-
Översätta gammal paintref?
Nu är det många år sedan - men Olsson & Ekberg i Osby fixade fram de mest omöjliga färgrecept. Även metallic med korrekt originalnyans efter koden på id-brickan. Fabrikatet är PPG/Ditzler som har basfärger klarar omvandling från 1-skiktare till dagens 2-skiktsmetall. Deras tel: 0479-165 65
-
Söker pace car -79
Givetvis kommer 50-årsjubileet att uppmärksammas under Bilsport Performance & Custom Show under påskhelgen. Just nu jagar vi en 1979 års pace car till den speciella jubileumsmontern på Elmia. Någon som känner till en sådan Mustang? Tacksam för alla tips! Magnus Karlsson, Bilsport Classic magnus.karlsson@bilsport.se
-
knäcka koder
Enligt mina böcker ska fördelaren heta C6AF-12127-AK
-
oljebyte
Ämnet har ventilerats tidigare här på forumet. Själv kör jag på Mobil I som motsvarar Ford USA (samma som används av Volvo faktiskt). Det som skiljer oljorna för den amerikanska resp. europeiska marknaden är certifieringen. I Europa måste oljan vara ACEA-klassad och i USA använder man API-klassningen. I Mustangerna ska det vara Ford WSS-M2C929-A till V6-maskinen och 930-A till V8:an detta enligt instruktionsboken. I Europa heter oljan däremot WSS-M2C913-A eller 913-B och det är den beteckningen som rekommenderas. Alltså ska man INTE följa det som står på lappen i motorutrymmet utan köpa olja som motsvarar europeiska förhållanden. Om man har maskinförsäkring och vill att den ska gälla förstås ... Denna info kommer från en Mustang-polare till mig som visserligen är distriktschef på Exxon men som kan det här med oljor.
-
Övningskörning
Övninskörn.jpg[/attachment:eq1d6hhg] Min son gillar att jaga granntjejen som övningskör med sin pappas 911 Turbo.
-
Mustang 65a med Fälgar 13" med 5-bult
Visst var det standard med 5-håls 13-tummare på tidiga V8-musssar. Jag har ägt ett exemplar där alla fem hjulen var de ursprungliga 13-tummarna, en polares 64,5 hade 5-håls 13-tum som reservhjul eftersom förste ägaren valt att montera 14-tummare efter en tid. Detta för att vara modern gentemot de uppgraderade 65:orna som kom hösten -64.
-
Nyköpt Alternator till 65:a HP
Ska man köra originalstuket ska det inte vara någon färg på generatorn. Jag brukar använda Essex fälgrengörning med fosforsyra. Tar bort oxiden i aluminiumhusen och ytan blir kanon om medlet får verka en stund. Alternativet är att blästra halvorna men då måste du demontera generatorn.
-
Nyköpt Alternator till 65:a HP
Thanx Bosse! Kan sortera mina stommar riktigt nu! Har nog ett 20-tal liggande. Städade som sagt i Osby för många år sedan. Personalen på skroten tyckte jag var konstig som ville ha gamla orenoverade - och inte de som var "renoverade" med nya kol mm. Magnus
-
Nyköpt Alternator till 65:a HP
Bosse! På Deadnuts hemsida har 65:ans Generator bokstäverna AUTOLITE ingjutet i bakstammen. "Biges" generator är av teardrop-modellen utan Autolite. Jag köpte ett gäng stommar från Osby-skroten för cirka 20 år sedan och bakstyckena är lite olika när man kollar noga. Vet du vad som gäller? Enligt Max på AMK ska det vara utan Autolite-bokstäver på bakstycket. Runt fäste verkar vara korrekt. Efter 1969 verkar det som om C-numret ska vara inslaget i frontstyckets aluminium.
-
Mustanger i snön
Kul med olika reaktioner! När jag originalrenoverade min 66:a med overspray, doppade bärarmar, kritmarkeringar, korrekta bultar mm. Då sa förståsigpåarna: ”Den går ju inte att köra med, tacka vet jag en Musse som man kan använda”. Kör du året runt med en 07:a som bara sjunker i värde för varje dag är det ”grov våldtäkt”. Sverige är fantastiskt! Har kört Saab-cabriolet under åtta vintrar utan rostskador (gäller att sköta om bilen också). Mussen funkar minst lika bra trots bakhjulsdriften. Keep on rockin´
-
Mustanger i snön
Funkar kanon i snön! Med odubbade vinterdäck och TCS urkopplat blir Mussen riktigt rolig. Andra vintern jag kör nu!
-
Motown rock´n´roll
Musikvideo att digga till innan du tar helg!
-
Upplands motor (Ford återförsäljare) gör bort sig!
Det stämmer! Ford WSS-M2C913-A och B ska användas till nyare Volvo!
-
Upplands motor (Ford återförsäljare) gör bort sig!
Det som skiljer oljorna för den amerikanska resp. europeiska marknaden är certifieringen. I Europa måste oljan vara ACEA-klassad och i USA använder man API-klassningen. I Mustangerna ska det vara Ford WSS-M2C929-A till V6-maskinen och 930-A till V8:an detta enligt instruktionsboken. I Europa heter oljan däremot WSS-M2C913-A eller 913-B och det är den beteckningen som rekommenderas. Skulle tro att det är ACEA-klassad olja som Upplands Motor använder och därför blir inte viskositets-siffrorna samma som de som finns i motorutrymmet!
-
Upplands motor (Ford återförsäljare) gör bort sig!
Vem har snackat om bensin i tråget? Det har med svavelhalten i bensinen att göra. Jag anklagar ingen - bara vidarebefordrar info från Exxon Mobil. Jag ska be Mobil förklara utförligare! Säkert inget fel på Grufmans olja! Anklagelsen var ju riktad mot Upplands Motor - utan att de kan försvara sig!