-
Autolite 1100 läcker efter ombyggnad
Acceleratorpumpens membran på min autolite 1100 hade passerat bäst före datum med råge och läckte lite bensin, så jag beställde ett ombyggnadskit (https://www.cjponyparts.com/carburetor-rebuild-kit-6-cyl-ford-1100-1965-1966/p/CRK901/) och passade på att byta ut alla packningar när jag ändå var igång. Körde med bilen direkt efteråt, och inga problem med varken läckage eller annat. Allt verkade tip topp Nu en månad senare skulle jag köra bilen till sommargaraget, men direkt vid uppstart så kände jag doften av bensin. Öppnade huven och det droppade kraftigt med bensin från flera ställen på förgasaren. Både från de nya packningarna, men också vid autochoken. Någon som har tankar eller tips på vad det kan bero på?
-
Få bra ljud i cab 65:a - högtalare var?
Hej, Är trött på det urusla ljudet jag har i bilen för tillfället. Det är något billigt tramssystem som förre ägaren i USA satte i bilen. Tänkte uppdatera/uppgradera systemet nu. Finns högtalare i kickpanelerna, och även möjlighet att stoppa in något i instrumentbrädan. Jag vill inte stoppa in något i baksätet, eller en baslåda i bagaget, utan tänkte mig ett bra frontsystem med bra ljud och åtminstone lite bas. Hur har ni det i era cabbar? Någon som kan inspirera mig eller peka mig i rätt riktning. Har googlat för att hitta både amerikanska och svenska sidor med information, men tycker att det är lite klent med detta. Tack på förhand!
-
Nästa huvudbry - försäkring
Varför betalar du inte 1000 kr i månaden när du ändå är igång? Den som betalar mest vinner!
-
Nästa huvudbry - försäkring
Uppdatering. Måste ju försäkra bilen, så jag ringde Länsförsäkringar för att skaffa en försäkring under tiden jag löser med att hitta en entusiastförsäkring. Befarade det värsta, men blev positivt överraskad. Helförsäkring med Länsförsäkringar gick på 1900 kr. Ställer jag av den på vintern så går den över till avställningsförsäkring och mellanskillnaden betalas tillbaka. Enligt killen jag snackade med så blir nog totalkostnaden för mig på en helförsäkring med avställning från Okt-Maj, efter återbetalning ca 1100 kr. Bra tycker jag.
-
Nästa huvudbry - försäkring
Sammanställer svaren jag får här medan jag frågar runt MHRF - Kräver att det finns max 30 bilar. Överstigs detta så krävs det att man har bur som bilen står i som går att låsa Länsförsäkringar - Max 4 bilar i garaget. Ingen dispens. Bilsport & MC - Max 8 bilar i garaget. För större garage, och utan bur, så krävs det en redogörelse från fastighetsägaren för vad som skett i garaget senaste 2 åren (bilstölder, inbrott, brand) och vilka säkerhetsanordningar som finns. Så nu befinner jag mig i Malmö, med garageplats, men där försäkringen inte gäller.
-
Nästa huvudbry - försäkring
Nu har bilen regbesiktigats och jag är på väg att skaffa en försäkring. Ringde länsförsäkringar, och jag uppfyller alla deras krav, förutom garaget. Max 4 bilar. Ingen dispens. Jag har bilen ståendes i ett flerbilsgarage (mer än 30 bilar) där det krävs elektronisk nyckel både för att komma in och ut ur garaget. Skulle gärna vilja ordna försäkringen så snart som möjligt. Tips emottages tacksamt!
-
Tips på bra besiktningsställe i Skåne för regbesiktning?
Tack för svar Mats! Nu var jag snabb på avtryckaren och bokade tid på YBB.se (Ystad Bilbesiktning). Kunnigt folk som verkar vara biltokiga och främst gamla amerikanare. Besiktningen gick galant.
-
Tips på bra besiktningsställe i Skåne för regbesiktning?
