Jump to content

Mickey

Klubbmedlem
  • Inlägg

    30
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • CMC
    9367
  • Region
    Syd

Mickey's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Mickey

    Kylare

    Skillnaden ser inte så stor ut på bilderna som du tog. Det exempel jag hört var någon som beställt en ny kylare till en äldre Mustang och fick en med modern kylare med expansionskärl. Kylaren passade säkert men skulle se helt fel ut i en klassisk Mustang om det inte var en Funny car eller nåt.
  2. Mickey

    Kylare

    Jag hörde med Malmö Bilkyl, men blev mindre imponerad när de först sa att det inte gick att renovera och sedan sa att han inte var riktigt säker. Misstänker att gamla jänkare kanske inte är deras specialitet. Laurel Mountain Mustang verkar riktigt billiga och säljer ett 20", tre raders till min -67a för $189,95. Även om deras kylare kan vara bättre än originalet är frågan hur "autentiska" de ser ut. MrTurbo_1645, har du sett någon skillnad i utseende från din ursprungliga kylare? Jag har hört en del skräckexempel där kylaren säkert är mer effektiv, men där utseendet skiljde sig helt från originalet.
  3. Mickey

    Kylare

    Hej, Det verkar som kylaren har fått skräp i någon av kanalerna och måste bita i det sura äpplet nu med ett byte. Nu kan jag antingen köpa ett nytt eller skicka in det för renovering. Frågan är vilket alternativ som är bäst och tänkte höra om det finns någon som har en åsikt om det. Jag har varit i kontakt med Veberöds bilkylarservice och fick ett pris på 3000.- för att sätta in ett 3 raders istället för 2 som jag har nu. Hansen Racing säljer ett sprillans nytt "heavy duty" med två rader för 3290.-. Det låter väldigt frestande att köpa helt nytt, men misstänker att tre raders kan hålla längre. Hur skulle ni gurus valt? Anders
  4. Jo, jag tror du har rätt och måste nog bita i det sura äpplet och köpa en ny kylare eller renovera den gamla Jag kan få den renoverad hos Malmö Bilkyl med tre raders kanaler (nu har jag bara två) och de sätter på nya kylflänsar osså för 2000 ex moms. Det var ett antal års garanti med på köpet, så det lät rätt bra. Hittade en bra artikel som jag tyckte var bra : http://www.arrowheadradiator.com/overhe ... _cures.htm Arrohead har också väldigt billiga kylare, kolla in vad de tar för din Musse här: https://www.arrowheadradiator.com/online%20Pricing.asp Tack för tipset Anders
  5. Tyvärr gick det inget vidare, med att rensa kylaren heller Tog loss slangarna från kylaren och tryckte igenom så mycket vatten och det var kristallklart när det rann igenom. Så kylaren verkar frisk. När jag spolade resten av systemet så är det fortfarande en del sörja. Jag sparade en del av vattnet och kunde komma fram till att det mesta verkar vara rost(!). Efter vattnet hade stått över natten så låg det en brun sörja som fastnade på magneten som jag körde ner. Har spolat ett 20 tal gånger utan att bli av med skräpet. Kan detta vara en trolig orsak till motorn går varm då man kör på motorvägen Det är ganska frustrerande problem eftersom det normalt brukar vara omvänt och motorn går varm vid tomgång då det är skräp i kylaren Jag sa tidigare att tändstiften var nya för säsongen. Hade tidigare Autolite som inte fanns hos min favoritbiltillbehörsaffär och provade med NGK istället. Är det inte så att tändstiften också bidrar till en del av värmen då de bildar gnistan och temperaturen är beroende av isoleringen på stiftet? Har ingen temperaturkurva på varken NGK eller Autolite, men det ser ut som NGK har en mindre "yta" att kyla. Har även provat att ändra tändningen fram och tillbaka, men det blir ingen större temperatuförändring. Motorn verkar gå bäst om jag ställer tändningen litet högre än det som rekommenderas. Förgasaren är också genomgången och allt ser fint ut förutom kallstart eftersom fjädern verkar litet slö och har inte hittat någon ny än. Det luktar mycket bensin då jag startar bilen i garaget, och den drar nog litet mer än vad den gjorde innan. Nivåerna i förgasaren håller måtten och det finns inget kvar i portarna efteråt heller. Känns som allting arbetar mot en när jag försöker göra det bättre Kanske skall jag byta tillbaka till mitt gamla skrot Alla ideér mottages med glädje och speciellt av er som haft samma problem som jag har Anders
  6. Jo, jag såg den artikeln också och det finns en kåpa och slangen verkar inte nypa. Hittade två andra diskussioner på FoCoMo där jag hittade ett par med liknande problem: http://www.fomoco.com/forummain/reply.a ... ply=207391 http://www.fomoco.com/forummain/reply.a ... ply=197388 Tror att jag får vända upp och ned på min kylare och spola den ordentligt. Anders
