Jump to content

Bengan J

Medlemmar
  • Inlägg

    25
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • Stad
    Båstad
  • Intressen
    Musik. Mustang

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Bengan J's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Hej servade min 289: a 4V-65a den lät kanon när jag gasade några gånger ska sen köra en testrunda då ser jag att oljemätaren visar 0 på trycket. Kollar mätaren den är ok tar av ventilkåporna fördelarna och kör oljepumpen med en borrmaskin. Inget tryck ingen olja till vipporna. Tar av oljepumpen bytar till en ny oljepump, hittar inget fel undertill och sumpen är ren innuti. Sätter tillbaka sumpen, nytt oljefilter ny olja. Kör med borrmaskin och samma resultat igen kommer ingen olja. Men jag ser då att olja rinner ner på vänster sida i hålet där fördelarna sitter i motorn, ser ut som det kommer från avrinnings hålet från ventillyftarna men inte troligt då det är flera hål där oljan lättare rinner ned i sumpen. Eller kan pluggen till de borrade oljekanalerna i blocket släppt den vid fördelarna är ok i så fall den som är närmast då jag ser hur oljan rinner ganska mycket. Är detta möjligt att dom släpper plötsligt, har kört med motorn som är renoverad sen 2011. Hjälp jag börjar bli desperat fin sommar och bara problem. Finns det någon i närheten av Båstad som kan tänka sig att hjälpa en förtvivlad musseägare. Mvh. Bengan
  2. Gummibussningen är ny och tät. Då jag startade upp motorn första gångerna så visslade det i röret till oljestickan eftersom jag glömt att öppna ventilationen genom oljepåfyllnings locket som är kopplad med slang till luftrenaren. Dvs. ett rejält undertryck i motorn. Så som jag ser det så drar den tjuvluft genom pcv ventilen genom motorn upp till luftrenaren. Om den drar tjuvluft någon annan stans så borde det inte göra så stor skillnad när man håller för pcv ventilen? Pcv ventilen är kopplad till bakre uttaget på förgasaren det som är till bromsservot egentligen, har prövat att koppla den till rätt uttag (främre) men det gjorde ingen skillnad bara betydligt bökigare med slangen. T-stift 2 och 5 är sotiga de andra toppenfina om det nu spelar roll? Dom lever sitt eget liv våra gamla pållar. Bengan
  3. Man tackar för snabba och kloka svar ska kolla upp bakhjulen om de centrerar och även få kollat framvagnen yoke lagringen är bytt i vintras. Men någon fastskruvad tyngd på lådan har jag inte sett till? Bengan
  4. Hej! Har vibrationer i chassit på min Mustang 65:a som har funnits där sen jag köpte bilen för 3 år sen. Kommer som vanligt vid 80-90 km i timman. Alla däck bytta och balanserade men en av bakfälgarna var lite vind och krävde vikter på 80 g in och utvändigt för att bli bra. Bakaxeln är renoverad, kardanen är renoverad och balanserad, motorn är renoverad convertorn till växellådan är ny och oljemängden är rätt. Så det enda som jag inte gjort vid ännu är v-lådan en C-4 70 tals modell Kan den orsaka vibrationerna? Någon som har en ide? Tackar på förhand Bengan
  5. Hej! Har problem med lite hög tomgång på en renoverad 289:a med en Edelbrock 1405. 600cfm förgasare 4 port alltså. Då det är en automat så rycker det lite då man lägger i driven. Tar jag loss pcv-ventilen och håller tummen för hålet så blir tomgången rätt. Dessutom så smattrar den då motorn är varm, lite irriterande. Någon i Mustang encyklopedin som har någon ide´ Bengan
  6. Hej på er i höstrusket, nu är det nog dags att stanna i garaget till våren kommer. Som frågan lyder så undrar jag om det går att byta till en nyare typ av fördelare och ändå kunna ha varvräknaren inkopplad med motståndskabeln ? Fördelaren som sitter i är ganska sliten men med en fullt fungerande Petronix och inkopplad med motståndskabeln till T-spolen och 12 volt på givaren. Annars får det kanske bli en ny original fördelare i stället. 65:a med renoverad 289:a Kom på en annan liten fråga finns det något sätt att förhindra att en ny Holly förgasare oxiderar och blir ful med tiden? Tack på förhand Bengan
  7. Nu är bilen besiktigad med blankt papper bara att köra och se glad ut. Chassi numret fixades till med lite spackel och en vass rits sen lite färg över det hela. Trevlig musse sommar till er alla Bengan
  8. Hejsan! Ska besiktiga Musse 65:an nu för första gången och upptäcker att mitt chassi nr inte stämmer helt på framskärmen. Det är 5F07A64.... men på skärmen är 7 markerat som - alltså ett bindestreck i övrigt är det rätt. På dörren stämmer det. Ska man stansa dit en 7:a på - et. För övrigt så är höjden på siffrorna ca 4 mm trodde att dom skulle vara ca 7-8 mm höga. Någon som vet om besiktningen bryr sig? Tackar på förhand. Bengan
  9. Hej tar upp en gammal fråga är det någon som har ett foto eller nåt
  10. Hej en kort fråga Vad är det för gänga och vilken gängstigning på hjulbultarna? 8" axel 65:a 5 bult. Tack för all hjälp Bengan
  11. Har nu hittat en 8" bakaxel dock utan bromsar så jag undrar om någon har det liggande i garaget. Helst komplett men även delar är av intresse, till 5 bult fälg. Tackar för all hjälp bilen ska nog komma ut ur garaget till våren igen. Bengan
  12. Hej mustangvänner! Har en GM bakaxel på min Musse och den är helt slut, inte lönt att lägga pengar på. Eftersom det verkar vara omöjligt att hitta någon original så undrar jag om det finns något annat alternativ som passar. Alltså något annat fabrikat. Är ingen originalfreak som ni förstår. Ha det så gott i garagen Bengan
  13. Man tackar för tipsen, då är det som jag förstår inga problem att oljenivån är högt upp på stickan efter ca 5,5 liter olja. Har satt dit en ny orginalturbin som var delvis fylld med olja man bör kanske tömma ut den då det ev. är fel typ av olja?
  14. Halloy! Ska starta upp min renoverade motor och kommer att köra in kammen i 20 min på ca 1500 varv. Hur gör man då med oljepåfyllningen av v-lådan? konvertorn är fylld till knappt hälften. kan man hälla i 5-6 liter från början och sen efterfylla? Hälsningar Bengan
  15. Problemet löstes med hjälp av en kraftigare bult som var fingängad och de tre V-na alltså vilja,våld och vaselin. Bengan
×
×
  • Create New...