Hej, Har en mustang HT från 65 där det original suttit en 289 med 4 portare. Den motorn har någon tidigare ägare bytt mot något som är ett hopplock av delar. Bottendel är en 302 från -75. Denna har sedan toppar från 289 -65 samt original 4 ports insug med holley 600cfm förgasare. Denna maskin har sedan försetts med headers samt dubbelt avgassystem. 302 -73 till -76 har skålade kolvar för att få ner kompressions förhållandet då original -73 till -76 topparna hade ganska små förbränningsrum. Detta gör att topparna från 65 endast ökar kompressionsförhållandet från 8,0:1 till 8,3:1. Då motorn är nerplockad för översyn så tänkte jag passa på att byta kolvar för att få ett högre kompressions förhållande samt sätta i en matchande kamaxel för att få mer effekt (ca 200 till 250hp). 302 blocket -73 till 76 har en "deck height" på 8,229 inch att jämföra med tidigare 302 som har en "deck height" på 8,206 inch. Detta gör att de flesta "flat top pistons" ger ett kompressions förhållande på ca 9,0:1. Blir det någon märkbar effekt skillnad att öka kompressinsförhållandet från 8,3:1 till 9:1? Vilket kompressions förhållande är lämpligt att eftersträva, är 10:1 för mycket? Mvh Daniel