Jump to content

Bosse N

Klubbmedlem
  • Inlägg

    222
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

Bosse N last won the day on 26 april 2023

Bosse N had the most liked content!

Medlemsinformation

  • CMC
    2999
  • Region
    Värm/Örebro

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Bosse N's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done
  • One Month Later

Recent Badges

3

Omdömespoäng

  1. Tack för svaret Rsracing. Jag gör som du föreslår och eftersom jag alltid för "loggbok" på alla körningar, tankningar och ev. reparationer inklusive kvitton så finns allt noterat och klarlagt för näste ägare då "loggboken" följer bilen.
  2. Jag skulle vilja ha åsikter om service på min Mustang 5,0 2015. Ska man lämna in åbäket och betala flera tusen för att bl.a. få bytt olja och oljefilter plus att de tittar i de genomskinliga behållarna för bromsolja och expansionskärlet för kylarvätska när det är så fruktansvärt enkelt att göra detta själv. Visserligen blir det inte noterat att det är gjort men gör jag det själv så vet jag att filtren är bytta samt vilken olja jag använt. P.s. Har haft hobbybilar sedan början av åttiotalet och har alltid "servat" dessa bilar själv och det har aldrig varit några problem. Nu har dessa bilar varit av äldre årsmodell så det är därför jag är tveksam till hur jag ska göra. Någon som har några synpunkter? /BosseN
  3. Okej! Tack för svar och synpunkter/tips. Bilen kommer ju att bli oanvänd hela (långa) vintern och när solen och vårvärmen återkommer får vi se om och hur allt fungerar. /Bosse N
  4. Tappar den inte en del info om man kopplar bort batteriet? (Det var lite enklare med den gamla -65:an)
  5. När jag mätte upp spänningen på batteriet i min GT -15 häromdagen så låg den på knappt 12 V. Laddade upp batteriet med Ctec laddare som dagen efter uppladdningen visade 12,58 V. När jag efter tre, fyra dagar gör en ny uppmätning visar instrumentet 11,98 Volt. Kan man säga att detta är normalt eller är det dags att införskaffa ett nytt batteri? Kan tillägga att bilen är avställd och har inte rörts efter laddningen. /Bosse N
  6. Okej! Tack för svaren! /Bosse N
  7. Är det dekorationshylsor (eller vad det kallas) över hjulmuttrarna på en Mustang GT årsmodell 2015? Samtidigt undrar jag om någon känner till vilken gänga hjulmuttrarna har (M14x1,5)? Bosse N
  8. Tack för svaret Martin.
  9. Är det några speciella årsmodeller som har problem med vibrationer i drivlinan? (Avser årsmodell 2015 och nyare) /Bosse N
  10. Vilken tur att jag inte ställde samma fråga innan jag köpte min -65 HT För drygt 19 år sedan anskaffade jag min Mustang och jag har "tummen nästan mitt i handen". Mustangen jag köpte var körbar men inte i det skick jag ville ha den men efter vissa justeringar börjarde den bli ganska acceptabel. Några av det jag bytt är bl.a. fördelare, ventillyftare, vattenpump, kylare, bensintank, mätarhus eller vad det kallas, diverse lister, en hel del gummilister, golvmatta, övre a-armar, någon styrled, bromscylindrar till trumbromsarna bak med bromsbackar, bladfjädrar, dachpad, stötfångare, koppling och samtliga lamphus plus allt annat jag glömt. Enligt min mening, som alltså har tummen näst intill mitt i handen, så är en Mustang av de första tillverkningsåren otroligt lätt att skruva med. En del har jag fått hjälp med av kompisar och av företag som sysslar med bilar av amerikanskt fabrikat så jag kan absolut rekommendera att skaffa en tidigt tillverkad Mustang. Dock bör man vara medveten om att komforten under inga som helst omständigheter skall jämföras av en moderbil. Mvh Bosse N
  11. Kan någon svara på om "moderna" Mustanger har gått över till det metriska gängsystemet eller är det fortfarande tum som gäller? Om det är mm som nu mer gäller när gick de över till det? Fr.o.m. vilken årsmodell? /Bosse N
  12. Tack för svaret Per!
  13. Är det någon som kan svara på vilken typ av glykol man ska använda när en vattenpump i aluminium monterats? Pumpen sitter på en -65 med 289:a om nu den uppgiften är intressant i sammanhanget. /Bosse N
  14. Tack för utförlig beskrivning Per. Ska kolla lite nu när höst och vintersäsongen är här. Speciellt intressant är om kulan du nämnde överhuvudtaget är på plats eller om den sitter fast i gamla avlagringar. Jag har faktiskt inget minne om någon kula öht. Power Valve är bytt då den var med i renoveringssatsen. För övrigt kan jag nämna att bilen går och startar helt förträffligt och att det är de jag kör om som kan ha synpunkter på att det kommer mindre trevliga avgaser ur mina avgasrör när jag "ger järnet".
  15. Tack för svaret. Mätfel tror jag inte på. Jag går ju efter bilens mätarställning resp. bensinpumpens angivna volym när tanken är full eller rättare sagt när överfyllnadsskyddet slår ifrån och försöker alltid på hemmaplan tanka på samma pump (mätare). Bara att dividera antal liter med antal mil. Har alltid sedan jag ägt bilen i snart 16 år fört anteckningar om när tankning skett, mängd och mätarställning. Kan dock tillägga att angiven bränsleförbrukning avser till 95% landsvägskörning vilket det till största delen är frågan om. (I stadskörning vill den ha "lite" mer kanske 1,8l/mil men det är ett uppskattat värde) Har bytt allt enligt vad som var med i renoveringssatsen. Tyvärr kommer jag inte ihåg storleken på primärmunstyckena. (Har en liten aning om att jag sett siffrorna 48 men är väldigt osäker) Flottörerna mättes in med "mätstickan" som medlevererades i renoveringssatsen och flottörerna är tillverkade i mässing. Ska kolla upp mera senare men nu är det förberedelse för Rättvik och CCW som står på agendan. Åter igen: Tack för svaren! /Bosse N
×
×
  • Create New...