Jump to content

SURK

Medlemmar
  • Inlägg

    12
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    2

SURK last won the day on 7 juli 2019

SURK had the most liked content!

1 Följare

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

SURK's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

12

Omdömespoäng

  1. Håller inte med. Tycker inte det ser väldigt plastigt och påklistrat ut på en original 500, se exempel i bifogad länk. https://www.mecum.com/lots/CA0819-390711/1967-shelby-gt500-fastback/ Däremot är det sorgligt att Shelby i en recreation lånar designdrag från den förhatliga Eleanor-mustangen. De inplastade sidepipesen=urk.
  2. Hej igen Rebo - lyssna på vad Per B skriver ovan. Det känns naturligtvis jobbigt när bilen man har sett fram emot kanske inte motsvarar ens förväntningar. Om tanken är att du ska renovera den riskerar det dock att bli riktigt dyrt. Om du kan backa ur så ska du göra det - det är bättre med en ände med förskräckelse än förskräckelse utan ände om du förstår vad jag menar. Vad gäller dina rättigheter är det fina att du i princip kan åberopa samma bestämmelser som i den svenska konsumentköplagen. Den svenska lagstiftningen bygger på ett EU-direktiv som skall tillförsäkra konsumenter i hela EU samma rättigheter. Börjar bilfirman bråka kan du vända dig till https://www.hallakonsument.se/ med dina frågor. Det jag särskilt tycker att du ska framhålla är att bilen aldrig skulle klara en svensk registreringsbesiktning i det skick den är i nu och att du borde ha blivit upplyst om att det är en bil med 6:a komponenter. Återigen om du behöver stöd i frågan om bilen verkligen är en 6:a-bil så finns all kompetens här på forumet. Det avgörande tecknet i chassienumret är det 5:e - Per har av misstag råkat ritat pilen på det 4:e. Den 5:e bokstaven är ett "T" vilket betyder att det ursprungligen var en bil med 6:a. Lycka till och var inte rädd för att ställa ytterligare frågor.
  3. Hej Rebo, så roligt att du har hittat en mustang! Jag tog mig friheten att gå in på handlarens hemsida och titta lite närmare på övriga bilder. Delar köper du antingen hos VP-autoparts, Rolands Mustang, Sven Ullman AB eller Tony Autoparts, du hittar dom lätt om du googlar. Vissa delar är bättre om du köper beg original (Rolands mustang) alternativt renoverar. Du kan även vända dig till USA, särskilt vad gäller slitdelar. De handlare jag använder mig av är Rockauto, Summit och JEGS. Finns flera handlare som säljer delar, det verkar finnas en viss konsensus att NPD är bättre än CJ Pony Parts (jag har dock aldrig handlat av CJ, så jag vet inte av egen erfarenhet). Lite beroende på dina planer med bilen finns det flera firmor i USA som säljer väghållningsdelar och shelby-prylar (nytillverkade). Även om du inte har frågat om det tar jag mig friheten att berätta vad jag hade gjort med bilen. Plöj inte ner massvis av slantar i karossrenovering och lack. Din bil hade en sexa från början varför värdet av en färdigrenoverad bil alltid kommer att ifrågasättas av mustang-purister. Jag hade koncentrerat mig på att göra bilen tipp topp mekaniskt istället - den råa patinan som du har på din bil kan inte efterliknas. Jag skulle nog satsat på att hitta en 8 tums bakaxel - dom är inte lätta att hitta till 65-66 men dom finns därute. Det kan bli lite strul vid regbesiktningen om du har kvar fyrbultat vid besiktningen (jag hade åkt in med navkapslar på). Sedan hade jag fixat hjulupphängning och bromsar i övrigt. Det finns ingenting som är så förödande för intresset som när bilen strular. Inredningen kan du ta ut. Jag hade inte brytt mig om att renovera stolarna, istället hade jag köpt två Kirkey alustolar och ett tufft avgassystem. Bomba på med frågor allteftersom du renoverar. Det finns mycket kompetens på detta forum. Sök även upp de facebook-grupper på svenska som finns så får du hjälp med delar och de olika frågeställningar som du kan ha. Avslutningsvis -stort lycka till och välkommen.
  4. Jag gissar på ford 8.7 - lite udda fågel.
  5. Den här köpte jag, funkar finfint: https://www.ebay.com/itm/1964-1965-1966-1967-mustang-front-disc-brake-conversion-v-8-4-piston/232620973096?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Huvudcylinder köpte jag på rockauto. Lycka till
  6. https://riksarkivet.se/fordonsregister
  7. https://www.isomustangs.org/Registry/Data.aspx Fyll i 315 i rutan "Unit".
  8. OK, jag är medlem, då framför jag ovanstående - tycker det är en berättigad synpunkt - medlem eller ej.
  9. http://www.mustangtek.com/Library2/1972FordCompetitiveFacts.html
×
×
  • Create New...