Jump to content

Mmmange

Medlemmar
  • Inlägg

    109
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About Mmmange

  • Födelsedag 1969-11-02

Kontaktvägar

Mmmange's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Jo, jag tror oxå på det...när det gäller orginalmotorer. Men om man som jag har lite andra grejer då? Funkar det med orginal brytare då? Hmmm.. Jag vet inte vad gränsen går för att använda orginalbrytare v.s. Pertronix v.s MSD.
  2. Mjaaaa...nog är det så. Men det kostar ju en slant att köpa MSD eller nåt sånt. Jag kör som sagt met Pertonix och det funkar faktiskt ganska bra. EFTER jag lagt en bricka så jag fick den gula pricken i rätt nivå. Och då hade jag den lilla plastbiten som följde med som mall till att ställa in avståndet...så efter MYCKET strul funkar det bra. För både höjd och avstånd är mycket viktigt för att det ska funka! Men när jag en dag hittar en näve pengar i plånboken byter jag nog oxå till nått bättre... Typ MSD.
  3. Kolla inlägg #29! jag hade samma bekymmer tills jag kom på detta. (samma svar som du fick från Pertronix) Och för mig var det lösningen...nu funkar bilen kanon efter jag la en bricka under. http://mustangclubsweden.org/showthread.php/11944-67-HT-CMC2466-quot-Jag-skulle-bara-quot?p=94870&viewfull=1#post94870
  4. Håller med Janne! Jag tror...nä, vet att det finns bilar i 125000kr klassen som är okej. Jag köpte min för 120' (trots att jag hade ett maxtak på 100' så insåg jag att det fanns inga bilar som var värda att köpa för de pengarna) Den var i "skapligt" skick men motorn var trött och kromen glänste inte som förr. Dock tror jag att jag gjorde ett klipp för att när jag började renovera "Lite grann" som jag sa att jag INTE skulle så märkte jag att bilen inte blivit spacklad, rostlagad, fusklagad eller "fipplad" med utan när jag började slipa ner den till platen så var den hur fin som helst! Nåja, hur den historien slutar det finns på en annan plats här på forumet Men 125000:- för en 67:a HT i hyfsat brukskick kan man nog räkna med.....men sen om man får lusten till det (och pengarna) så bär det iväg 100000:- till! LÄTT! Även fast delarna till den är hyfsat...näää.. riktigt billiga! Jag flippade ur rejält och började renovera utan att ens fattat att det är nån annan konstig gänga i gamla amerikanska bilar. Men OJ! Vqad jag lärt mig under resans gång! Både hantrera svets, slip, tennlödning (!), funktion och konstruktion. Dock lämnade bort motorn för där kände jag att tid och kunskap räckte inte till. Ja, och lacken såklart. Men jag fixade till det mesta själv med STOR hjälp av kunnigt och trevligt folk här på forumet !!!!!! Samt på lite olika firmor som klubben rekomenderar. Ja, det har varigt en lång, dyr och otroligt lärorik tid när jag låg VARJE kväll i garaget på jobbet och grejade. Nu är det en del småsaker kvar, men inget som är livsviktigt. Men nu har jag en bil med nyrenoverad motor, nylackad, TOTALT rostfri och i ett mycket mycket bra skick om jag får säga det själv! Jag har alltså lagt ner 220-230' för den + MINST 1000 timmar. Men jag tror inte att jag skulle få mer än 170' för den eftersom det är en "Vanlig" HT...men vad vet jag. Så jag vet inte om det är en investering att köpa en gammal Mustang men absolut 1000 timmar av glädje, sorg, frustration och utveckling. Och varje gång nån kommer och ser bilen och utbrister OJ VAD LÄCKER! Glömmer man allt jobb och alla pengar man lagt ner på den..utan bara njuter och känner sig stolt! Men jag tror att OM jag inte renoverat den och haft den som den var när jag köpte den och bara kört den som den är så skulle jag nog idag tröttnat på den och sålt den. Fast alla är ju olika (tack o lov).. Men det är min erfarenhet och syn på den underbara bilen FORD MUSTANG!
