Jump to content

Daniel CMC737

Medlemmar
  • Inlägg

    14
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Daniel CMC737's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Hej I den sats jag beställde så ingick enbart pinjong, kronhjul, pinjongmutter,shims till pinjongen, crushsleve (har inget bra svenskt namn) och packbox till pinjongen. Shimsen för att få kronhjulet i rätt läge ingick inte. Det finns dock flera olika satser att beställa som innehåller allt från endast dessa nämnda shims till en hel renoveringssats med hjullager osv. Vill du göra jobbet själv så finns det en bra beskrivning på Summitracing.com under tech tipps. Fundera lite på vilken utväxling du vill ha. De flesta, tror jag, väljer 3,55:1. Det förefaller vara så att utväxlingar över detta ger ett irriterande högt varvtal vid landsvägskörning. Allt beroende på vad du skall göra med bilen naturligtvis. Må väl
  2. Oj, Oj, Oj Mycket kommentarer vart det. Kanske får uttrycka mej klarare. Glappet jag avser har jag mätt på ytterkanten av monteringsflänsen för kardanstången. Shimset monterat på pinjongen var 0,015" (tum) eller 0.381 mm. Kronhjulet är inshimsat med 26,5 mm på vardera sidan. Denna shimsning varierar mellan alla axlar. Slitbilden är helt OK. Tipps om shimsning glapp och mått har bla. Stigs Axel mfl. bistått med så det betvivlar jag inte att är riktigt. Visst kan jag lämna in axeln, betala och rejsa med BMW mfl. men det kan ju vara roligt att göra något själv också, om inte annat så kan det ju vara lärorikt. STILL
  3. Monterat och klart Det var lättare än jag först kunde tro. Köper man den nya utväxlingen från Ford motorsport så utgår dom från de tolleranser som gäller vid tillverkningen av bakaxelhuset. Så i lådan följde det med en instruktion som direkt talade om vilket shims som skulle monteras med vilken pinjong (ex. 3,55:1 är märkt FA vilken skulle monteras med 0,015" shims). Sen var det bara att justera in kronhjulet så att slitbilden såg bra ut och glappet i pinjongen blev rätt ca: 0,5-1,5 mm. Bulta ihop och kör.
  4. Hej T10 Borg Warner lådan och toploadern är samma växellåda om jag inte misstar mej. Finns även en låda som kallas RUG-låda, skillnaden är att den senare har bakstruten i gjutgods isf. aluminium. Det finns en 4 växlad RUG med överväxel till salu (kommer snart på annan plats i detta forum). Må väl
  5. Hej Prova en beställning via Summit racing. Det har jag själv gjort och är nöjd med både delar och pris.
  6. Hej igen Lysande allt jag behövde fanns där.
  7. Hej Tackar för svaret, klocka mm. finns. Behöver ev. mått slitbilder liknande.
  8. Hej Håller precis på att byta utväxling på min 8.8" bakaxel. Stötte på en fundering. Hur kontrollerar jag att kronhjulet är rätt inshimsat kontra pinjongen? Någon som kan hjälpa mej med detta?
  9. Tjena Jag har sökt länge efter ett par fälgar till min -88:a. Viktigt att kolla är backspace som är 2,5" . Nuförtiden används ett sk. ET värde, det motsvar skillnaden mellan centrum på fälgbanan och fälgens anliggningsyta mot skivan/trumman, det värdet är normalt negativt (=breddat innåt ) det värdet är på din bil 19mm. Kolla in Peugeot fälgar dessa har ET16 och fungerar bra.
  10. Hej Har haft samma problem, byt motor och vaxelladsfaste sa loser det sig. sen kan du kolla att lankaget till kopplingsarmen inte glappar i radiell led. byt i sa fall aven bussningarna i kopplingslankaget. I England har man inte alla prickar som vi Svenskar onskar, hoppa du forstar enda. MVH Daniel S
  11. Hej Sitter utmlands och skriver dvs. inga prickar over vissa bokstaver. Har sjalv funderat och forskat i fragan och fastnat for Datsun 240 Z huvud och slavcylinder till hydraulisk koppling. Litet format pa bada som dessutom ar billiga att inforskaffa pa skroten. Har framforallt ratt slaglangd. Hoppas du forstar detta. MVH Daniel S
  12. Hej Trot eller ej men förgasare är en vetenskap. 1. Kolla membranet i accpumpen. 2. Justerskruvarna på förgasarens fram sida, grundinställningen är 1 1/2 varv utskruvade från botten. Därefter skruva ut till motorn börjar gå illa sedan tillbaks till motor får en lugn gång. Börja med den skruven som är på bilens högra sida, justera tomgången eftersom du växlar mellan h & v sida. Välj hellre än rikare blandning än en för mager då det kan få tråkiga följdeffekter. Denna justering tar en stund då du kommer att växla mellan h & v justerskruv me ge inte upp du hamnar rätt till slut. på´t igen
  13. Hej Klurigt att hitta den där färgen. Själv lät jag blanda till en par liter i vintras. Två komponent för pensling el. burk för sprayning. behöver du så får du ringa 0708-102130 Daniel
  14. Daniel CMC737

    Varning!

    Tråkigt problem det där. Har du eller någon annan kontrollerat spridar storlek och blandningsförhållande vid installationen. Det står i test instruktionen efter installation att det skall göras annars kan man råka ut för det du precis har gjort. För du fick väl med en anslutningskabel och ett datorprogram för att kunna göra efterjusteringar med följande tester, eller? En grundregel på V8 motorer är att alltid justera till "rich side of lean" dvs. hellre fetare blandning än för mager. På´t igen
×
×
  • Create New...