Jump to content

Sundgren cmc1227

Medlemmar
  • Inlägg

    96
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Sundgren cmc1227's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Inga böter under den tiden jag körde "olagligt". Däremot hade jag en tur med en otroligt besvärlig polis i Hälsinglands skogar som bråkade om mitt skattemärke som inte var av rätt årgång. Det försvann mellan mig och den föregående ägaren och kom liksom aldrig på plats. Historien slutade med att jag berättade för honom att bilen varit skattebefriad de senaste 15 åren och om detta verkligen var något att orda så mycket om? Blev släppt vidare och flinade gott de resterande 8milen av resan.
  2. Lite offtopic, men jag vill dela med mig av en annan variant på problemet. Min -65:a HT med 6:a i var registrerad för en passagerare, mycket lustigt tyckte jag. Kollade lite och det visade sig att Bilprovningen/Bilregistret hade lite kompartiblitetsproblem i övergången till den datoriserade världen. Så lite, eller rättare sagt ALL information om min bil hade trillat bort ur regbeviset. Vet inte när systemet byttes, men säkert för länge sedan. De själva angav sig som skyldiga eftersom bilen gått i Sverige sedan 1965 men det lustiga är att det enda sättet att få det lagligt på var för mig att göra en ny registreringsbesiktning och hosta upp pengarna. Lite nedrigt, men nu kan vi åka 4 personer
  3. Påbörjade arbetet i torsdags och nu är jag på god väg! Hittade förklaringen till läckan, ett större rosthål i vardera hörn samt 5-6 mindre som satt spridda längs nederkanten av rutan. Verkar som att någon desperat försökt täta detta tidigare med tanke på den otroliga mängd tätningsmassa som satt kring kromlist och ruta. Nu är rosten bortslipad, hålen spacklade och allt lackat! I morgon väntar kladdjobbet med tätningen. Stort tack till Lars som varit en fin hjälp längs vägen!
  4. Eller gör som jag, älska din 6:a Visst 6:an är ingen racer, men det är å andra sidan inte jag heller, så vi passar bra ihop. Det lite roliga är att idag känner man sig nästan unik med 6:an kvar, om jag inte fått det helt om bakfoten minskar de väl för varje dag pga ombyggnationer?
  5. Absolut, ska göras. Har inte vart här sen forumet uppgraderades så jag ligger lite efter på den fronten
  6. Det låter ju väldigt bra! Jag skickar över ett PM till dig med min mailadress så får du gärna skicka artikeln. Vet att jag sett den förut någon stans men jag är inte ägare till just det exemplaret av tidningen.
  7. Har länge haft problem med att det läcker in vatten i min bagagelucka genom tätningen kring bakrutan. Har beställt ny gummilist och står i valet och kvalet om jag ska försöka mig på bytet själv eller lämna in det till glasmästaren. Vad tror ni? Är det överkurs för en amatör?
  8. Jag lyssnar och lär! Två oberoende som säger samma sak, då måste man ju lyssna. Pausar problemet till hösten och håller tummarna för en regnfri sommar
  9. Leijon...jag smyger mig in lite i det här ämnet och lånar tråden.. Jag har problem att min bakruta läcker som ett såll i listen, allt hamnar i bagageluckan. Förra året tätade glasmästaren den på rutsidan, alltså inte kaross sidan, med sån där svart gucka. Å det hjälpte inte ett dugg. Sen lade jag detta på hyllan inför vintern. Nu är man ute och rullar frekvent igen och börjar tröttna på att välja 100% soliga dagar att åka på. Så jag var inne hos en ny glasmästare och frågade lite vad man kunde göra, varpå han påstod att man måste plocka ut hela rutan för att komma åt att täta från andra hållet. Stämmer verkligen detta, om jag tar bort kromlisterna borde jag då inte komma åt och täta utifrån? Ett andra problem är att nån har lackat om bilen och snålat lite för de har bara maskat av listen så det är lackat hela vägen fram till kromlisten. Vågar man ta bort kromlisten eller tror ni lacken kommer knäcka loss? Kanske ska man skära med rakblad runt listen först för att vara på säkra sidan?
  10. Glömde bort att svara...lagret är nu justerat och allt gick bara bra!
  11. Check, mycket fett i kåpan! Det är bara en justering som ska göras, inte byte.
  12. Svammel? Det är ju sådana här svar man bara älskar, utförligt med hur man går tillväga och vilka risker det kan innebära, alla svar i ett, klockrent! Verkar ju vara rätt simpelt, ger mig på det till helgen! Tack, tack för snabba och bra svar!
  13. Nu var det ett tag sedan man postade frågor här, men solen har tittat fram och bilen är nybesiktigad. Fick påpekande om att det var ett litet glapp i höger hjullager fram och att det skulle vara så lätt att ordna vilket lät bra. Då det är min första gång jag ger mig på detta (är säkert grundsaker som jag borde känna till ) , är det något speciellt jag ska tänka på?
×
×
  • Create New...