Jump to content

Anderzzon

Medlemmar
  • Inlägg

    90
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Anderzzon

  • Födelsedag 1984-07-20

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Anderzzon's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Tack Per! =) Hehe jo det ligger något i det!
  2. Oj vad tiden har gått fort, nåväl jag har haft problem att uploada bilder Har väl även fått en del tankar på att byta till en billigare motor, men när man kikar på priserna Mustangerna har så finns det en del andra bilar som från 1969 som har en del att erbjuda. Men vi får se vad som händer Här finns en länk på när motorn går! =) Dock finns ett läckage vid svänghjulet, ska ta isär och se vart det igentligen läcker. Misstänker kamaxel pluggen men man får ta en titt på det.
  3. Ser riktigt bra ut! =) Det enda man kunde önska är lite mer renare motorljud.
  4. Hej! Hur går det med renoveringen? Nyfiken som tusan! Som alla andra Haha! =)
  5. Precis det är Probe kolvar, det blev även en Comp Cam art:33-782-9. (Roller mekanisk) Kikat en hel del på olje modifieringarna och tror jag har rett ut dom viktigaste bitarna iaf. Det har blivit några tvära kast i projektet, har insett att mitt stora intresse ligger i motorer/drivlina. Så igår sålde jag Mustangen för att göra rum för inköp av en bättre Mustang som inte har så mycket rostlagning på listan. Var faktiskt igår och kika på en Mustang Fastback som var perfekt för mitt ända mål men budgivningen stack iväg så jag får kika vidare Annars går det framåt med motorn, remsystem, vipparmar,insug är kvar på listan. Har även byggt en liten vagn för motorn så man kan provstarta den. Rätt skönt att ha hjul på grejerna så man slipper böka runt med motorlyft så fort man ska flytta den! Hade en annorlunda metod för att kolla Piston to Valve Clearence. Var kul att se hur nära ventilerna går kolven, allt låg inom tolleranserna. Hade gradskiva etc såklart monterat så jag kunde se vart jag befann mig hela tiden. Med hjälp utav andra ventil fjädrar så kunde man förhand trycka ner ventilen utan att skada något. Rätt intressant måste jag nog säga, man utvecklas i takt med projektet. Jag har nog köpt allting en gång, för att sedan sälja och köpa andra grejer. Men jag antar man inte är ensam om det?
  6. Jobbade inom ett företag som sålde nyckelfräs maskiner och OBD programmerare till låssmeder. Som ovanstående skrev så ring runt till alla låssmeder i närheten sedan utöka och ta "nära" städer. Minns inte exakt hur tillvägagångssättet är med en Mustang 00. I regel kan man plocka isär tändningslåset eller dörrens lås för att kunna få fram delningen på nyckeln och fräsa den. Trixet är att få transpondern (nyckelns digitala kod) att accepteras av bilens ECU. Troligtvis måste man ta bort alla digitala koder innan ny nyckel programmeras pga stöld säkerhet. (Ibland kan detta vara inbyggt i ECU) Tycker du ska ringa till en Ford Verkstad och prata med dom. Dom kan ju alltid lösa saker men det kan kosta så ringa runt som sagt till många låssmeder. Bästa vore om dom kunde komma ut till dig så du slipper transportera bort bilen. Lycka till!
  7. Har inte provat Allstar men funderar på dessa, dom finns i örebro och har faktiskt väldigt bra pris på Champion kylare. Kika gärna på http://www.agwprodukter.se/ Ska nog prova en sån kylare, dom är ju ruskigt prisvärda =) Eller är det någon som har några invändningar på Chamion kylare i alu?
  8. Om ni undrar hur det går, så pågår monteringen! Saker har kommit i mellan som bruksbilen etc! Sen monteringen i sig har tagit längre tid än förväntat, med hellre rätt än fel. Fel kan det trots allt gå ändå =) Har monterat vevaxeln och kamaxeln och kontroll mätt spelet som är inom tolerans. Nästa sak blir att slipa in ring gap, då min var 0.2mm för tighta. Hade föredragit Non-File ringar men maskin verkstan hade köpt File-To-Fit rings. Antar att man får spendera x antal timmar och få lite erfarenhet av det också =)
  9. Härligt, då är det rätt val för din smak! =)
