Jump to content

Ingo

Medlemmar
  • Inlägg

    725
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Kontaktvägar

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Ingo's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Problemet är löst. Men först blev det värre. När jag skulle starta upp motorn igen så skramlade det direkt jag vred på startnyckeln, så då kröp ja under slet lös start motorn igen och kollade med riktig belysning. Jag hittade ju ingen plåt mellan motor och låda till en manuell bil så jag satte dit en till en automatbil,är ju plåten nertill som skiljer vad man man se. MEN tydligen så är den manuella starmotorn något vidare så jag hade tryckt in plåten något med starmotorrn som alltså inte glidit igenom korrekt runt hela hålet. att jag använt nylock muttrar gjorde ju att man inte tänkte på att den gick in tungt. men med vanliga mutrrar som man drog för hand syntes ju problemet direkt,så jag slipade upp hålet i plåten(vilket var ett elände då man även måste hålla ett skydd under för att inte skada svänghjulet. efter några försök gled startmotorn in korrekt ,och jag hade även justerat ut plåten där den deformerats av startmotorn. Då slutade det låta när jag startade bilen,MEN även när jag tryckte in kopplingen. Troligen har det legat så nära hela tiden så vikterna baktill på svänghjulet har tagit lite när man trampat ur ,och trycker in vevaxeln någon tiondel/hundradelar. Stämmer även med en annan Pantera som slamrar när den är kall ,men är tyst varm ,då vevaxeln troligen expanderar något.. Men det var så dags när det kommit en decimeter snö.. VID_20180820_151315[1].mp4
  2. Då vet vi att det inte är likadana grejer i varje fall även om dom är "liknande". Man lär sig alltid något. Då är frågan varför ditt lager bullrade och centerforcelagret inte gjorde det?
  3. Ser ju ut att vara kortare än Panteraversionen ,alltså motsatsen av vad jag skulle önska.. första bilden längden är ungefär 57 mm ,yttre dia på lagret ca 79,7 mm
  4. Skulle vara intressant att jämföra Mustang och Pantera lager och hållare? skulle misstänka att det är ganska lika,dock vet man ju hur Ford genom åren trixat med grovlek på gliddelen på växellådor etc,men till mustang 71 -73 borde sannolikheten vara rätt så stor att grejerna överensstämmer kan man tycka? får försöka finna någon med lös växellåda att jämföra med..
  5. Bultarna till kopplingen går inte igenom svänghjulet utan slutar något gängvarv före. bytte du hållare till lagret också med centerforcelagret? eller pressade du på det på originalhållaren?
  6. Min koppling är ju avsedd för original urtrampningslager ,och fick inget tips om något Centerforcelager heller i svaret jag fick. hade du missljud hela tiden eller bara när du trampade ur? Såg du någon skillnad på hur lagren såg jämfört med original? detaljnummer på centerforcelagret?
  7. Men är många pantera ägare som monterat en bigblock ford eller Cheva bigblock och tom hemi. till cheva tror jag det finns en transkåpa som passar ,men eljest sågar man av mäter upp och svetsar ihop,och det verkar fungera visst är man säkert så noga man kan vara men misstänker att det då lätt kan bli avvikelser. Vi har en annan i klubben hans koppling rasslar också när den är kall,frågan är om Centerforcekopplingar med vikter är ljudlösa egentligen?
  8. men egentligen har jag inte så stora avvikelser ett aluminiumsvänghjul som är balanserat och en koppling som på grund av mindre diameter bör vara mindre känslig trots allt ,och man märkte ju ingenting förrän jag började försöka använda kopplingen ,och då var ju motorn redan varmkörd flera gånger. jag hade lite spel på kopplingen första gången jag provade och misstänkte att man kanske trampade ur för djupt ,men sista gången hade jag rejält spel så det var då inte det heller. har kollat så gått jag kan spelet mellan utgående axeln och centrumbussningen i vevaxeln .är lite kinkigt att komma åt på motorn utan att riva bort kopplingen,men har en vevaxel till och hittade ett munstycke som håller ganska samma dimension som axeln ,och märkte ingen skillnad direkt mellan lösa vevaxeln och den i motorn när man provade spelet..
  9. Jo tänkte på det när jag monterade ihop och tyckte då att spelet var ok,men man kanske ska vara mer petig? ,men verkar konstigt egentligen..
  10. Tapp den sitter ju i trans/växellåda och är med på två bilder. lagret hålls på plats med ett gardena spolmunstycke på en bild. är det bussningen i vevaxeln du menar så finns den där och är just menar du centreringen mellan block och trans syns den på bilden till höger ,plåten mellan låda och block har hoppat ner på vänster sida..
  11. Har rivit igen ,och blev inte klokare,ser inget egentligen som verkar ha tagit i.Eventuellt kan fjädern som går igenom vikterna tagit i något då den sticker ut några millimeter utanför vikterna.att armens vingar ska nå ner och ta iverkar dock rätt så långsökt när man börjar mäta ,och vad skulle det eljest vara? ,är jag för känslig brukar centerforcekopplingar slamra när dom är nedtryckta?
  12. Har du något bra tips på Hydrauliskt urtrampningslager? ,centerforce kunde inte ge något bra tips?
  13. Fick svar från centerforce,kopplingen jag har är avsedd för orginal urtrampningslager,så det var därför vi inget annat lager köpt. minns även att jag väntade nästan 3 år på svänghjulet..,och då stämde inte bulthålen ändå utan balansfirman fick borra upp och gänga några nya. Så då torde det alltså vara armen som tar i av någon anledning? läste att vissa mustangkopplingar har vikter som kan ta i kopplingskåpan på panteran ,men det ska gälla trefingerkopplingar. Tja då är det bara att riva igen..
×
×
  • Create New...