-
Mätartavlor
Jag kan minnas fel och kan inte kolla just nu, men är det inte någon som brukar annonsera i varje nummer av Mustang Forum om mätartavlor?
-
Plåt mellan bakskärm och bakstam
Uppenbar fråga: Har du kollat dom vanliga ställena (Sven U, Tony, Roland)?
-
Fälgar till en 66:a
Tack för alla svar! Jag tror jag har grepp på det. Jag har originalfälgar med klor i kanten. Med andra ord borde jag kunna köra på i princip vilka 14"-fälgar som helst med rätt bultcirkel (Granada, tidiga Scorpio, Mopar o.s.v.), så länge dom inte är helt släta längst kanten. Borde inte vara helt omöjligt att få tag på, tycker jag...
-
Fälgar till en 66:a
Hej, Lars! Funkar även originalnavkapslarna med Granada- eller Scorpiofälgar (eller Moparfälgar)?
-
Fälgar till en 66:a
Ja, det är helt vanliga plåtfälgar. Huvudsaken är som sagt att originalnavkapslarna (och däcken, givetvis...) passar. Det är alltså framför allt en av fälgarna som är kass. Jag kan definitivt vara intresserad av att köpa minst en av dig. Vad ska du ha för en som ser hyffsad ut?
-
Fälgar till en 66:a
Hej, Jag behöver åtminstone en ny fälg till min 66:a HT. Jag har hört att PV/Amazon-fälgar passar, men funkar dessa även med originalnavkapslarna? Var får man annars tag på fälgar?
-
Bättringsfärg från Multona
OK, tack för tipset. Ska kolla upp den.
-
Bättringsfärg från Multona
OK. Du råkar inte händelsevis veta vad dom Volvo- och Mercedesfärgerna hade för beteckning?
-
Bättringsfärg från Multona
Hej, Jag tänkte köpa lite bättringsfärg, "Wimbledon White", till min gamla trotjänare. På den lokala OK-macken har dom bättringsfärg av märket "Multona" i en miljon nyanser (OK, en lätt överdrift) så jag kunde inte tänka mig att det skulle bli problem. Men det blev det... I deras katalog över bilmodeller och färgnyanser fanns inte "Wimbledon White" med under kategorin USA-Ford. Därför undrar jag om någon vet vilken Multona-nyans som motsvarar Wimbledon White, alternativt om Ford har någon modernare benämning på Wimbledon White som kanske finns med i katalogen. Eller i sista hand om någon annan biltillverkare har någon nyans som (mer eller mindre) exakt motsvarar Wimbledon White.
-
Konstigt motornummer
Tack för era svar. Jo, datumkoden tyder ju på att motorn är till en 67:a. Enligt bilens build sheet är själva bilen byggd i oktober 65, så om dom inte hade tidsmaskiner på Ford-fabriken tycks motorn vara utbytt (vilket inte är helt osannolikt).
-
Konstigt motornummer
Hej, Jag undrar om nån kan hjälpa mig att reda ut motornumret på min -66 HT. Motornumret är C5AE-6015E, vilket om jag har förstått rätt innebär att det är en 289:a från 1965. Men datumkoden precis ovanför är 6M15, vilket enligt mina efterforskningar skulle betyda att blocket är tillverkat 15:e december 1966. Det är något som inte stämmer här, är det en 65:a eller en 66:a? Tack på förhand!
-
Luftburksfråga
OK. Så slangen från oljepåfyllningslocket till luftburken är endast till för att ta in luft? D.v.s. det finns ingen risk för oljedimma i motorrummet o.s.v. om jag skippar den slangen och sätter dit ett lock med inbyggt filter istället? (Ursäkta dom dumma frågorna, jag vill bara vara säker på vad jag gör...) /Loffe
-
Vilka motorkomponenter passar ihop?
Här kan man se förslag på vilka kammar, förgasare, avgassystem o.s.v. som passar att kombinera ihop för olika ändamål (från "vridmoment och stadsbil" till "Pro Street och Race") för olika Ford small block-motorer: http://www.amotion.com/fsw.html Mvh, /Loffe
-
Luftburksfråga
Jo, Walter, det kan man antagligen. Det lutar nog åt att jag gör nåt sånt. Den allmänna åsikten bland dom "mekarpolare" jag har snackat med verkar vara att det är en bra idé att behålla den slutna vevhusventilationen, eftersom det är bättre att prutta ut eländet genom avgasröret istället för att ha massa oljedimma som ligger och skitar ner under huven. Har jag tur kan jag kanske rentav behålla underdelen från min gamla slitna luftburk, som ju redan har anslutningen. Jag får kolla skicket och diametern. /Loffe
-
Luftburksfråga
Hej, Jag har en amatörfråga som inte borde vara nåt problem för "proffsen" på forumet att svara på: Jag beställde en ny luftburk till min 66:a med 289 4V, och den nya luftburken hade ingen anslutning för slangen till vevhusventilationen. Frågan är nu hur jag löser det på bästa sätt? Måste jag skaffa en annan luftburk? Kan jag helt enkelt plugga igen vevhusventilationen? Byta Oljepåfyllningslock? Tack på förhand, /Loffe