. Imorrn kommer bilen rulla ute på biskopsudden (djurgården) i Prins Bertils Memorial (KAK sponsrad). Om det är någon som ska dit så tveka inte att komma fram och hälsa! //
-
håller med föregående talare, allt finns om man bara letar. Svar på alla de problem som folk har stött på och delat med sig av hittils finns på forumet, och om man mot förmodan skulle få problem med något som inte redan nämnts så finns det gott om kunniga som kan svara på det. Hela forumet är en jättelik personligt präglad FAQ
-
Låter rätt normalt. Då är det fintrimning av tändsystem ( ignitor+spole+tändstift), rätt munstycken i förgasare, rätt hjulinställning ( fel toe gör att hjulen "motar"), anliggande bromsar mm, som påverkar förbrukningen. Tyvärr tror jag inte det är möjligt att komma under 1.3 l/mil rätta mig gärna ifall någon har lyckats utan att uppdatera till modernare grejor i drivlinan. Jag har varit nere på drygt 1.3 l/mil vid ren fiskörning ( landsväg 85-90 km/h). När jag åkte till Linköping totalt ca 50 mil motorväg och höll 110 km/h gpshastighet drog den över 1.6 l/mil. ignitorn ligger på hyllan och ska monteras. Hjulinställning borde nog inte skada (ska boka en sådan när plånboken börjar återhämta sig) och förgasaren ja den kämpar vi redan med Nu gäller det bara att få allt tätt sen ska här köras
-
ok tack, givande svar! oljenivån är dessvärre rätt och igår var jag nere i smörjgroppen och dubbelkollade även så att det inte var tråget som läckte men icke Tror den varvade ca 2400 - 2500 i 90 km/h.
-
Tackar, jo det känns skönt att ha den rullande.. lite trist med den bakre packboxen som läcker bara . Antar att denna inte går att byta utan att lyfta ut motorn ur bilen? Idag insåg jag iaf en sak, att köra torker insug vid 2000 varv är inte riktigt vad det är gjort för men uppåt en 4000 varv så händer det allt lite grejer Undrar även med förgasar och tändningsinställning, har läst mycket på forumet och kommit fram till att det är någon stanns runt 7 grader som gäller för tändningen.. Hur gör man sedan för att ställa in förgasaren egentligen? Innan stockholmsresan bestyckade vi upp förgasaren en hel del då stiften innan var vita men nu verkar bilen istället gå fett och är i ärlighetens namn inte alls särskillt nöjd med 1.7 liter / mil i förbrukning vid lugn körning på 90 landsväg och motorväg... Finns väl olika sätt att ställa in förgasaren genom vakuum exempelvis, någon som har några bra länktips till en okunnig? Det kommer mer updates! Mvh Axel
-
annars så ska tydligen Motrab i Aneby vara duktiga också.. Lycka till!
-
Jadu Berra, kul att ni tänker på mig i dessa svåra stunder Långhelg, 3 intensiva dagar i garaget. Mycket har gjorts, mycket har hänt. Lukas arbetade med att svetsa klart avgasröret vilket blev strålande! 2.5" hela vägen från "downpipsen" Jag började med att byta insugspackningar till nya som var väl insmorda i silikon samt att jag utelämnade de två "nedre" korkpackningarna som ersattes med gott om silikon. Varpå allt monterades bara för att inse att det fortfarande läckte in vatten. Av med ventilkåporna och ett provtryck gav svaret på vart det läckte, nämligen runt en vipparmsbult. Upp med denna och silikon samt nerdragning tätade läckan och allt kunde åter igen sättas ihop. Uppstart visade dock att det trotts oljebytet (med filter) fortfarande fanns rätt mycket vatten kvar sedan tidigare. När då oljan skulle bytas för 5oelfte gången och pluggen lossades! följde samtliga gängor med ut från tråget. 