  5. Oj oj oj oj!!! Ni har verkligen gett mig gråa hår, svårt att sova, stressvarning, ja, kalla det va ni vill, men GISSA om JAG var närvös när jag skulle besikta min 67:a med KRAFTIGT ombyggd motor, KRAFTIGT fetare-däck-som-tog-i-skärmkanterna-överallt-däck.... ja, jag var mer nörvös än att gå till tandläkaren som både är läskigt OCH dyrt PLUS att det ofta gör ont! Ja, hursomhelst blev jag närvös när jag läste detta inlägg om att byta motor och allt där runtomkring.. hursomhelst, här är MIN historia: Åkte till besiktningen med klump i magen, fast jag kollat bilen 1000 gånger...jag visste att bromskontakten var ganska dålig, men med lite buntband grova ord och lite milt våld så fungerade den...ibland. Hade även bytt blinkers relä som dagen före hade gett upp och bara blinkade en gång varpå den bara dog och blinkersen sluta fungera. När klockan började närma sig ödes tiden så backade jag ut ur garaget och började smyga iväg. Fick då en flashback som sa till mig...provbromsa! provbromsa! ja, ja....de fungerade sååå bra! KOLLA HANDBROMSEN!! jaaaa..deet är lugnt.. IIIIIIIGH!!!!!!! Va f-n?! Meh!!! Det gick inte å få tillbaka handtaget!!!!!!! Men va F-N!!!! Dök ur bilen och in under...nä, allt såg ok ut. kollade handtaget, wiren, och DÅ! såg att den fastnat i wiren till fläktspjällen...PUH!!! sååååå...nu då!! Åkte till besiktningen så vackert...checkade in, väntade...väntade....väntade...(kändes som en evighet!) TILLS! mitt reg. nummer kom upp på tavlan. Hjärtat slog i 200....bilen startade...rullade försiktigt fram till porten, lade i växellådan i "P", klev ur bilen och..."-Hej hej" sa jag glatt.. -hmmm, ja, hej... sa en röst. OJ! det var en mycket allvarlig man i övre medelåldern, säkert en gammal polis, kändes det som. -GRATTIS! då blir det väl spanska flaggan på rutan idag då!, tänkte jag.. han var myyyyyyyyyyycket noggrann och kollade allt! Det tog flera timmar kändes det som. Sen sa han: - öh, du...bromslyset funkar inte! Jag svarade snabbt.... -"Ja, jag förstod nästan det, ah, du vet gamla bilar, jag kollade den igår och då funkade den...man jag skall byta den till en bättre modell nu." Tiden gick....han kollade ALLT! tillslut sa han: -"Hoppa in så åker vi en sväng" *GLUP* tänkte jag....nu kommer domen mot mig! men han körde ut....gasade lite, nä mycket, och bilen accelererade KRAFTIGT och HÖGLJUTT! han parkerade och sa, "Så där ja...." Vi klev ur bilen...in på "kontoret"...han sa....INGENTING....skrivaren rasslade till och besiktningsprotolkollet kom ut. Då sa han: Jaha, ja...det så bra ut det där..men du får byta bromskontakten så blir det bra!" FYYYY F------N vad jag blev lycklig! Så mycket att oroa sig för men det enda jag fick nerslag för var den där sketna bromskontakten! SÅ.....summa summarum: JAG klarade det idag! och jag tror att det borde du oxå göra! Säg bara som sagt, kör försiktigt, motorn är inte inkörd än. Och visa att du är underlägsen, visa att du är okunning...men inte dum!, gå ifrån när han kollar bilen, ta en kopp kaffe eller nåt, så går det nog bra!!! LYCKA TILL!!! Sorry om det blev lite mycket text här, men jag vile bara skriva av mig för jag e sååå glad!
  6. http://www.websitefolder.net/vpautoparts2/Bakaxel.asp Ligger här: http://www.vp-autoparts.com/Info/sollentuna_sv.html Har funderat på samma sak.. Jag köpte nya "standard" härifrån men ångrar lite att jag inte köpte 5-bladiga då när man sitter tre i baksätet skrapar däcken i bakskärmarna