  10. Inte för att detta behöver vara felet på just din motor men vill ändå dela med mig denna historie! =) Hade likadant fel på min systers bil (nyare bil), motorn gick perfekt när bilen stod stilla. Motorn var allmänt pigg och jag provkörde bilen på en 90 sträcka och kände inga fel. Till slut så öppnade jag motor huven igen och då hade den tryckt ut olja lite varstans. (Ganska riklig mängd) Torkade av allt och kontrollerade slangar etc. Provkörde en gång till med samma resultat! Men kunde banne i mig inte förstå vad som hände! Av rent flax och brist på ideer så drog min far upp olje stickan. Då hade syrrans kille av misstag fyllt på för mycket, stickan gick trögt och hade två spår att gå ner i. Han hade då inte tryckt ner oljestickan ordentligt. Det som hände var när motorn blev belastad så får man högre vevhus tryck och då kollapsa detta och tryckte ut olja! Vill inte klampa nån på tårna och du är säkert en erfaren mekaniker men ibland så kan det vara en enkel förklaring =)
  11. Per, Tänkte på Magnaflow dämparen. jag letade på youtube och kunde hitta detta: Funderar på hur det låter endast bara med Magnaflow dämparen utan några extra dämpare. Är det alldeles för högt som glasspacks?
  12. Det finns också väldigt billiga alternativ. T.ex. http://www.ultrastang.com/products3.php Dessa kit säljs utav flera men jag hittade inte dom länkarna. Kommer ihåg iaf att dom var china producerade, precis som Reybestos enligt dom när jag mailade dom. Väldigt mycket för pengarna, men jag har inte en aning vad för kvalite dom har. Så om nån har provat dessa så vore det av stort intresse! //Jocke * Hittade länken: http://www.discbrakeswap.com/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=1&page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=418&category_id=1
  13. Har pysslat en del och beställt grejer från USA med flygfrakt. Målet är att få igång motorn i sommar (Juli/Augusti) så kände att det var dags att ta lite krafttag. Beräknade komp. förhållandet och det såg bra ut. Blev ca 10,6. Verktygs kitet från comp cams var sådär, vingligt men jag är osäker på om man brukar använda det till mätning av deck höjd. Man såg direkt att infästningen för indikator klockan var en skruv istället för V klämma, riktiga hobby grejer men efter lite pyssel fick man indikator klockan stabil. Tog även och lackade blocket, det var svart innan och bestämde mig för att jag gillade svart istället för ford blå. =) Om sista beställningen går hem nu så kan jag skruva ihop vevaxeln och kolvarna i kommande helgen. Topparna ska jag ställa in öppningstrycket för fjädrarna och montera ihop allt, funderar även på om man skulle skruva isär hela vipparms bryggan och göra rent då man inte riktigt vet vad som kan ha följt med oljan vid raset. En funderingen som kommit upp är alla olje modiferingar, ska kika lite närmare på det i veckan. Jag köpte en hög volyms pump och vissa trycker i brickor och modifierar även olje kanalerna vid vevaxeln så dom matchar med alla ramlagren. Har även sett att vissa modifierar mellan topparna vid lyftarna. Vissa modiferingar är redan gjorda t.ex. har jag sett 2 lager är matchade men inte dom andra. Kommer dock inte riktigt ihåg hur alla olje modiferingarna gjorde nytta med hydraliska lyftar vs rullmekan lyftare. Det som känns sådär är att om man öppnar upp nånstans extra så blir det såklart mindre olja nån annanstans. Förslag mottages gärna! Så ska jag läsa på igen om hur allt fungerade =)
  14. Nej då, allt skulle vara i lösa delar. Som jag skrev förut så är det ganska lång historia och det känns sådär att smutskasta på forum, så nu blickar vi framåt! =) Ska någon lämna iväg något till motorfirma i västerås så skrev ett PM så kan den personen få historien. Ha en bra påsk gott folk! =)
  15. Janne, jo det blev tyvärr så! Efter många om och men så börjar det ta sig! Tog och gjorde en liten prov montering av alla "stora delar" för att se vad som saknas, mycket jobb kvar! Ska lacka blocket, rengörning, kontroll mäta, justera in öppningstrycket för fjädrarna på topplocken, innan montering.
×
×
  • Create New...