SÅ, ursprungskontrollen beviljad och ska regbesiktiga min 1965 Cab 6 cyl Tips på bra ställen i Skåne där dom har förståelse för gamla bilar?
-
Tips på bra besiktningsställe i Skåne för regbesiktning?
Hej, Bodde 3 år i Nederländerna och under tiden jag bodde där så importerade jag en bil från USA som jag regbesiktigade i NL. Nu har jag flyttat hem till Sverige, och söker efter information om införsel av flyttgods (bilen är flyttgods). Antingen är jag kass på att söka, eller har dålig syn, men finner det svårt att hitta information gällande proceduren för mig. Någon annan som tagit med sig bil som flyttgods vid hemflytt från annat EU-land som vill dela med sig? edit: har fått svar från Transportstyrelsen Hej! När du har tagit hit bilen så ska du börja med att ansöka om en ursprungskontroll här på Transportstyrelsen. Det är en dokumentkontroll som vi gör så du måste bifoga det nederländska reg.beviset i original. Köpehandling behöver du inte bifoga då du har ägt bilen mer än ett år i nederländerna. Kostnad för ursprungskontroll är 600 kr. Efter att ursprungskontrollen är klar och godkänd så får du klartecken att göra en registreringsbesiktning på ett besiktningsföretag. Det är i samband med det som bilen får sitt svenska reg.nummer och skyltar och reg.bevis skickas till dig. Kostnaden för reg.besiktning kan jag inte svara för då det inte är vi som gör den, men du får nog räkna med plus/minus 2000 kr. För skyltarna får du senare betala 90 kr/st. Jag biforgar info från vår hemsida om ursprungskontroll. http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsimport-och-ursprungskontroll/ Så min fråga kvarstår - tips på bra besiktningsställe i Skåne?
-
Chassinummer
När jag reggade i NL så stansade dom in numret på insidan av främre stänkskärm
-
vilka har hunnit komma ut i år?? :)
Solenoiden tickar. Hände vid något tillfälle förra året. Fixade genom att dra om någon kabel och sedan verkade allt perfekt. Gick igenom kablaget mellan solenoiden och batteri+generator(?) nu innan påskhelgen och det verkade göra susen. Bilen körde hur fint som helst nu under påskhelgen. Jag vet vad jag ska göra i helgen i alla fall.
-
vilka har hunnit komma ut i år?? :)
Och igår så ville bilen inte starta. Problemsökning påbörjad.
-
vilka har hunnit komma ut i år?? :)
-
Julklappen från Pony Parts anländ! Tyvärr besvikelse
Hej, Dom erbjöd att skicka en helt ny utan kostnad. Toppen! Vi valde dock att få en halvbra ersättning tillbaka och lappa ihop den själva. Mest för att slippa krånglet med tull (även om de bör vara tullfritt vid en ersättningsvara så har jag haft bråk med tullen tidigare, orkar inte). Bra jobbat ponyparts!
-
Regbesiktning av fordon som redan regbesiktigats i annat EU-land. vad tänka på?
God afton, (har letat info, men hittar bara svar om regbesiktning från USA import) När jag flyttat hem till Sverige så blir det dags att regbesiktiga bilen här. Bilen importerades till EU medan jag bodde i Nederländerna, och regbesiktigades där för snart två år sen. Klarade besiktningen galant (nya framlyktor, parkeringsljus och bromsar, nya stötdämpare). Bilen är helt rostfri. I Nederländerna finns inga krav på att hastighetsmätaren ska vara i km/h, utan jag har kvar mph. Behövs bytas, eller kan jag bara tejpa dit en snygg remsa med km/h (har sett andra bilar på bilträffar i Sverige som haft detta). Som jag förstått det ska jag ansöka om ursprungskontroll och sedan köra regbesiktning. Kontrollbesiktningen tror jag att jag slipper eftersom jag har ett från NL. Har jag missat något? Någon annan som bott inom EU och tagit med sig bil hem och kan dela med sig av lite erfarenheter? Tack på förhand!