3 timmar senare, en del svetstråd, en mutter och en bult senare så fanns där en ersättare för oljepluggen varpå nytt filter och ny olja häldes i. Detta räckte dock inte utan det krävdes ytterligare ett oljebyte innan vattnet var ute (eller iaf nästan). Då togs en provtur till närmaste by. Bilen gick bra, rök dock som bara fan, detta berodde dock på att olja läckte ner på avgasröret (se nästa stycke) Väl hemma igen insåg vi att oljenivån stigit 1.5 cm (dock inga spår av vatten) samt att bilen läckte olja från motor (mellan låda och motor) från låda (under låda + vid orginaloljekylen) och från servon som trotts många försök att tätas fortfarande inte var tät. Dessutom läckte bilen spolarvätska. Ett durkslag i bilform! Servon togs loss och svetsades igen, oljan byttes igen. Inga spår av vatten pjuu. Dan därpå när bilen kördes ut ur garaget så tog det ca 1 minut innan servopumpen skar. Av med remmen och vipps så saknades servo, menmen vad gör man inte. Sedan tog det inte många minuter gångtid innan den återstående fläktremmen gick av, har man otur så har man. Ny fläktrem inhandlades innan avfärd på mekonomen i tranås imorrse. Därefter påbörjades bilens premiärur Asby - Stockholm (30 mil) då bilen ska vara i stockholm nästa helg för att delta i "rallyt" på djurgården. Efter två mil tvärdog motorn med ett lätt klonk i 70 km/h, jag och lukas hade hjärtat i halsgropen då vi gick fram i motorrummet för att undersöka bara för att upptäcka att +-polen på fördelaren hade lossnat. Med lättnaden hängande över oss fortsatte resan. Summering Resan gick bra hela vägen, bromsarna drar lite snett, bilen drar en del óch läcker lite olja. Ett annat plus är att radion från Customs Autosound fungerar strålande, bilen känns fin i alla lägen på vägen trots avsaknad av fungerande servo och går stabilt och fint på vägen till iaf 90 mph (körde inte fortare). Och utsidan är dösnygg och man får många glada blickar och possitiva komentarer Så har det gått, nu har jag en del att tänka på och en del att kämpa med men även en jävla massa att glädjas åt! Klart Slut från Axel och Lukas!
-
det är portat men ska inte vara slipat på innan. Men håller med, vi kör utan korkbottenpackningarna denna gång så får vi se om det sjunker ner lite till...
-
Nu till helgen förklarar jag krig! Jag ska komma till botten av detta problem. Nu ser man ju mustanger och andra muskelbilar då och då på gatorna och man vill ju bara ut, NU!. 2 oljefilter och en sats nya insugningspackningar hämtades igår på mekonomen. Strategi: 1. Byta insugspackningar, Olja och filter och starta motorn 2. Om motorn inte är tät, provtrycka med öppna ventilkåpor, då ser jag om det är toppbultarna eller någon av vipparmsbultarna. Om det är det, ner med silikon på de gängorna. 3. Om inget av åvanstående hjälper, lossa tråget och se om läckaget kan härledas till blocket. 4. Om inte så, av med toppar och insug och på med orginal. 5. Om inte detta har hjälpt så tror jag bestämmt att jag hämtar en spade och gräver ett hål stort nog att tippa ner motorn i och för evigt begrava problemet Någon som har en bättre krigsföringsstrategi? /Klart Slut/
-
Den i mitten vet jag finns att inhandla på clas ohlson. Har själv provat att använda 3 st sådanna för en kamerarigg, de höll utan vidare ut systemkameran d40x på en 1.5 meter hävarm rakt från bilen. Riktigt starka. Mvh
-
hej fredrik, ledsen för det som hände med ditt garage och din bil Hoppas verkligen det löser sig för er med försäkringar osv. och att meklusten kommer tillbaka. Känner mig själv frustrerad av att ha lite kylvatten i oljan, kan inte ens tänka på hur jag skulle känna om hela garaget med bilen brann ner! Det där med silikon på topplocksbultarna var en interessant teori som jag helt missat.. Håller med om att det skulle kunna vara en källa till läcka men har dock lite svårt att tänka mig en halvliter vatten passera genom 15 hårt åtdragna gängvarv under en halvtimme. Kan man lossa bult för bult, smörja in dem med silikon och åter dra i dem eller måste topparna lyftas, packningar bytas och toppparna dras om? Mvh Axel
-
hej fredrik, interessant det där med loctitet / silikon på topplocksbultarna, det har jag helt missat. Känns dock lite otroligt att den skulle kunna trycka upp halvlitervis med vatten henom 15 hårt dragna gängvarv. Kan man lossa de bultarna var försig och lägga på silikon sen dra igenon eller måste man även byta packning och dra om alla i så fall?... ledsen för det som hände med din bil, otroligt tråkigt! Hoppas det löser sig med fösräkringsbolaget nu och att mecklusten finns kvar / Axel