Jump to content

Wallentin

Medlemmar
  • Inlägg

    599
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    18

Wallentin last won the day on 20 juni 2022

Wallentin had the most liked content!

About Wallentin

  • Födelsedag 1989-09-13

Medlemsinformation

  • Stad
    Ljungby
  • Yrke
    Elektriker
  • Intressen
    Bilar, båtar, träning

Senaste Profilbesöken

3 635 profil visningar

Wallentin's Achievements

Apprentice

Apprentice (3/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Reacting Well Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare

Recent Badges

63

Omdömespoäng

  1. Hej Tänkte kolla om någon möjligtvis 3d-printar ut mätarhållare som passar i ventilationsutblåset? Ska in med extra mätare i min 06:a och tycker det vore bästa lösningen. Blir dyrt att ta hem den lilla detaljen från usa, så kollar här om någon här kan 3d-printa eller känner någon som kan. Lägger in en bild på vad jag menar
  2. Bad manners kan man beställa ifrån. Har inte kollat vad det själv kostar att ta från usa. Men kan nog bli liknande pris med tull, frakt osv https://badmanners.se/index.php?route=product/product&path=66_86_99&product_id=1263 Ska du byta den så var beredd på att den är tung. När jag bytte koppling på min så hade jag bilen på pallbockar och skulle lossa kardanen. Var inte beredd på tyngden och fick den nästan i ansiktet
  3. Tycker att den ser rätt slut ut, känns som den glappar rätt friskt. Har tyvärr inte själv provat en aluminium eller kolfiberkardan. Men tror det gör en del skillnad. Originalkardanen är rätt tung, så lär bli en del skillnad i respons. Måste kolla min kardan nu i vinter med
  4. Jag har länsförsäkringar på min 06:a. Avställningsförsäkringen ligger på drygt 30 kr i månaden. Då har jag huset och bruksbilen försäkrad där med, så det ger en del rabatt. Bor i en småstad. Påställd kostar den 260kr i månaden helförsäkrad.
  5. Generatorn kan vara sönder även om den laddar som den ska. Det är oftast en diod som går sönder i generatorn som gör att den inte skickar ut ren likspänning. Då leder det till felkoder. Elektronik klarar inte att matas med dessa störningar för länge. Så bäst att reda ut problemet innan det skadar någon box eller liknande
  6. Ja, det gör ju tyvärr det. Håller med er där också
  7. Hade aldrig köpt en krockad bil som varit upplagad om man inte fått se ordentlig dokumentation på hur det är lagat. Finns alldeles för mycket fullagningar där ute för att det ska kännas lugnt att köpa en utan dokumentation. Det värsta är dem där deformationszoner och balkar har dragits ut igen i en riktbänk. För att sen spackla och snygga till det innan lack. Har plåten böjts/demolerats så är den försvagad och ska bytas. En bil som har tagit en simtur kommer bjuda på mycket överraskningar senare. När boxar, kontaker, reglage osv börja få korrosion i sig.
  8. Jag hade lacksläpp på huven på min 06:a. Jag blästrade bort all korrosion och fick huven omlackad. Det håller än idag. Är ca 8 år sen det gjordes
  9. Jag tycker det ser ut som att man skymtar grundfärg i vecket på andra bilden. Möjligtvis att dina dörrar är omlackade. Tycker nästan det borde sitta karosserikit i skarven där det syns. Men kan vara borttaget pga omlackering. Men kanske inte ens ska vara något där heller. Har en 06:a, men tror inte det är så på min. Men inget att oroa sig för i vilket fall som helst
  10. Som Mike85 skriver så finns mycket info på amerikanska forum. Vevstakarna på en gt är klena och gillar inte överladd i längden. Så man brukar inte kunna ladda så mycket. Beror på körsätt med. Sen behövs spridare, programvara m.m ordnas till.
  11. Har dessa ljuddämpare med, men har också headers och x-pipe. Så bilen låter en del. Det är mest resonans mellan 1500-2000 varv. Men inte så att det är öronbedövande. Men är en smaksak, jag gillar när det låter en del. Det kan vara att dina slutrör slutar för nära stötfångaren, så ekar det in i bilen. Kan också vara att det ligger emot karossen nånstans. Då låter det fruktansvärt illa och dånar i hela bilen. Sticker slutrören utanför stötfångaren?
  12. Ja, packningar och o-ringar torkar ut. Så om den varit avstängd länge så kan gasen läcka ut sen när man slår på den igen. Kan leda till att kompressorn skär med. Har man ac´n på så avfuktar den kupén och hjälper till att få bort imma från rutorna.
  13. Enklast är att mäta med en multimeter, så ser du om det är spänning på hela tiden eller ej.
  14. Det är en omöjlig fråga att svara på. Men mekanikerna på verkstan ser det garanterat. Gäller ju även garantiärenden. Får du problem med drivlina eller motor och ser kompressorn så får du står för det själv. Likadant om bilen är inblandad i en olycka och den blir bärgad från platsen. Beroende på skador så kan det bli att man får stå för allt själv där med. Så det är en chansning
  15. Om de upptäcker att man har kompressor så blir det troligtvis regbesiktning. Då måste bilen återställas till original igen och reggas in igen. Så det räcker inte med en ombesiktning. De kanske ger ombesiktning om de är schyssta, men inget man kan garantera. Försäkring och garantier gäller inte heller eftersom bilen inte är reggad med kompressor. Skulle man tex åka av vägen och bilen ska lagas eller lösas in så kan de neka en ersättning. Om de ser att bilen har kompressor och inte är original. Då får man antingen stå för allt själv och sen regga om den. Eller om den ska bli inlöst så får du inte en krona för bilen. Likadant om man är vållande i en trafikolycka, då får man stå för motpartens skador själv. Så det är en chansning om de skulle upptäcka det Byggde själv en bmw-turbo för några år sen, som inte var reggad. Men det var en billig bil där det inte handlade om stora summor.
×
×
  • Create New...