Jump to content

Lusth

Medlemmar
  • Inlägg

    77
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    2

Lusth last won the day on 28 oktober 2021

Lusth had the most liked content!

Medlemsinformation

  • Stad
    Surahammar

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

Lusth's Achievements

Contributor

Contributor (5/14)

  • Reacting Well Rare
  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Collaborator Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

2

Omdömespoäng

  1. Som sagt jag låter bli AN till servogrejerna. Tack för er info. Jo jag menade en pump till både styrservo och bromsservo. Troligen köper jag en ny pump när jag ändå håller på (som allt annat ) Såg att det finns en Borgeson-pump som har ett högre tryck lämpat för hydroboost. https://www.borgeson.com/Pumps-Brackets-Hoses-and-Adapters/Self-Contained-Power-Steering-Pumps-and-Brackets/P-S-Pump-for-Hydro-Boost-Brake-Applications.html Tyvärr blir trycket då lite för högt på styrservon så man behöver installera en reducerventil. Jag räknar dock med att den "vanliga" pumpen räcker för mina ändamål.
  2. Borgeson-pumpen kan tydligen tåla 1450 psi (ca 100 bar) så då går ju AN bort! (Operating pressure 1100 -1250 psi) Tack Per för din input.
  3. Ok men på tex speeding.nu anger dom för metallomspunnen AN8-slang ett arbetstryck på upp till 59 bar och en arbetstemperatur på upp till 150 grader. Rätt utfört ska det väl inte vara några problem? Hur menar du dubbla matningar?
  4. Verkar vara AN6-storlek på info jag sett. Någon som vet om AN8 möjligtvis skulle vara mer lämpligt då pumpen ska tillgodose 2 hydraulenheter?
  5. Ok så min pitman arm är korrekt och nu har jag fått dit den längre upp på splinesen. Låsbrickan tog i splinesen så den fick modifieras lite och en extra bricka har monterats för att kunna driva på armen längre. Bussningen på hjälpstyrarmen har pressats ur och sedan monterats från andra hållet. Detta gjorde att den armen kom längre ner och nu har jag ingen brytning på mittstaget längre. Tydligen är det ett lotteri när man köper denna hjälpstyrarm för bussningen kan vara monterad antingen åt ena eller andra hållet. Kan vara bra att ha koll på om någon tänker köpa :)
  6. Det börjar bli dags att montera dessa grejer (igen). Men jag är ffr fundersam över pitman-armen. Har googlat som en galning på dessa och jag tycker att den jag har ser ut att vara korrekt. Men vinkeln på "mittstaget" lutar uppåt om jag tvingar på den på hjälpstyrarmen. Kulleden på mittstaget som monteras på pitman-armen är ej ledad utan kan bara "snurra" vilket gör att det blir en brytning som ej känns okej. Hjälpstyrarmen heter K8106 och den ska ju vara korrekt. Får väl beställa en ny arm (pitman) och jämföra med befintlig, om nu någon inte kan säga att det är rätt arm jag har redan? Armen längst ner är verkar vara samma som min: http://www.stangerssite.com/pitmanarms.html
  7. Sorry det var jag som var inte tittade tillräckligt noggrant. Det fanns märkning. Fasningen nedåt på dessa.
  8. Köpte kolvringar via VP-autoparts. Följde med installationsinstruktioner. Dock är varken ring "1" eller ring "2" märkta med vilken sida som ska vara uppåt. Enligt Hastings hemsida har en ring ingen "uppsida" om den saknar märkning. Detta funkar ju på ring 1 men ring 2 har en avfasning på insidan. Tror att den ska vara neråt men vill såklart veta säkert. Någon som kan bistå?
  9. Verkar som att det gick bra iaf. Axeln snurrar lagom lätt efter åtdragning. Lär väl visa sig när motorn startas upp sen
  10. Tänkte montera vevaxeln men den bakre vevaxeltätningen ser onekligen för stor ut? Kan väl omöjligen gå att dra ihop det där utan att demolera tätningarna??
  11. Ok det fanns tydligen 2 varianter av detta system. Trodde inte det fanns på mina toppar då den ena är sen -65 (5K21) och den andra är tidig -66 (6D2). Från mitten på -66 kom den andra varianten om jag fattat rätt. Kanske enklast låta det se ut som det gör?
  12. Vad har detta hål haft för funktion? Jag vet att dessa toppar inte har det bästa flödet men man vill ju försöka göra dom så bra man bara kan. Tänker då att det där hålet borde man fylla ut för att inte störa flödet? Eller blir det ingen skillnad?
  13. Med korrekt avstånd mellan motorkuddarnas hål (ca 33,5cm) ser det ut som på bilden. Nästan bra, eller hur Det blir skapligt stora övre hål i fästena!
  14. Nu har jag, av ren nyfikenhet, köpt hem positive seals för att försöka fatta varför man behöver bearbeta toppen för att de ska passa. Dom jag köpt passar ytterdiametern på mina styrningar (0.502") och mina ventiler (11/32"). Kan jag använda dessa eller inte? Om inte, varför? Har även demonterat alla styrningar och har provmonterat en ny. Det gick bra men är osäker på hur mycket styrningen behöver sticka ut på ovansidan? Om dessa tätningar passar är väl det bästa om styrningarna bara sticker upp precis så mycket att tätningen nästan bottnar när den är monterad?
  15. Jo det kan mycket väl bli så. Vi får se när det är dags att lägga tid på den detaljen. Tanken är iaf att den ska hålla en låg profil. Den ska synas men inte synas
×
×
  • Create New...