  7. Tack för tipset och tror att jag skall undvika den där båtägaren du lämna in din förgasare till Mätaren visar nu runt 2/3 av max tryck och verkar hålla trycket rätt stabilt efter motorn har blivit varm. Tomgången gick ned så pass att tändningen också gick ner en bit. Efter att jag justerade upp tändningen så gick den jämnt och fint igen. Känns skönt att veta pumpen verkar hel och fin Anders
  8. Jag kanske har varit litet för ivrig när jag värmer upp, men inte helt säker på det är den riktiga orsaken. I våras renoverade jag förgasaren (2 portars Autolite 2100), och bytade packningar m.m. Då gav jag också en ganska generös bränsleblandning därefter. När jag ströp portarna igår så gick också oljetrycket ned. Uppenbarligen verkar det ha ett samband, men förstår inte helt hur det hänger samman Anders
  9. Hej, Har haft problem med kylaren under sommaren. Jag har precis spolat kylaren ett antal gånger, rensat med med nått dyrt gojs och fyllt på med 1:1 blanding av glykol. Har även satt i en ny termostat med nytt hus. Tyvärr blev det ingen stor förbättring, men motorn blir litet mindre varm. Det har inte varit några problem med kylningen sen tidigare. Jag har nyligen satt in en elektronisk tändning, nya tändstift, bytat fördelarplatta och ställt in tändningen efter konstens regler. Vid tomgångskörning eller när man ligger och fiser runt 50 så är det inga problem och motorn har en normal arbetstemperatur. Det är först när jag kommer upp i 70-90 km/h som temperaturen stiger. Kan tändningen fortfarande vara felställd eller har någon några andra ideér på vad det kan vara? Tacksam för förslag, Anders
  10. Det är ju riktigt att det är bra med ett högt oljetryck, men är det ingen risk att det pyser ut olja någonstans om det skulle bli för högt? Vill vara litet försiktig som nybörjare
  11. Hej, Jag har precis bytat oljetrycksgivaren på min 289 och innan motorn blivit varm så står mätaren ruggigt nära "H". Efter motorn blivit varm går den ned till 2/3. Några förslag på vad som kan vara problemet här? Anders
  12. Jag hittade en bra artikel om timing som förklarar det mesta: http://www.fordmuscle.com/archives/2000 ... ndex.shtml Nu lyckades jag äntligen hitta det sista problemet som var på plattan som brytarspetsarna sitter på. Det var en liten plastaxel som påverkar fjäderbelastningen i plattan som hade fått en känga. Istället för att bara plattan kunde vridas runt sin axel, så kunde den även vridas i sidled också...detta påverkade i sin tur avståndet mellan brytarspetsarna och fick en väldigt skakig upplevelse. En ny platta kostade 135.- och livet börjar kännas härligt
  13. Kanske och skall kolla kamkedjan också. Det kanske är jag som tänker fel, men borde inte tändningen ändra sig efter man kopplar in vakuum slangen? Anledningen till att man kopplar bort vakuumslangen är väl för att ge en belastning som i sin tur sänker varvtalet. Om det inte är något vakuum i fördelaren kommer ju inte platten i fördelaren att påverkas heller. Därför borde väl också tändningen ändra sig när man kopplar in vakuumslangen igen och varvtalet ökar något, eller?
  14. Nu har problemet gått över i att tändningen istället När jag ställer in tändningen först utan vakuumslangen inkopplad till membranet, så går allting bra och motorn går jämnt och fint. Sen när jag kopplar in vakuumslangen på fördelaren igen tillsammans med förgasaren, har tändningen ändrats... Kan detta också ha med luftläckor att göra? Den enda läcka där kan vara är i så fall inne i förgasaren. Misstänker att det har med tomgången att göra, men kan inte ställa den så lågt som det står i "boken" (475 rpm om jag minns rätt). Den lägsta tomgången jag kan få utan belastning innan den dör är runt 800, men varvtalet står och svänger upp och ner en del. Jag provkörde den i alla fall, men kunde inte trycka på gasen utan att hålla på att kväva motorn. Börjar snart bli desperat...känner ni någon i närheten av Malmö som skulle kunna hjälpa mig eller har ni några ytterligare förslag?
  15. Hann inte med att testa, men lyckades i varje kolla igenom fördelaren och tyngder och fjädrar verka sitta stabilt. Även vakuum membranet verkar vara intakt. Jag har fixat nya slangar och skall se till att det inte är några smygläckor som spökar. Hoppas bara att jag hinner med att testa imorgon och tack för alla goda idéer så länge.
×
×
  • Create New...