  7. Tjahoooo! Nu har jag fått nya däck o fälgar som skall på snarast. Kommer att sälja de befintliga här på forumet så fort jag har bytt...(American Racing 15") Det blev 17" Coys C5-or Ska bli spännande o se hur det blir! Bilder kommer JAG LOVAR!
  8. Självklart ska man dit! Frugan åker till Turkiet...men jag och sonen stannar hemma, så det blir en hel-helg i Tierp!
  9. tackar! ja, jag är ganska nöjd måste jag säga... det som kommer hända under vårvintern är följande: Montera centrallås, larm och elektrisk fjärrstyrd bagageöppnare fixa billjudet med biffiga (lätta)högtalare i låda i skuff samt koppla om förstärkaren och justera ljudbilden. Göra nåt åt resonansen vid vissa varvtal...kanske montera ett par ljuddämpare till eller nåt som gör det mer behagligt i kupén. Koppla in choke till fuggen Justera kickdownwiren Köpa nya däck o fälgar Sänka den ca. 1" fram Montera och koppla in varvräknare Ja....sen är det en massa små plock som alltid... Nästa vinter blir det bakaxeln som får sig en omgång med ny utväxling o diffspärr...hehe...men det får vänta som sagt. Bilder kommer under vårvintern! kanske nån film oxå
  10. Japp det lovar jag! jag har inte hittat nåt än...men letar febrilt.... Det är ju det där med ekonomin. Jag söker nån man kan handla av till räntefritt...eller ja...på avbetalning mot ganska bra villkor iallafall. Kanske löser sig innan våren iallafall. Jag hör av mig så fort jag bestämmt mig! :-) ...tror jag har gjort det nu! Blir nog en uppsättning Coys C5....som är jäääääätte ovanliga väl? nä, jag vet... De sitter på måååånga bilar. Men dock snygga och ganska billiga.... Återkommer snart med mer info...eller förresten mer info kommer i "min" tråd om renoveringen " jag skulle bara..." Så håll utkik!
  11. Ja, absolut! jag tänkte sätta ut dem på Blocket eller här på forumet efter jag hittat nya...och visst...jag är klart intresserad att sälja dem. Jag kan ta bilder av alla fyra så du ser i vilket (bra) skick de är i...och däcken. ge ett bud på dem så kanske det blir affär!
  12. Ja, jag hittade den tråden oxå...det var en hel del läsvärt där. Jag har kanske något spännande på gång. Men vi får se hur det blir om några dagar när jag får svar... ;-)
  13. Hmmm... En annan fråga då. Jag har hittat lite olika ställen där man kan handla. Men kan nån svara på vad man skall ha för mått på dem? jag skulle vilja ha 16 eller 17". Det enda jag vet att det är 5 bult och 114,3 men sen då? Vad har ni på era bilar? Vad passar?
  14. Jag har sökt med ljus och lykta efter nya snygga fälgar (och däck) till min Mustang 67 HT.. Jag har idag Amerian Racing Torq Thrust..tror jag de heter. det är 15" och däcken är fräsha...men jag är ute efter en uppsättning AMR Hopster, eller liknande. Men vaaaaaaar kan jag köpa sådana (I SVERIGE!!!) Gärna hos nån som tar mina i inbyte och att man köpa på avbetalning eller "räntefritt" Då jag har inte 15-20 lök att hosta upp direkt. Hjälp mig med nån bra handlare i Sverige. gärna runt Västeråstrakten...men, Det är inte jättviktigt.
  15. Jag har Magnaflows 3" Rostfria med X-pipa. Samt Hooker Headers i min 67'a. Jag tycker det mullrar fint tills man ger gas.. då ryter den väldans najs tycker jag. Problemet är resonansen vid vissa varvtal, men jag funderar på att antingen sätta dit ett par slimmade slutdämpare eller byta slutrör till de med "böj" på slutet så avgaserna går neråt istället för bakåt. Jag har lagt en film på youtube på hur det låter:
×
×
  • Create New...